Finn Berger
Moderator
Har tenkt litt på hvordan gjærnæring påvirker gjærstartere. Det sies jo at å ikke tilsette næring gjør en gjærstarter mer eller mindre meningsløs. Hvorfor blir det da ikke tatt høyde for hvor mye gjærnæring man tilsetter gjærstartere I kalkulatorene der ute?
Antakelig er behovet for gjærnæring en smule overdrevet, men siden det er vanskelig å vite om du egentlig trenger det akkurat denne gangen, og det aldri skader, er det like godt å bruke det regelmessig. Det er viktig for at gjæren skal kunne danne sterke cellevegger, bl.a.. Gjær som ikke har nok av det den trenger, jobber dårligere, og muterer lettere.
Og det er muligens en god idé å bruke gjærnæring bare i starterne - forutsatt at du alltid lager en starter - siden en teori sier at gjærnæringen bidrar med proteiner som gjæren omdanner til fusel. (Du kan lese om det her.) Jeg skal ikke påstå noe om hvor viktig det er, men jeg har begynt å gjøre det på denne måten. Mulige unntak er høy OG og/eller store mengder råfrukt ("adjuncts").
Når det gjelder mengde, er det neppe kritisk hvor mye du bruker. 1/4 ts til tre liter er sikkert rikelig. Og så er det et poeng - særlig hvis du gjenbruker gjæren over flere generasjoner - å bruke en gjærnæring som inneholder sink. Wyeast sin gjør det, så vidt jeg vet, mens Whitelabs sin ikke gjør det (så vidt jeg vet).