Ekornskurken
Norbrygg-medlem
Ja, så fremt du ikke skal tynne ut ferdig gjæret øl. Da må oksygenet kokes ut først.Et til spørsmål. Kan kjøpt flaskevann erstatte kokt vann i forbindelse med gjærvask og annet?
Takker, de er denne da regner jeg med. Finner den ikke hos Bryggselv.
Kinaregulator til samme pris som den italienske jeg refererte til.
Kinaregulator til samme pris som den italienske jeg refererte til.
Jeg har testa et par av de kinesiske småregulatorene. Den beste av dem funka på et vis. Den dårligste så helt lik ut som den du linker til her (kan være annet fabrikat likevel), og den var helt ubrukelig.
Jeg tolket "ettersmak av gjær" som noe annet enn " belgisk øl med gjærpreg" og gikk ut fra at det siste var ønsket.Jeg er ikke så begeistret for øltypene du nevner, nettopp på grunn av gjærpreget. Det finnes noen få eksempler på belgisk øl som klarer å styre balansen mellom gjærbidraget og de andre smakene. Da blir det godt, men ubalanse her er fort gjort og det blir påtrengende gjærsmaker.
Takker. Kjører du ikke whirlpool da? Eller gjør du det via kjøler? Og er det noengang problemer med humlerikt øl?Det er mange måter å gjøre dette på, og alle har noen negative sider. Ulempen med 'kameratens' metode er at all ølen som er i kjelen fortsetter med konvertering av bitterstoffer fra humlen. Du vil derfor få ulik bitterhet om du brygger på sommer / vinter.
Etter sterilisering kjører jeg vørteren tilbake i kjelen slik at all vørter når 60-70? samtidig. Deretter kjører jeg den med full åpning i gjæringskaret. Blir ca riktig hver gang jeg brygger Ale. Ulempen er at du da vil ha noe vørter som går fra kok til 20 ? og deretter til litt under kok igjen.
For meg veier en forutsigbar IBU mest. Derfor kjøler jeg ned all vørter fra flame-out til 60-70 ? så hurtig jeg kan...
Det er mange måter å gjøre dette på, og alle har noen negative sider. Ulempen med 'kameratens' metode er at all ølen som er i kjelen fortsetter med konvertering av bitterstoffer fra humlen. Du vil derfor få ulik bitterhet om du brygger på sommer / vinter.
Etter sterilisering kjører jeg vørteren tilbake i kjelen slik at all vørter når 60-70? samtidig. Deretter kjører jeg den med full åpning i gjæringskaret. Blir ca riktig hver gang jeg brygger Ale. Ulempen er at du da vil ha noe vørter som går fra kok til 20 ? og deretter til litt under kok igjen.
For meg veier en forutsigbar IBU mest. Derfor kjøler jeg ned all vørter fra flame-out til 60-70 ? så hurtig jeg kan...
Har temperaturen i ølet noe å si for måling av sg?
Kom til å tenke på det etter å ha målt en Saison som har stått 17 mnd på flaske.
Åpnet den i går og da viste målingen 1013. Faktisk høyere en FG var ved flasking. Tømte ølet fram og tilbake mellom 2 glass for å få ut kullsyre.
I dag målte jeg på nytt og fikk en måling på 1000 !
Altså veldig stor forskjell fra i går med litt kullsyre i.
Tenkte da litt på at ølet tar opp CO2 i forskjellig grad etter temperaturen. Vil varierende grad av CO2 opptak ha noe å si for fg måling ved flasking? Noen coldcrasher og noen tapper ved romtemperatur.
Jeg tror egentlig ikke det da CO2 i øl har gått over til flytende form.
Det forundrer meg litt at Hydrometeret viste såpass høyt i går med kullsyre i ølet. Trodde egentlig at det skulle synke mere ned i ølet når CO2 blir frigjort. Oppløst gass i væske vil vel senke egenvekten på væsken.
Ølet smakte forøvrig ikke godt.
Tørt og med en bitter ettersmak.
Godt karbonert, men uten tegn til infeksjon.
Har temperaturen i ølet noe å si for måling av sg?
Kom til å tenke på det etter å ha målt en Saison som har stått 17 mnd på flaske.
Åpnet den i går og da viste målingen 1013. Faktisk høyere en FG var ved flasking. Tømte ølet fram og tilbake mellom 2 glass for å få ut kullsyre.
I dag målte jeg på nytt og fikk en måling på 1000 !
Altså veldig stor forskjell fra i går med litt kullsyre i.
Tenkte da litt på at ølet tar opp CO2 i forskjellig grad etter temperaturen. Vil varierende grad av CO2 opptak ha noe å si for fg måling ved flasking? Noen coldcrasher og noen tapper ved romtemperatur.
Jeg tror egentlig ikke det da CO2 i øl har gått over til flytende form.
Det forundrer meg litt at Hydrometeret viste såpass høyt i går med kullsyre i ølet. Trodde egentlig at det skulle synke mere ned i ølet når CO2 blir frigjort. Oppløst gass i væske vil vel senke egenvekten på væsken.
Ølet smakte forøvrig ikke godt.
Tørt og med en bitter ettersmak.
Godt karbonert, men uten tegn til infeksjon.