Tråden for dumme spørsmål.

Hvor mye av denne slurryen bør jeg bruke ?
Det dere ser er nesten hele gjærkaken fra en 24 liters batch med pils.
Jeg brygger en ny batch med pils nå. Gjæret på ca 10 grader.
Den forrige batchen ble satt for en måned siden.
Jeg fatet den i går og hellet slurryen i en høy glassbeholder med litt kokt/avkjølt vann. Lot det stå i 10 min før jeg dekanterte opp i erlenmeyerkolben .
Ble kvitt litt trub på den måten.
Bruke hele eller holde igjen 1/3 ?
IMG20251202143418.jpg

Hvor mye av denne slurryen bør jeg bruke ?
Det dere ser er nesten hele gjærkaken fra en 24 liters batch med pils.
Jeg brygger en ny batch med pils nå. Gjæret på ca 10 grader.
Den forrige batchen ble satt for en måned siden.
Jeg fatet den i går og hellet slurryen i en høy glassbeholder med litt kokt/avkjølt vann. Lot det stå i 10 min før jeg dekanterte opp i erlenmeyerkolben .
Ble kvitt litt trub på den måten.
Bruke hele eller holde igjen 1/3 ?
Vis vedlegget 75592
Nesten umulig å vurdere. Den vaskinga er egentlig ikke optimalt. Du tilfører gjæren godt med oksygen. Og du snakker om trub; betyr det at du gjærer med trub'et? Hvor stor kolbe er det der? Og hvor lenge er det sida FG var nådd? Det er fra det tidspunktet du skal regne hvor gammel gjæren er.

Pils på 10 grader er litt spesielt. Du trenger mye gjær, og den vil ikke formere seg like mye som alegjær på 20 grader (gitt at begge er pitcha i "riktig" mengde). Og gitt at denne gjæren kanskje ikke er helt optimal lenger, ville jeg like gjerne brukt alt. Jeg tar sjansen på å si det. Overpitching er et vesentlig mindre problem enn underpitching.

Enig at jeg pitcher alt. Tenkte egentlig å la gjæren ligge i appolloen til neste vørter kom oppi.
Men klarte ikke å se på at gjæringskaret var skittent. Så jeg vasket det i går. Derfor gjæren fikk seg en liten vask.
Gjæren hadde nok hatt det bedre med å få ligge i ro i gjæringskaret på 5 grader til dagens brygg.
Litt trub har jeg i gjæringskaret. Tapper den første halvliteren i litermål for å få lest av OG, men litt trub blir det allikevel. Jeg tror det ikke har noe å si.

DEFINISJONER
Jeg har forsøkt å forstå det dere skriver ovenfor, men først måtte jeg finne ut hva steroler og glykogen er og hva som påvirker disse stoffene. Håper definisjonene og innholdet her er riktig:

STEROLER er lipidforbindelser som bidrar til å sikre gjærvekst, metabolisme og levedyktighet og gir en mer stabil og effektiv gjæringsprosess. Steroler styrker gjærcellens membran og forbedrer dens evne til å tåle stress under gjæring. Sterkere membraner hjelper gjæren med å håndtere endringer i miljøet, som for eksempel høye temperaturer, sukkerkonsentrasjoner eller alkoholnivåer.
Steroler dannes ved at gjæren syntetiserer umettede fettsyrer ved hjelp av oksygen - og videre til steroler.
Sterolnivåene synker under gjæring på grunn av gjærens forbruk av steroler for membranreparasjon og regulering av sterolsynteseveier under stress, spesielt under anaerobe forhold.

GLYKOGENLAGRE i gjær er et reservelager av sukker (glukose) som gjærceller bruker som energikilde når tilgangen på næringsstoffer er lav.
Gjær spiser sukker for å overleve og reprodusere, og lagrer overskuddet som glykogen.
Glykogennivåene synker under fermentering, hovedsakelig fordi gjærceller bruker det som en lagret energikilde for å overleve og vokse under stress, som lav næringstilgjengelighet eller tilstedeværelse av etanol. Glykogen brytes ned til glukose for å drive cellulære prosesser, og reduksjonen akselereres av faktorer som oksygeneksponering eller begrensninger i andre næringsstoffer som nitrogen.
Feil håndtering eller lagring av gjær før gjæring kan tømme glykogenreservene. Derfor er gjær med høye glykogennivåer ønskelig for en god start på gjæringen.

Tilbake
Topp