Tråden for dumme spørsmål.

Men kan man ikke en gang for alle si at "Jeg vil aldri ha mail, uansett, samme hva, selv om det brenner"?
Spesielt ikke om det brenner, da redder jeg øl, barn og sølvtøy... i den rekefølgen... Nå skal det sies at barna er flyttet ut da, med ett untak, den elste... Beggyner å tro den eneste muligheten å få han ut er faktisk å sette fyr på kåken
 
TAI1ZfQ.png

Den skal vel fjerne epost varslinger
 
Spesielt ikke om det brenner, da redder jeg øl, barn og sølvtøy... i den rekefølgen... Nå skal det sies at barna er flyttet ut da, med ett untak, den elste... Beggyner å tro den eneste muligheten å få han ut er faktisk å sette fyr på kåken
Sikkert en bedre strategi enn så mye gratis hjemmebrygget øl han kan drikke.:p
 
Sikkert en bedre strategi enn så mye gratis hjemmebrygget øl han kan drikke.:p
Drikker skjelden han... ellers hadde han vært ute for lenge siden via makt.. seks øl på tapp som er tomt når jeg kommer hjem etter 2 uker på jobb, ja da ringer vi folk som er god på å flytte folk ut... selv om han er arveprinsen... sånn er det med den saken
 
Hei, skal brygge en Milk Stout i dag. Ser av oppskriften at den skal kokes i 90 min. Trodde det gjaldt bare hvis det var pilsner malt i den?
Eller kommer jeg unna med 60min kok?


Sent from my iPhone using Tapatalk
339ece8a3dd35fe2925823c2c6bfd26a.jpg
 
Hei, skal brygge en Milk Stout i dag. Ser av oppskriften at den skal kokes i 90 min. Trodde det gjaldt bare hvis det var pilsner malt i den?
Eller kommer jeg unna med 60min kok?


Sent from my iPhone using Tapatalk
339ece8a3dd35fe2925823c2c6bfd26a.jpg

Jeg ser ingen grunn til å koke den der i 90 minutter. Det er visst nokså poengløst med pilsnermalt, også.
 
Ingen som kan svare meg på hvorfor biere de garde'n blei sur? Jeg tror forresten gjæra var gjenbruk fra granølet, så det kan jo ha plukka opp noe moro der, men granskudda blei kokt i fem minutter, og så liggende i varmen en stund, så det skal være ganske standhaftige greier som overlever den behandlinga.
 
Vart litt fascinert av vann mengde i denne resepten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjører 40L meskevann, og den er tjukk og god. :)
Bruker BB60A. Den utskriften er nok ikke for mitt bryggeri, men ingrediensene skal stemme. Har brygget denne før med godt resultat. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er antakelig oppskriftforfatterens hensikt, ja. Men jeg tror ikke det har noen effekt - det er vel vist at det har sirkulert temmelig overdrevne forestillinger om maillardreaksjoner i kok. Det kreves jo minimum 140 grader for disse reaksjonene.

Jeg mener at det er feil. Maillardreaksjoner skjer ved lavere temperatur enn dette, i en bryggersetting. På kjøkkenet over en kotelett er det noe annet, da kreves det mye høyere temperaturer. Noen typer krystallmalt blir kilnet lavere enn koketemperatur, og gir en smak. Det er maillard. Doppelbock? Dadlene, rosinen, plomma, en del av maillardreaksjonene, seff sammen med munichmalten, som er et melanoidinmalt fra før. Du har jo også sagt at dekoksjon gir «mer» smak. Jeg har testet å koke hefeweizens i tre timer, det gir en fyldigere/rikere smak (ikke bare munnfølelse) og en smak som er veldig «uren» ifht hvis jeg koker i 75 minutter, som gir en mer renere loff/lyst wasa knekkebrød-smak. 3t hefeweizens synes jeg forøvrig ikke ble noe bra..
 
Tilbake
Topp