Tråden for dumme spørsmål.

Fikk ny kran i dag fra Ali i dag, som jeg trodde skulle passe inn i det 1/2" store hullet i kjelen min (bytter kran på den, gammel Bratberg). Viste seg at det var nippelen som var 1/2", mens gjennomføringen er 2 cm i diameter. Noen som vet om det i det hele tatt går an å få tak i en kulekran med halv tomme gjennomføring? Eller må jeg krype til korset og prøve å bore et større hull?
Stegbor, da er det null stress å lage større hull http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Konisk-platebor-HSS-2000016839/
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Litt for mye malt pluss en delvis ødelagt impeller gir svært dårlig flyt gjennom maltrøret på Speidelen. Bør jeg øke mesketid eller holder 60 pluss 10 minutter som planlagt?
 
Ikke gå for hullsagen. Det er stegbor eller en hullpunch som gjelder. Skal du kjøpe stegbor så få et som tar opp til 26mm, for da får du også tatt hull i gjæringskar til kran.
Stegbor kjøpt inn, hull boret, kran montert, pumpe skjøtet til strømforskyner og testet - sirkulasjonssystemet begynner å komme på plass :)
 
Burde sikkert vite, men:
Dag 11, OG på 1047, beregnet FG 1007, målt SG 1006. Alt vel sånn sett, men det er mye gjær i overflaten fortsatt. Burde ikke den synke til bunns når jobben er gjort?
 
Kan være co2 bobler under gjæren som holder den flytende. Hvis det er et lag over hele vørteren som sitter fast i sidene på karet så kan du prøve å gi den et dunk for å få gjæren til å slippe taket i karet.
 
Hvor får jeg tak i slike merkelapper? Nå er det straks tomt her.. Alt jeg finner er stryke på Vis vedlegget lapper og klistrelapper. Har vært innom staples og noen butikker til samt google.
 
90 spenn i frakt for noe som får plass i et brev. Jeg får bare lete videre. Er litt prinsipp her kjenner jeg. Det er små pappbiter liksom.
 
Sikkert svart på tidligere, men prøver meg allikevel.

Skal karbonere to fat øl, men har ikke ledig kjøleskap. Tenkte å sette ett bar trykk i en ukes tid, men det er utifra 6grader. Disse står nå i 23grader.
Kan jeg bare bruke brewersfriendkalkulatoren og endre temp og så justere trykket etter denne? Vil det da bli riktig trykk når fatene kjøles til 6grader?

La oss si jeg skal ha 1.8volumer co²
Ved 23°C er det 19.2psi
Mens ved 6grader er det 5.8psi.

Går det greit å karbonere på 23°C for så å kjøle ned til 6°C?






Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Skal klore gjeringsbøttene mine da jeg frykter noe skit. Hvor lenge skal jeg la klorløsningen jobbe?
 
Tilbake
Topp