fylle corneliusfat gjennom stigerøret??

tenker på å fylle corneliusfat gjennom stigerøret, med lokket på og en gass ballock med slange på for trykk ut.
hvor fullt kan det fylles? kan jeg fylle til det renner ut av gass? har ikke mulighet til se inni da lokket er på.
grunnen til dette er minimal oksidering
 
Dette funker fint. Et tips er å sette fatet på en vekt og stopp når du har fylt 19 kg. Hvis du har sikkerhetsventil så åpner du denne mens du fyller.
Skal du minimere enda mer, så fyller du fatet fult med vann og starsan for så å tømme det med gasstrykk. Da har du kun CO2 i fatet ved fylling.
 
...Skal du minimere enda mer, så fyller du fatet fult med vann og starsan for så å tømme det med gasstrykk. Da har du kun CO2 i fatet ved fylling.
Bruker du i tillegg til dette en slange på Corny-gass når du fyller, kan du putte enden av den slangen i hullet til gjærlåsen - så har du et O2 redusert system
0d01560178b35585995802ff4b3c003a.jpg
 
Sist redigert:
Ja, tenkte også på badevekt :) Ja, gassleder tilbake i topp av gjæringskar er fint. Men kan jeg fylle til det renner ut av gassleder? Hvor mye headspace trengs egentlig?
 
Anbefaler ikke å fylle så langt opp, hvis du må dra i sikkerhetsventilen på et tidspunkt da blir det no skikkelig griseri :)
 
Dersom du kobler som jeg viste over, vil du ikke kunne fylle mer enn til nedre del av gassrøret. Det vil stoppe av seg selv
 
Dersom du ser på bildet mitt, vil øl stige i slangen opp til nedre nivå i gjæringskaret. Ingenting vil renne inn eller ut
 
. MitM problpr når jeg skulle fylle fatet i dag var at i fat nr 2 stoppet det opp. Første fatet gikk fint men når jeg koblet på fat nr 2 stoppet det helt.
 
Mitt problem når jeg skulle fylle fatet i dag var at i fat nr 2 stoppet det opp. Første fatet gikk fint men når jeg koblet på fat nr 2 stoppet det helt. Jeg har en kobling fra gjæringskar til øl-ut gjennom stigerøret og en slange tilbake til gjæringskaret fra fatet koblet fra gass-inn. Dette skjedde sist gang også. Drar i ventilen for å lette på evt overtrykk, slipper på slangen ut så den går rett ut i luft og det gjør ikke noen forskjell. Vet ikke om det er i øl-utkoblingen det lukker seg. Ganske kraftig humlet ipa. Noen som vet?
 
Ja, tenkte også på badevekt :) Ja, gassleder tilbake i topp av gjæringskar er fint. Men kan jeg fylle til det renner ut av gassleder? Hvor mye headspace trengs egentlig?
Fyller du så mye at det går i gassrøret, og du på et tidspunkt har høyere trykk i fatet enn i gasslinjen, så vil ølet krype gjennom gasslinjen. Det er litt kjedelig og grisete. Så skal du fylle såpass fullt, pass på å koble fra gasskoblingen hvis du skal purge fatet.
 
Det går bra.Jeg tok en test for å finne hvor mye et fat veier med vann og kom til at et fat veier 22,138 med ca 20l og var under gassrøret.Jeg kommer til å bruke en vekt når e fyller fat
 
Bruker en gammeldags badevekt når jeg fyller mine fat. Setter fatet på og justerer nåla til 0. Fungerer greit selv om det ikke er det mest nøyaktige. Skulle gjerne ha en slik digital som det går å ha på over tid, de digitale badevektene slår seg jo av etter bare litt.
 
Jeg har fått tak i en staselig gammel Salter pakkevekt. Benyttes ved fatfylling. Funker flott! Finnes på Finn til helt overkommelig pris. Helt analog, kan ikke gå feil. Ganske fin synes jeg også den er.
 
Tilbake
Topp