Tråden for dumme spørsmål.

Et til spørsmål. Kan kjøpt flaskevann erstatte kokt vann i forbindelse med gjærvask og annet?
Ja, så fremt du ikke skal tynne ut ferdig gjæret øl. Da må oksygenet kokes ut først.
Vann fra springen funker også fint ukokt, såfremt det ikke er fra et lugubert vannverk hvor man ikke kan drikke ukokt vann.
 
Nå er det riktignok 10 år siden, men da jeg gikk på videregående testa vi antall bakterier i vann fra forskjellige kilder. Flaskevann kom særdeles dårlig ut, til og med dårligere enn vann rett fra doskåla, og langt dårligere enn fra springen. Det her var en rent kvantitativ analyse, så bakteriene i flaskevannet er nok langt snillere enn de i do, men dersom du skal ha sterilt vann ville jeg holdt meg unna flaskevann.
 
Takker.
Har av en eller annen grunn begynt å irritere meg over vannkoking og nedkjøling av dette. Har det liksom aldri klart, nedkjølt og tilgjengelig når jeg trenger det...
 
Kinaregulator til samme pris som den italienske jeg refererte til.

Jeg har testa et par av de kinesiske småregulatorene. Den beste av dem funka på et vis. Den dårligste så helt lik ut som den du linker til her (kan være annet fabrikat likevel), og den var helt ubrukelig.

Nyttig info, takk! Veldig fornøyd med annen Oxyturbo regulator jeg har så da blir det nok også det i kegeratoren min med Sodastream flaske
 
Jeg er ikke så begeistret for øltypene du nevner, nettopp på grunn av gjærpreget. Det finnes noen få eksempler på belgisk øl som klarer å styre balansen mellom gjærbidraget og de andre smakene. Da blir det godt, men ubalanse her er fort gjort og det blir påtrengende gjærsmaker.
Jeg tolket "ettersmak av gjær" som noe annet enn " belgisk øl med gjærpreg" og gikk ut fra at det siste var ønsket.
 
Jeg elsker belgisk øl og gjærpreget I dem, men mitt gjærpreg blir ubalansert, stikker seg ut og passer ikke inn. Håper litt lagring kan fikse det :)
 
Kan noen med motstrømskjøler forklare meg hvordan dere benytter den? Da tenker jeg i utgangspunktet ikke på hvordan man kobler den opp, vann og vørter inn og ut, men om selve prosessen rundt kjølingen. Det vil si:
Når dere er ferdige med kok, whirlpooler dere, lar det stå litt så starter kjøling, og leder dette rett i gjæringskaret?
Når dere er ferdige med kok starter dere whirlpool via kjøleren (pumper gjennom) og kjøler "hele gryta ned" før dere overfører til gjæringskar?
Eventuelt en annen metode.

Jeg er vant med dyppkjøler, men vurderer en motstrømskjøler sterkt.
 
Pratet med en kamerat som har Grainfather motstrømskjøler. Han kjører vørteren gjennom 5-10 minutter med tilbakeføring til kjelen først for å sterilisere innsiden. Så startes kjølingen og da strupes strømmen av vørter slik at den vørteren som kommer ut av kjøleren i andre enden er ferdig nedkjølt til pitch temp og går rett i gjæringskaret.
 
Det er mange måter å gjøre dette på, og alle har noen negative sider. Ulempen med 'kameratens' metode er at all ølen som er i kjelen fortsetter med konvertering av bitterstoffer fra humlen. Du vil derfor få ulik bitterhet om du brygger på sommer / vinter.
Etter sterilisering kjører jeg vørteren tilbake i kjelen slik at all vørter når 60-70? samtidig. Deretter kjører jeg den med full åpning i gjæringskaret. Blir ca riktig hver gang jeg brygger Ale. Ulempen er at du da vil ha noe vørter som går fra kok til 20 ? og deretter til litt under kok igjen.
For meg veier en forutsigbar IBU mest. Derfor kjøler jeg ned all vørter fra flame-out til 60-70 ? så hurtig jeg kan...
 
Sist redigert:
Det er mange måter å gjøre dette på, og alle har noen negative sider. Ulempen med 'kameratens' metode er at all ølen som er i kjelen fortsetter med konvertering av bitterstoffer fra humlen. Du vil derfor få ulik bitterhet om du brygger på sommer / vinter.
Etter sterilisering kjører jeg vørteren tilbake i kjelen slik at all vørter når 60-70? samtidig. Deretter kjører jeg den med full åpning i gjæringskaret. Blir ca riktig hver gang jeg brygger Ale. Ulempen er at du da vil ha noe vørter som går fra kok til 20 ? og deretter til litt under kok igjen.
For meg veier en forutsigbar IBU mest. Derfor kjøler jeg ned all vørter fra flame-out til 60-70 ? så hurtig jeg kan...
Takker. Kjører du ikke whirlpool da? Eller gjør du det via kjøler? Og er det noengang problemer med humlerikt øl?
Så akkurat Tony Yates på youtube og der ser det ut til at han etter kok whirlpooler, lar så stå i 10 minutt før han kjøler og sender rett i gjæringskaret.
 
Det er mange måter å gjøre dette på, og alle har noen negative sider. Ulempen med 'kameratens' metode er at all ølen som er i kjelen fortsetter med konvertering av bitterstoffer fra humlen. Du vil derfor få ulik bitterhet om du brygger på sommer / vinter.
Etter sterilisering kjører jeg vørteren tilbake i kjelen slik at all vørter når 60-70? samtidig. Deretter kjører jeg den med full åpning i gjæringskaret. Blir ca riktig hver gang jeg brygger Ale. Ulempen er at du da vil ha noe vørter som går fra kok til 20 ? og deretter til litt under kok igjen.
For meg veier en forutsigbar IBU mest. Derfor kjøler jeg ned all vørter fra flame-out til 60-70 ? så hurtig jeg kan...

Er det egentlig noen særlige fordeler i det hele tatt ved en motstrømskjøler vs kjølespiral, bortsett fra kortere nedkjølingstid? Og nedkjølingstiden blir rimelig kort med en god spiral, i alle fall om kjølevannet ikke er urimelig varmt.
 
Har temperaturen i ølet noe å si for måling av sg?
Kom til å tenke på det etter å ha målt en Saison som har stått 17 mnd på flaske.
Åpnet den i går og da viste målingen 1013. Faktisk høyere en FG var ved flasking. Tømte ølet fram og tilbake mellom 2 glass for å få ut kullsyre.
I dag målte jeg på nytt og fikk en måling på 1000 !
Altså veldig stor forskjell fra i går med litt kullsyre i.
Tenkte da litt på at ølet tar opp CO2 i forskjellig grad etter temperaturen. Vil varierende grad av CO2 opptak ha noe å si for fg måling ved flasking? Noen coldcrasher og noen tapper ved romtemperatur.
Jeg tror egentlig ikke det da CO2 i øl har gått over til flytende form.
Det forundrer meg litt at Hydrometeret viste såpass høyt i går med kullsyre i ølet. Trodde egentlig at det skulle synke mere ned i ølet når CO2 blir frigjort. Oppløst gass i væske vil vel senke egenvekten på væsken.

Ølet smakte forøvrig ikke godt.
Tørt og med en bitter ettersmak.
Godt karbonert, men uten tegn til infeksjon.
 
Har temperaturen i ølet noe å si for måling av sg?
Kom til å tenke på det etter å ha målt en Saison som har stått 17 mnd på flaske.
Åpnet den i går og da viste målingen 1013. Faktisk høyere en FG var ved flasking. Tømte ølet fram og tilbake mellom 2 glass for å få ut kullsyre.
I dag målte jeg på nytt og fikk en måling på 1000 !
Altså veldig stor forskjell fra i går med litt kullsyre i.
Tenkte da litt på at ølet tar opp CO2 i forskjellig grad etter temperaturen. Vil varierende grad av CO2 opptak ha noe å si for fg måling ved flasking? Noen coldcrasher og noen tapper ved romtemperatur.
Jeg tror egentlig ikke det da CO2 i øl har gått over til flytende form.
Det forundrer meg litt at Hydrometeret viste såpass høyt i går med kullsyre i ølet. Trodde egentlig at det skulle synke mere ned i ølet når CO2 blir frigjort. Oppløst gass i væske vil vel senke egenvekten på væsken.

Ølet smakte forøvrig ikke godt.
Tørt og med en bitter ettersmak.
Godt karbonert, men uten tegn til infeksjon.

Med masse kullsyre i ølet "fester" boblene seg til hydrometeret og så flyter det høyere i væsken.
Temperatur har selvfølgelig også noe å si, dersom ølet er 4 grader og hydrometeret er kalibrert på 20 grader får du en feilmåling.

Dersom du tømmer ølet gjennom et kaffefilter så fjerner du kullsyren fra ølet og får en mer korrekt måling.
Og du må alltid måle på 20 grader (eller hva hydrometeret ditt er kalibrert for, det står på hydrometeret), dersom du måler på en annen temperatur må du korrigere med en kalkulator. F.eks. denne: https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
 
Har temperaturen i ølet noe å si for måling av sg?
Kom til å tenke på det etter å ha målt en Saison som har stått 17 mnd på flaske.
Åpnet den i går og da viste målingen 1013. Faktisk høyere en FG var ved flasking. Tømte ølet fram og tilbake mellom 2 glass for å få ut kullsyre.
I dag målte jeg på nytt og fikk en måling på 1000 !
Altså veldig stor forskjell fra i går med litt kullsyre i.
Tenkte da litt på at ølet tar opp CO2 i forskjellig grad etter temperaturen. Vil varierende grad av CO2 opptak ha noe å si for fg måling ved flasking? Noen coldcrasher og noen tapper ved romtemperatur.
Jeg tror egentlig ikke det da CO2 i øl har gått over til flytende form.
Det forundrer meg litt at Hydrometeret viste såpass høyt i går med kullsyre i ølet. Trodde egentlig at det skulle synke mere ned i ølet når CO2 blir frigjort. Oppløst gass i væske vil vel senke egenvekten på væsken.

Ølet smakte forøvrig ikke godt.
Tørt og med en bitter ettersmak.
Godt karbonert, men uten tegn til infeksjon.

Kullsyra har liten effekt på egenvekten, men gjør det vanskelig å ta gode målinger. Se A.J. DeLanges utgreiing her.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp