Tips til alkoholsvak sommerøl

Når sommeren nærmer seg må jeg brygge meg en fin sommerøl. Noe som er leskende og godt i sommersolen. Har lyst å legge meg på en alkoholprosent på rundt 3-4 prosent. Noen som har noen anbefalinger?
 
Jeg har flere ganger laget lys bitter inspirert av Fullers Summer Ale.

OG: 1037, 3,9 %, 25-30 IBU

85 % pale malt
15 % hvetemalt
EKG-humle, 1,5 g/l på 15 og 2 min., fyll opp til ønsket IBU med en tilsetning på 60 min.
White Labs WLP002

Relativt lav mesketemp, 90 min. koking. Gjæring på 19 °C. Enjoy.
 
Jeg tenker jeg setter grensen ved butikkstyrke, så det går. Målet er at man skal kunne drikke en del uten å ende opp drita. Jeg tar gladelig i mot flere oppskrifter, det er helt sikkert flere som er ute etter noe det samme.
 
Dette blir ikke helt en oppskrift, men jeg har laget en på lys spraymalt, med litt (relativt lys) karamell malt og forsiktig humling (inkludert tørrhumling) av cascade. Wyeast 1099. Denne virker å falle god i smak. Alkoholstyrke har variert litt, men jeg tror at den vil smake friskt og fint selv ganske "tynn".
 
Personlig er en av mine favoritter om sommeren en god belgisk Wit på 4 - 4.5 %! :biersmile:
 
Vi har flere ganger brygget en "kopi" av Oakham JHB (Jeffrey Hudson Bitter), den skal lande på 3,8%. Skal ikke påstå at kopien er like god som originalen fra Oakham, men den er god og leskende så det holder, og et utmerket sommerøl! Oppskriften finner du på side 69 i boka Real Ales for the home brewer av Marc Ollosson, som enhver anglofil hjemmebrygger bør ha i sitt lille ølbibliotek (den koster ikke stort heller).  
 
Siden vi først er inne på overnevnte bok, er der en oppskrift på side 75 som vi IKKE har prøvd, men som står på "to do"-listen min. Det er en kopi av Townes Sunshine, som skal lande på 3,6%. Det spesielle med den er at den er brygget med Bramling Cross som "single hop". Bramling Cross er altså en av mine favoritthumler ... (dem begynner det forresten å bli ganske mange av etterhvert!).
 
Kjetil S skrev:
Den boken er visst ikke så veldig tilgjengelig lenger.

Ser den er "out of print" nå, ja - men du får den brukt gjennom amazon.co.uk fra £ 14.99 + porto. Ikke helt uoverkommelig, selv om den som ny bare kostet halvparten. Tipper du får den billigere hvis du leter litt i brukthandler / antikvariater på nettet.

Et alternativ m.h.t. oppskrifter kan være boka Brew Your Own British Real Ale at Home, av Graham Wheeler og Roger Protz (også på bruktmarkedet), en ny utgave som visstnok Graham Wheeler står bak alene heter bare Brew Your Own British Real Ale. Denne fås som nybok hos de fleste nettbokhandler.
 
Jeg har flere ganger laget lys bitter inspirert av Fullers Summer Ale.

OG: 1037, 3,9 %, 25-30 IBU

85 % pale malt
15 % hvetemalt
EKG-humle, 1,5 g/l på 15 og 2 min., fyll opp til ønsket IBU med en tilsetning på 60 min.
White Labs WLP002

Relativt lav mesketemp, 90 min. koking. Gjæring på 19 °C. Enjoy.
Ser spennende ut denne. Når du sier 19 C gjæring, er det helt fra starten eller senker du tempen etter en dag eller 2?
 
Takk for svar. Har en Blonde til gjæring nå, tempraturkontrollen er satt til 19 grader , men de 2 første dagene var tempen ganske konstant 20. Er nå nede på 19, gjør dette noe?(dag 4)
 
Tilbake
Topp