Tråden for dumme spørsmål.

For det første har du vel en viss effekt av konsentrasjonen av vørteren når du har kokt så lenge. Men det er også sånn at tid er en faktor. Selv om temperaturen under koking ikke kommer opp i de 140 gradene som "egentlig" skal være minimum - det er visst omdiskutert/uklart det der - så vil du allikevel få maillardreaksjoner om du holder på lenge nok.

Men jeg begynner jo med mer vann? Så vørteren er jo tynnet ut i utgangspunktet for å nå en target OG, som er den samme som de som blir kokt mye kortere.

For det første har du vel en viss effekt av konsentrasjonen av vørteren når du har kokt så lenge. Men det er også sånn at tid er en faktor. Selv om temperaturen under koking ikke kommer opp i de 140 gradene som "egentlig" skal være minimum - det er visst omdiskutert/uklart det der - så vil du allikevel få maillardreaksjoner om du holder på lenge nok.
Dersom det holder at det er kontakt med noe over 140 grader vil jeg tro at kjelebunn eller andre varmeelement er mye over det når det kokes.

"The Maillard can work at lower temperatures, and with a lot more water. If you cook a chicken or beef or vegetable stock at a bare simmer for eight or 12 hours, the result is still a brown, fragrant liquid—a dead giveaway that the Maillard has occurred."

Som jeg skrev tidligere så er jeg fast bestemt på at maillardreaksjoner skjer ved langt lavere temperaturer enn 140C. Jeg spurte deg kanskje om det @Finn Berger, men hvor har du fått det fra?

Eller. Kanskje det er 140 grader i bunn av en kokekjele under kok? Det aner jeg ikke. Men jeg er rimelig bombastisk sikker på at maillardreaksjoner finner sted når man koker vørter. Hvis det ikke er maillard, så er det noe annet som gir det samme som beskrivelsen av maillardprodukter. For noe skjer når man koker, det er jeg helt sikker på.

Har lest den jeg og. Tror ikke man direkte kan oversette omgivelsene i ei stekepanne til vørterproduksjon.

Det står vel en del der som går ut over steikepanna:)? Generelt om lave temperaturer, mener jeg.

Men når jeg koker ultralyse øl laget på 100% av den aller lyseste pilsnermalten i 90 minutter, burde det være veldig lett å se spor av maillardreaskjoner. Jo lysere øl, jo mer synlige vil jo bruningsreaksjoner være. Og det lyseste ølet mitt er lyst.

Det står vel en del der som går ut over steikepanna:)? Generelt om lave temperaturer, mener jeg.

Men når jeg koker ultralyse øl laget på 100% av den aller lyseste pilsnermalten i 90 minutter, burde det være veldig lett å se spor av maillardreaskjoner. Jo lysere øl, jo mer synlige vil jo bruningsreaksjoner være. Og det lyseste ølet mitt er lyst.

Prøv å ikke kok det og gjær ut? :)

Men jeg vil tro at ølet ville blitt et knøttlite knepp lysere hadde du ikke kokt det.

For en tid siden leste jeg om en timer som man kan styre via WIFI. Klarer ikke å huske navnet på den i det hele tatt, og googlingen min finner ikke den enheten jeg tenker på.

Er det noen som har link? Og fungerer den hvis jeg sitter i bilen og vil starte den? Eller går den kun på LAN?

Den var postet her på forumet for kanskje 6 mnd siden.

For en tid siden leste jeg om en timer som man kan styre via WIFI. Klarer ikke å huske navnet på den i det hele tatt, og googlingen min finner ikke den enheten jeg tenker på.

Er det noen som har link? Og fungerer den hvis jeg sitter i bilen og vil starte den? Eller går den kun på LAN?

Den var postet her på forumet for kanskje 6 mnd siden.
Denne du tenkte på? Sonoff TH

Eller denne: INFO: Wi-Fi Strømkontakt

Hvis FrankD begynner å steike et eller annet så antar jeg at det er grønt lys, men skal vente til han dukker opp her, just in case det er noe shitty med det.

Hvis FrankD begynner å steike et eller annet så antar jeg at det er grønt lys, men skal vente til han dukker opp her, just in case det er noe shitty med det.

Den bruker wifi. Man scanner en QR kode og laster ned en app. Oppretter en konto og så kan man styre dem fra mobil/pc. Jeg starter vannvarmingen mens jeg er på jobb.
Edit: Man kan styre dem fra hvor som helst.
Trenger bare en internettforbindelse.

http://doc.coolkit.cc/doc/html/cooperation-en.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Har tenkt litt på hvordan gjærnæring påvirker gjærstartere. Det sies jo at å ikke tilsette næring gjør en gjærstarter mer eller mindre meningsløs. Hvorfor blir det da ikke tatt høyde for hvor mye gjærnæring man tilsetter gjærstartere I kalkulatorene der ute?

Ikke bry deg om kalkulatorer og alt det teoretiske vrøvlet som serveres. Finn en metode som virker og hold deg til den. Gjærnæring eller uten!

Tilbake
Topp