Tråden for dumme spørsmål.

Ikke bry deg om kalkulatorer og alt det teoretiske vrøvlet som serveres. Finn en metode som virker og hold deg til den. Gjærnæring eller uten!
Vel.. Det er greit at man ikke kan stole helt på kalkulatorene, men de bygger tross alt på erfaringer gjort i lab og er en god pekepinn. Poenget mitt er at det nok er viktig å bruke rett mengde næring for å få mest ut av starterne. Og om man dropper næringen helt blir det nok ikke allverdens starter.
 
Har tenkt litt på hvordan gjærnæring påvirker gjærstartere. Det sies jo at å ikke tilsette næring gjør en gjærstarter mer eller mindre meningsløs. Hvorfor blir det da ikke tatt høyde for hvor mye gjærnæring man tilsetter gjærstartere I kalkulatorene der ute?

Antakelig er behovet for gjærnæring en smule overdrevet, men siden det er vanskelig å vite om du egentlig trenger det akkurat denne gangen, og det aldri skader, er det like godt å bruke det regelmessig. Det er viktig for at gjæren skal kunne danne sterke cellevegger, bl.a.. Gjær som ikke har nok av det den trenger, jobber dårligere, og muterer lettere.

Og det er muligens en god idé å bruke gjærnæring bare i starterne - forutsatt at du alltid lager en starter - siden en teori sier at gjærnæringen bidrar med proteiner som gjæren omdanner til fusel. (Du kan lese om det her.) Jeg skal ikke påstå noe om hvor viktig det er, men jeg har begynt å gjøre det på denne måten. Mulige unntak er høy OG og/eller store mengder råfrukt ("adjuncts").

Når det gjelder mengde, er det neppe kritisk hvor mye du bruker. 1/4 ts til tre liter er sikkert rikelig. Og så er det et poeng - særlig hvis du gjenbruker gjæren over flere generasjoner - å bruke en gjærnæring som inneholder sink. Wyeast sin gjør det, så vidt jeg vet, mens Whitelabs sin ikke gjør det (så vidt jeg vet).
 
Kjøpte en slik pumpe, og så slo det meg "Hvordan skal jeg gi denne strøm??". Er det bare å skjøte med en 12V mobillader?
Vis vedlegget 32938
Nå er ikke mobilladere 12 V og en slik ville nok ikke kunne gi nok strøm. Det er mange strømforsyninger til andre apparater som bruker 12 V (PC, Skjermer etc). Sjekk det som står med liten skrift på baksiden av disse og at de gir 12 V og nok strøm til pumpen. I så fall kan du bruke disse. Ellers så er omformere til 12 V meget rimelige å kjøpe på e-bay.
 
Nå er ikke mobilladere 12 V og en slik ville nok ikke kunne gi nok strøm. Det er mange strømforsyninger til andre apparater som bruker 12 V (PC, Skjermer etc). Sjekk det som står med liten skrift på baksiden av disse og at de gir 12 V og nok strøm til pumpen. I så fall kan du bruke disse. Ellers så er omformere til 12 V meget rimelige å kjøpe på e-bay.
Vil en av disse fungere? På ebay står pumpen til rated current: 0.7A. Skal den da ha en strømforsyning som gir 1A?
 
Kjøpte en slik pumpe, og så slo det meg "Hvordan skal jeg gi denne strøm??". Er det bare å skjøte med en 12V mobillader?
Vis vedlegget 32938
Kjøp en DC 12V/2A "veggvorte" med 230V EU-kontakt. Du må nok mekke litt på ledningen, så pass på at polariteten blir riktig.

Jeg er interessert i samme pumpe, så fortell gjerne om erfaringene dine når du får testet den.
 
Kjøp en DC 12V/2A "veggvorte" med 230V EU-kontakt. Du må nok mekke litt på ledningen, så pass på at polariteten blir riktig.

Jeg er interessert i samme pumpe, så fortell gjerne om erfaringene dine når du får testet den.
Okei, volt og ampere kan forvirre meg litt. Men når du begynner å snakke om veggvorter, da mister du meg helt :eek: Mener du en hvor transformatoren er i ett med stikkontakten? Jeg skal gi tilbakemelding :) Har sett den linket rundt andre steder på forumet, og folk virker fornøyd, så lenge målet ikke er å kunne lage en kraftig whirlpool .
 
De pumpene der er det mange som har benyttet seg av og hvis du ikke gir den større arbeidsoppgaver enn det det ser ut som at den fikser så er den ganske bankers. Til å sirkulere mesk med litt korn som har slippet gjennom filteret er det nok ok, til resurkulering i HLT er den fin, men ikke dytt humle gjennom den, og WP til ca 25L klarer den ikke å drive. Og så bør den brukes med hurtigkoblinger da gjengene fort blir slitt hvis man skal skru av og på nippler, som forøvrig er 1/2"
 
Kjøp en DC 12V/2A "veggvorte" med 230V EU-kontakt. Du må nok mekke litt på ledningen, så pass på at polariteten blir riktig.

Jeg er interessert i samme pumpe, så fortell gjerne om erfaringene dine når du får testet den.
Jeg kjøpte en tilsvarende pumpe tidligere i år. Den holdt til sirkulasjon på 5 brygg. Effekten var mer enn god nok og den var meget stillegående. Etter 2-3 brygg begynte jeg å styre turtallet med en slik:
http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-3A-6...d=112277154258&_trksid=p2060778.c100290.m3507
Pumpen sluttet å fungere ifm regulering av turtallet på brygg nr. 5. Tror i utgangspunktet dette er en bra pumpe, men sannsynligvis best å regulere flow med kran eller klype på slange. Kjøpte en litt annen type som erstatning. Denne har ikke senterinntak og jeg synes den raskere får i gang pumpingen av vørter enn den du har linket, men den støyer litt mer.
http://www.ebay.com/itm/12V-DC-18W-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
 
Kjøpte en slik pumpe, og så slo det meg "Hvordan skal jeg gi denne strøm??". Er det bare å skjøte med en 12V mobillader?
Vis vedlegget 32938
Slike koblinger er greie dersom du vil ha muligheten til å koble pumpen fra strømforsyningen på en enkel måte, og kan også benyttes dersom det er behov for å snu polariteten i forhold til det som strømforsyningen leveres med standard.
http://www.ebay.com/itm/10-20x-Male...CTV-OK-/371757549871?var=&hash=item568e7a092f
 
De pumpene der er det mange som har benyttet seg av og hvis du ikke gir den større arbeidsoppgaver enn det det ser ut som at den fikser så er den ganske bankers. Til å sirkulere mesk med litt korn som har slippet gjennom filteret er det nok ok, til resurkulering i HLT er den fin, men ikke dytt humle gjennom den, og WP til ca 25L klarer den ikke å drive. Og så bør den brukes med hurtigkoblinger da gjengene fort blir slitt hvis man skal skru av og på nippler, som forøvrig er 1/2"
Skal bruke til å sirkulere under mesk, så det bør gå bra da. Har du link til slike hurtigkoblinger? Tenker du da for å montere av slangene under oppbevaring mellom brygg? Vil man ikke måtte skru av hurtigkoblingene også for å rengjøre innvendig?

Rediger: Der fant jeg på Ali, jaggu meg! Dimensjonen på nippelen, er de standard, mtp hvilken slangestørrelse jeg kjøper? Fant ingen annonser hvor det oppgis.
 
Sist redigert:
Dumt spørsmål: I går skulle jeg tørrhumle et brygg (Cream Ale) som gjærer med US-05. Det startet med skaptemperatur på 18 grader og etter at temp i gjæringskar var over toppen (har ikke aktiv kjøling), så skrudde jeg skaptemperatur opp til 20 grader. Etter ytterligere 4 dager (totalt 8 dager), så tørrhumlet jeg etter planen, men merket meg at det var et ganske godt lag av gjær på toppen av vørteren fortsatt. Er det normalt? Jeg tror at jeg tidligere har opplevd at gjæren i større grad har begynt å synke til bunns såpass langt inn i gjæringsforløpet.
 
Fikk ny kran i dag fra Ali i dag, som jeg trodde skulle passe inn i det 1/2" store hullet i kjelen min (bytter kran på den, gammel Bratberg). Viste seg at det var nippelen som var 1/2", mens gjennomføringen er 2 cm i diameter. Noen som vet om det i det hele tatt går an å få tak i en kulekran med halv tomme gjennomføring? Eller må jeg krype til korset og prøve å bore et større hull?
 
Tilbake
Topp