Tråden for dumme spørsmål.

Det går greit å etterfylle i karet og vil ikke påvirke stort om det ikke er snakk om store mengder

Du kan bruke denne til å beregne effektivitet du bør ligge på ved no sparge
Så med teskjeprinsippet oppfatter jeg at jeg skal ha 5 liter vann per kg malt for å treffe en SG på 1.054

First Wort Gravity er målt ved avsluttet mesk?

Ja riktig, eller vørter til kok ved no-sparge da

Åpner bestikkskuffen igjen:

Jeg sikter mot en OG på 1.047 og har 5,1 kg malt. Brewfather sier etter mine inndata at jeg skal ha en gravity før kok på 1.040
Tolker jeg tabellen rett skal jeg da se på nederste linje som sier 7 liter vann per kg, som da blir totalt 35,7 liter vann :oops:
Da er jeg et stykke unna med mine antagelser på 28,1 liter om dette stemmer

Jeg sikter mot en OG på 1.047 og har 5,1 kg malt. Brewfather sier etter mine inndata at jeg skal ha en gravity før kok på 1.040
Tolker jeg tabellen rett skal jeg da se på nederste linje som sier 7 liter vann per kg, som da blir totalt 35,7 liter vann :oops:

Det kan nok hende du har beregnet litt lav effektivitet for et 1.047 brygg ja
men for sikkerhets skyld ville jeg lagt meg 10 -15% under det tabellen sier. Lettere å tynne ut enn å koke inn

• Like
Reaksjoner: Ove
Tenker jeg kjører en kombinasjon,
Øker bryggevolumet med 2,5 liter, derav 2 liter i kok. Da vil jeg med 68% effektivitet havne på 4,9%, så får jeg se om jeg justerer mer etter kok.

Går det ikke helt hjem at jeg treffer innenfor målene til slutt, så får jeg i det minste 20 liter øl å drikke frem mot neste forsøk. Vinn vinn

Jeg har ved de siste batchene hatt en meskeeffektivitet på 80-82%
Var i dag og hentet maltblandingen til mitt neste brygg hvor jeg har tenkt å kjøre "No sparge" med utgangspunkt i en effektivitet på 60%. Når jeg leser gjennom innlegg fra diverse sider nå så har jeg kanskje vært i overkant pessimistisk mtp effektivitet?

Er jeg garantert langt unna med 60% og kan tilsette etterfyllingsvann underveis i koken, eller er det bedre å vente til alt er nedkjølt og kommet i gjæringskaret og måle på ny da?

Eventuelt en kombinasjon av dette eller noe heeelt annet? :)

Normalt ville jeg ikke tatt det så nøye og heller notert erfaringene, men dette håper jeg ska bli en øl jeg kan delta i NM med, så greit om jeg ikke skyter langt utenfor målet
Jeg har ved de siste batchene hatt en meskeeffektivitet på 80-82%
Var i dag og hentet maltblandingen til mitt neste brygg hvor jeg har tenkt å kjøre "No sparge" med utgangspunkt i en effektivitet på 60%. Når jeg leser gjennom innlegg fra diverse sider nå så har jeg kanskje vært i overkant pessimistisk mtp effektivitet?

Er jeg garantert langt unna med 60% og kan tilsette etterfyllingsvann underveis i koken, eller er det bedre å vente til alt er nedkjølt og kommet i gjæringskaret og måle på ny da?

Eventuelt en kombinasjon av dette eller noe heeelt annet? :)

Normalt ville jeg ikke tatt det så nøye og heller notert erfaringene, men dette håper jeg ska bli en øl jeg kan delta i NM med, så greit om jeg ikke skyter langt utenfor målet
Jeg mener en ikke bommer så mye om en beregner 10 prosentpoeng lavere meskeeffektivitet enn normalt. Det avhenger riktignok av flere forhold, men er i alle fall noe å gå ut fra.

Tabellen i innlegget over gir deg SG i vørteren ved 100% konversjonseffektivitet - som en bør kunne komme i nærheta av - men sier ikke direkte noe om meskeeffektiviteten, som er et mål på hvor mye av sukkerpotensialet i maltet du faktisk får med over i kok.

Med 29,5 liter vann (5,1 x 5,8) vil du med 100% konversjon av stivelsen få en vørter som holder 1.047. Så må du trekke fra de 5 literne som vil bli holdt igjen i masken (maltavfallet), og du får dermed 24,5 liter til kok. Dette forutsetter at du ikke etterlater noe bunnfall i meskekjelen. (Med en bryggemaskin får du ikke det problemet. De 5 literne kan du nok redusere noe gjennom å presse ut mest mulig vørter av masken.)

Antakelig når du ikke 100% konversjon, men hvor mye lavere du kommer, skal jeg ikke ha noen mening om. En bør komme relativt nær.

Med 29,5 liter vann (5,1 x 5,8) vil du med 100% konversjon av stivelsen få en vørter som holder 1.047. Så må du trekke fra de 5 literne som vil bli holdt igjen i masken (maltavfallet), og du får dermed 24,5 liter til kok. Dette forutsetter at du ikke etterlater noe bunnfall i meskekjelen. (Med en bryggemaskin får du ikke det problemet. De 5 literne kan du nok redusere noe gjennom å presse ut mest mulig vørter av masken.)

Antakelig når du ikke 100% konversjon, men hvor mye lavere du kommer, skal jeg ikke ha noen mening om. En bør komme relativt nær.

Her jeg er jeg redd jeg får for høy effektivitet, så det skal ikke presses noe som helst :)
Jeg skulle nok med beregnet 70% effektivitet hatt rundt 4,3 kg malt, og ikke 5,1 kg som ved 60%, for å havne nærmere målet.

Valgte uten skylling denne gangen i et forsøk på å gjøre bryggedagen lettere og normalt ville jeg ikke stresset så mye med hva tallene blir til slutt, bare registrert dem og justert til neste gang. Men så var det ambisjonen om å bli norgesmester, da :D

Et annet lettvint alternativ om man er redd for utbyttet er "low-sparge": Skyll eksempelvis med bare 4 liter vann. Kombinert med lang "no-sparge-mesk", er min erfaring at det gir høyt utbytte.

Sendte en bestilling til Strømmen og olbrygging.no på 1. januar. Henta den fra strømmen i går, den fra olbrygging.no står fortsatt på "plukkliste". Varene var på lager. Er dette vanlig praksis fra dem? Ettersom dette skal ut med Postnord ser det mørkt ut for å få disse varene denne uka :(
Tre hele arbeidsdager har gått siden bestillingen min til ølbrygging og enda er den ikke engang registrert hos postnord. Nå ryker helgas bryggeplan :( Kommer ikke til å handle derfra igjen med mindre de er den eneste som har en gitt vare.

Vurderer å avbestille og heller kjøpe fra vestbrygg, noen som har erfaring med postgang fra dem? Skulle gjerne handla alt på Strømmen, men de er tomme på lager.

Tre hele arbeidsdager har gått siden bestillingen min til ølbrygging og enda er den ikke engang registrert hos postnord. Nå ryker helgas bryggeplan :( Kommer ikke til å handle derfra igjen med mindre de er den eneste som har en gitt vare.

Vurderer å avbestille og heller kjøpe fra vestbrygg, noen som har erfaring med postgang fra dem? Skulle gjerne handla alt på Strømmen, men de er tomme på lager.
Hva er det du mangler?

Ølbrygging er ellers kjent for nettopp god service, så ikke slå hånda av dem.

Jeg valgte å bestille på nett siden jeg ikke har 2-3 timer å avse til å kjøre i ens ærend. Så det enkleste hadde vært å få det jeg bestilte i posten i løpet av en uke. Det syns jeg ikke er så urimelig å be om. Men takk for tips :) Jeg kunne sågar besøkt foreldra mine i Sarpsborg, siden jeg kommer derfra.

Brygga to batcher Pilsner for 2 dager sida. Den ene gjære godt med slurry men den andre der jeg hadde i 25 gr tørrgjær type 34/70 er veldig stille
Er dette dere ser på bildet noe galt ?

20260107_125731.jpg

Brygga to batcher Pilsner for 2 dager sida. Den ene gjære godt med slurry men den andre der jeg hadde i 25 gr tørrgjær type 34/70 er veldig stille
Er dette dere ser på bildet noe galt ?
Ikke noe mer enn at du har av lokket! Få det igjen :D Ser greit ut det der. Nå kjenner ikke jeg denne gjæren i detalj, men for gjærtyper jeg kjenner så ville det der være typisk for tidlig fase gjæring. Så den har nok bare brukt litt tid på å komme igang. Som fersk tørrgjær kan gjøre.

Temperatur, styrke og volum på vørter og mengde gjær?

Tilbake
Topp