Søt pils

Echo

 
Har ved flere anledninger brygget pils etter alle kunstens regler (eller kanskje ikke?), gjæret lenge ved 8-10 grader, brukt gjærstarter, dialyse sted på slutten og lagret lenge ved ca 2 grader. Men, uansett så havner jeg opp med et brygg som er litt søtaktig i smaken.
Noen som har en kur mot dette?
 
Hvis du har vært nøye med mesketemperatur, gjærmengde, oksygenering, og temperaturkontroll i gjæringskar mistenker jeg OG.. Hva var OG?
 
Denne OG-en er vel innafor, men er definitivt i øvre sjikt for øltypen.
Hvis du er vant til butikkpilsen har denne en OG på rundt 1.043-1.045. FG på pils bør helst komme under 1.010 for å være "crisp" og fin.

Selv liker jeg best OG 1.048 på lyse lagerøl. Havner vanligvis på 1.008 i FG. Jeg mesker da på 65*C i 90 min (av og til med en del ris og mais). Andre kritiske steg er som du sier gjærbehandling og god oksygenering.

Du har vel ikke brukt noe carapils eller carahell?
 
Mulig dette er "synderen".
Carapils gir en god søtlig "edge" på en Bohemian lager/ tsjekkisk pilsner. Men passer kanskje ikke helt i de fleste andre lyse lagerøl.
 
Som Erlendso er inne på, carapils kan være en av faktorene. Noe jeg i tillleg vil peke på er pH. Hvis du har "normalt" norsk vann så vil ikke et vanlig forsukringssteg med denne maltbasen klare å trekke pH ned langt nok til at du får en litt crisp-følelse på det hele.

Hvis du har mulighet til stegmesking så kan du prøve et førstesteg på 44C i ca femten minutter. Eller evt justere med melkesyre eller bruke litt acid malt. Effekten er nok minst ved bruk av kun det føestesteget ifht de to andre forslagene.
 
Har ved flere anledninger brygget pils etter alle kunstens regler (eller kanskje ikke?), gjæret lenge ved 8-10 grader, brukt gjærstarter, dialyse sted på slutten og lagret lenge ved ca 2 grader. Men, uansett så havner jeg opp med et brygg som er litt søtaktig i smaken.
Noen som har en kur mot dette?
Pils er ikke en standard øltype. Tsjekkisk pils skal ha høyere FG enn tysk pils. Standard kontinental, amerikansk og mexicansk pils er ikke pils men skvip.
En FG på 1012 er for en Tsjekker slett ikke høyt for en Tysker er det høyt.
Noen typer basemalt gir en tyngre maltighet enn andre. Flere forhold påvirker "søtlige" smaker. Maltsødme oppleves som sødme i anslaget men ettersmaken er tørr. FG påvirker søthet mindre en mange tror. Dekstriner har lav søthet, men gir fylde. PH som Miguel skriver er viktig. Øl med lavere PH oppleves som friskere.
For maks friskhet mesk på PH 5.2 bruk kun basemalt og velg Bohemian eller floor malted Bohemian lagermalt. Disse har en lettere og mer elegant maltkarakter (men likevel er de maltrike på sin egen måte). Mesk på 65 grader for lav FG. Tilsett nok gjær og oksygen for god utgjæring.
Vil man ha enda friskere øl kjøp SOL og putt lime i tuten og lat som det er øl man drikker.

Dialyse fjerner urin fra blod. Diacetyl derimot .

Mvh
Bårdd
 
Bare en sånn greie etter at jeg fikk mye maltsmak på mitt ekstraktbrygg (som jeg vet at dette ikke er, men likevel). Jeg fikk mørkere øl enn jeg hadde trodd og en tydelig, søtlig maltsmak. Etter å ha lest mye om dette, så kom jeg fram til at jeg har fått karamellisering i kjelen. Dette kan skje hvis vørteren blir stillestående over et punkt med kraftig varme (spesielt for ekstraktbrygg, men også for andre typer brygg).

Det er ihvertfall noe å tenke på hvis man får mørkere farge enn planlagt og en karamellaktig, søt maltsmak.
 
PH 5.2 stabilisator er som Miguel så vakkert sier noe man bør holde seg unna. Hvis du bor i Oslo eller Trondheim kommer du langt med 200 til 300 gram surmalt. Det beste er å måle PH og justere med melke eller fosforsyre. Hvis du ikke dekorerer bør du bruke noe Münchener malt 5 til 10%. Men det kan gå litt ut over friskhet.
Mvh
Bårdd
 
Ph.Stabilisator 5.2 kan du for å si det pent, drite i. Du må justere med noe, den 5.2 greia er bare en gimmick som ikke funker.
Enig i det. Har prøvd PH stabilisator noen ganger, og merker ingen forskjell med og uten. Men de gangene jeg har justert vannet ihht Gahr sine anvisninger blir det merkbar forskjell.
 
Har satt et par pils, den ene kun med pilsmalt mesket på 65*C og W34/70 gjær 10*C i 3 uker. Endte på ganske høy FG(1015) og et øl som minnet mest om hveteøl.
Mistenker at gjæringen kom sent i gang, og at en stor del av primærgjæringen foregikk under diacetylsteget mitt etter 10 dager.
 
Tilbake
Topp