Tråden for dumme spørsmål.

Haha, det tåler jeg, trenger å øve på bunnhøsting/vasking også. Skal uansett sette nytt brygg med annen gjær til helga, så kommer flere sjangser :)
Har du veldig mye trub? Hvis ikke, ville jeg gitt blaffen i vaskinga. Den innebærer fare for infeksjon. Og om du ikke skal bruke den gjæren du høster, temmelig snart, ville jeg tatt bare litt av den, og satt en starter til neste brygg. Da spiller det liten rolle om det er noe trub i den. Jeg ville ikke pitchet en tilstrekkelig mengde flere uker gammel bunnhøstet gjær - sjøl om det selvfølgelig blir øl av det.
 
Har du veldig mye trub? Hvis ikke, ville jeg gitt blaffen i vaskinga. Den innebærer fare for infeksjon. Og om du ikke skal bruke den gjæren du høster, temmelig snart, ville jeg tatt bare litt av den, og satt en starter til neste brygg. Da spiller det liten rolle om det er noe trub i den. Jeg ville ikke pitchet en tilstrekkelig mengde flere uker gammel bunnhøstet gjær - sjøl om det selvfølgelig blir øl av det.
Hvordan kan jeg anslå mengde trub? Er lite humle i det, totalt 3,5 g/l omtrent, og ganske lav OG på 1042.

Skal forhåpentligvis brukes ganske snart, men kan hende jeg uansett må lage starter. Dette er en relativt lite brygg på snaut 10 liter, neste bruk er tenkt på et juleøl med OG 1070 og 25 liter.
 
Hvordan kan jeg anslå mengde trub? Er lite humle i det, totalt 3,5 g/l omtrent, og ganske lav OG på 1042.

Skal forhåpentligvis brukes ganske snart, men kan hende jeg uansett må lage starter. Dette er en relativt lite brygg på snaut 10 liter, neste bruk er tenkt på et juleøl med OG 1070 og 25 liter.

Da du tappet fra kjelen, tok du med mye av bunnfallet, eller stoppet du da det begynte å komme grums?

Veldig løst og raskt anslått så ville jeg tro at du trenger halvparten av gjærkaka fra dette brygget til juleølen din. Sjekk litt med en kalkulator der du behandler dette ølet som en starter. Det er viktig å unngå overpitching, som nokså garantert - etter min erfaring - resulterer i fusel. Og særlig på et såpass stort brygg. (Du trenger 1 1/2 dl kremet frisk slurry fra bunnhøsting, gitt at den er relativt rein.)
 
Da du tappet fra kjelen, tok du med mye av bunnfallet, eller stoppet du da det begynte å komme grums?

Veldig løst og raskt anslått så ville jeg tro at du trenger halvparten av gjærkaka fra dette brygget til juleølen din. Sjekk litt med en kalkulator der du behandler dette ølet som en starter. Det er viktig å unngå overpitching, som nokså garantert - etter min erfaring - resulterer i fusel. Og særlig på et såpass stort brygg. (Du trenger 1 1/2 dl kremet frisk slurry fra bunnhøsting, gitt at den er relativt rein.)

Prøver å få med så lite grums som mulig som regel, og lar heller litt vørter bli liggende igjen, men med autohevert er det fort gjort å få med litt grums fra bunn. Når du snakker om overpitching så er det nok stor fare for at det har skjedd her, lagde egentlig litt ekstra starter for å ha til senere, men glemte det da jeg pitchet gjæren, ble alt for opptatt av å ikke helle rørepinnen i dunken :p

Får se hvordan det ser ut om en ukes tid. Takk for hjelpen!
 
Litt mer gjærmas fra meg:

Skal ha gjær til et 10L brygg med OG 1065. Har hatt denne her stående i kjøleskapet siden 17. juni:

Vis vedlegget

Ser på MrMalty og Brewersfriend kalkulatorene så spørres det etter konsentrasjon. Hvordan ser det ut her?
 
Du har mer enn nok. Tapp av litt vørter etter noen minutters kok, kjøl ned og hell på glasset så får den en liten niste å styrke seg på før hovedjobben.
 
Litt mer gjærmas fra meg:

Skal ha gjær til et 10L brygg med OG 1065. Har hatt denne her stående i kjøleskapet siden 17. juni:

Vis vedlegget 32606

Ser på MrMalty og Brewersfriend kalkulatorene så spørres det etter konsentrasjon. Hvordan ser det ut her?

Har den stått så lenge, er den sikkert temmelig godt sedimentert/komprimert. Hvis det i utgangspunktet var en temmelig rein gjærkake fra et brygg som ikke var sterkere enn det du skal brygge nå, så hadde det holdt med ca 0,5 dl av det stoffet der da det var nyhøstet, kan jeg tenke meg. Så kan du jo bare bruke kalkulatoren til å se hvor stort tap av levende celler du får fra da og til nå.

Det jeg går ut fra her, er at 0,75+ dl fersk slurry uten trub, målt etter å ha stått et par dager i kjøleskap, holder til en normalstor batch så lenge OG ikke er over 1.064. Du er i grenseland når det gjelder OG, så om du legger på litt, bare, så går det nok greit. Dermed får jeg at 1 dl ville holdt til en 20-25 liter om gjæren var fersk. (Regelen sier at du skal doble gjærmengden når du går over 1,064, men det virker litt absurd å ikke gradere mer. Disse mengdene gjelder forøvrig for alegjær. Om du bruker lagergjær, dobler du alegjærmengdene.)

Og forøvrig er det smart å gjøre som @Miguel sier. (Det er det ofte;).)
 
Det er noe jeg satt til side da jeg lagde starter fra gjærpakken, så skal være rimlig rent. Ser jeg ikke har nok iflg MrMalty som tar hensyn til dato, men BrewersFriend sier det er mer enn nok. Tenker jeg gjør som Miguel sa, det virka enkelt og greit :)
 
Det er noe jeg satt til side da jeg lagde starter fra gjærpakken, så skal være rimlig rent. Ser jeg ikke har nok iflg MrMalty som tar hensyn til dato, men BrewersFriend sier det er mer enn nok. Tenker jeg gjør som Miguel sa, det virka enkelt og greit :)

Hvis du leser litt nedover under brewersfriendkalkulatoren, så står det noe der om ulike anslag på celletallet i slurry. Jeg synes det viser at det har lite for seg å bruke kalkulator på slurry.

Jeg har i alle fall funnet ut at regelen om 3/4 dl kremet fersk høstet slurry til et normalbrygg med ale funker. Starterslurry er reinere og bedre, så du har, som Miguel sier, mer enn nok der.

Det med 3/4 dl er ikke tatt ut av lufta. Du kan jo sjekke litt her: http://www.wyeastlab.com/yeast-harvesting-re-pitching
 
Du har mer enn nok. Tapp av litt vørter etter noen minutters kok, kjøl ned og hell på glasset så får den en liten niste å styrke seg på før hovedjobben.

Tenkte ikke på at det ville bli litt trykk om jeg skrudde på lokket igjen. I helvette så spruten sto! Hadde den heldigvis nesten nedi bøtta da jeg åpna den :p
 
Tenkte ikke på at det ville bli litt trykk om jeg skrudde på lokket igjen. I helvette så spruten sto! Hadde den heldigvis nesten nedi bøtta da jeg åpna den :p

Hehe, lokket ikke helt på, og så må du følge med. Har selv blitt dynket i gjær etter å ha glemt å skru lokket løst på. Gjæreksplosjon. PFFFSSTBOOM og så er det bare å gjette seg til hvor mye gjær man har mistet.
 
Hadde en skikkelig dårlig opplevelse med CO2 og Aga/Sodastream tilkoblet en kina CO2 regulator. Hadde akkurat satt inn en ny CO2 patron for å teste noe, skulle så ha av flasken igjen, og begynte å skru av. Plutselig smalt det som bare f... og co2 flasken fløy. Når jeg fikk summet meg til den var den helt tom, tømt i smellet og det lå små pakningsbiter over alt. Kjenner jeg nå ikke er spesielt hypp på å drive med disse SODAstream/Aga flaskene om en risikerer dette, de har jo en anseelig mengde bar i seg. Og akkurat nu mangler jeg også en pakning.
Er det slik at en ikke skal kunne skru av en slik flaske etter en har skrudd den inn, eller er det noe annet som har skjedd her?
 
Jeg sliter med å få til gjærdrevne øl. Prøvd blonde, Tripel, hefe og nå en wit jeg har tilsatt rips I, og alle har den samme rare ettersmaken av gjær, men i ulik grad. Smaker ikke slik noe jeg drikker en skikkelig belgisk, hva er det jeg kan gjøre feil? Gjærer I temperaturstyrt kjøleskap så temperatursvinginger har jeg utelukket isllflm
 
Til gjærsmaken er borte. Spøk til side, jeg lagrer stort sett alt i min 2 mnd eller mere. Så jeg vet strengt tatt ikke hva en kan komme unna med. Legg ølen på fat (eller flaske) og ta en smak annenhver uke.
 
Jeg sliter med å få til gjærdrevne øl. Prøvd blonde, Tripel, hefe og nå en wit jeg har tilsatt rips I, og alle har den samme rare ettersmaken av gjær, men i ulik grad. Smaker ikke slik noe jeg drikker en skikkelig belgisk, hva er det jeg kan gjøre feil? Gjærer I temperaturstyrt kjøleskap så temperatursvinginger har jeg utelukket isllflm
Jeg er ikke så begeistret for øltypene du nevner, nettopp på grunn av gjærpreget. Det finnes noen få eksempler på belgisk øl som klarer å styre balansen mellom gjærbidraget og de andre smakene. Da blir det godt, men ubalanse her er fort gjort og det blir påtrengende gjærsmaker.
 
Hadde en skikkelig dårlig opplevelse med CO2 og Aga/Sodastream tilkoblet en kina CO2 regulator. Hadde akkurat satt inn en ny CO2 patron for å teste noe, skulle så ha av flasken igjen, og begynte å skru av. Plutselig smalt det som bare f... og co2 flasken fløy. Når jeg fikk summet meg til den var den helt tom, tømt i smellet og det lå små pakningsbiter over alt. Kjenner jeg nå ikke er spesielt hypp på å drive med disse SODAstream/Aga flaskene om en risikerer dette, de har jo en anseelig mengde bar i seg. Og akkurat nu mangler jeg også en pakning.
Er det slik at en ikke skal kunne skru av en slik flaske etter en har skrudd den inn, eller er det noe annet som har skjedd her?
Jeg har også en slik overgang, men det er så vidt jeg vet ikke en kinavariant (i alle fall ikke kjøpt fra Kina av meg). Det fulgte med en advarsel om at flasken ikke måtte skrus av før den var helt tom, så det er nok det som er problemet.
 
Jeg har også en slik overgang, men det er så vidt jeg vet ikke en kinavariant (i alle fall ikke kjøpt fra Kina av meg). Det fulgte med en advarsel om at flasken ikke måtte skrus av før den var helt tom, så det er nok det som er problemet.
Hvis det brukes en regulator med overgang og flaska skal skrus av, MÅ flaska skrus fra overgangen. Dersom overgangen skrus fra regulatoren, vil flaska med 50 bars trykk være åpen, og da smeller det. Farlig!

Greieste løsningen er å bruke en regulator for Sodastream. Bryggeland og Bryggselv har en rimelig og god en fra Oxyturbo. Da er det ikke mulig å gjøre feil.
 
Tilbake
Topp