Tråden for dumme spørsmål.

Kan ikke fatte eller forstå hvordan WLP029 skal lage estere når gjæret ved 14C. Det må være nærmest umulig å smake forskjell på den og W34/70 gjæret på 14C, vertfall ved en kombo pitching som han foreslår.
Jeg har til gode å smake en kølsch brygga av hjemmebryggere - inkludert meg sjøl - som har vært i nærheten av å være reine. Jeg gjorde ganske mange forsøk på å få til kølsch, og gjæra stort sett på 14 grader. Forskjellen på den kølschen jeg fikk til der og pils var det ikke speseilt vanskelig å kjenne, dessverre:(.

Jeg har gitt opp å brygge kølsch, jeg kommer ikke i nærheten av hvordan den skal smake. Du har rett i at det er vanskelig å kjenne forskjell på en god kølsch og en pils, men det er bare så innmari vanskelig å brygge en god kølsch.

Gjærer kølsch med wlp029 og pils med w34/70. Samme humleskjema og maltblanding på begge. Ikke store forskjellen på de to bryggene. Kølschen virker noe søtere i smaken. Pils på 10grader, kølsch på 14-15. ville prøvd å blande de, det har jeg ikke tenkt på

Selv om du ikke er fornøyd med definisjonen og resultatet du får, er det likevel et øl mange liker å brygge og har glede av. Det bør være et mer enn godt nok poeng.
Jeg sa vel det, også. Og jeg har sjølsagt ikke noe i mot at folk liker de kølschene de får til.

Men jeg har smakt noen originale kølsch, og det er dem jeg måler resultatet av egne anstrengelser mot.

Spørsmålet her var forøvrig ikke hva jeg mener om hjemmebrygga kølsch, men om det var noen god ide å prøve å brygge en helles med en stor mengde kølschgjær i gjærmiksen. Og det trur jeg altså ikke det er.

Spørsmålet her var forøvrig ikke hva jeg mener om hjemmebrygga kølsch, men om det var noen god ide å prøve å brygge en helles med en stor mengde kølschgjær i gjærmiksen. Og det trur jeg altså ikke det er.
Likevel så fins det et uendelig antall ideer som er langt verre enn dette. Brygging blir mere moro om man ikke tenker på hver batch som et konkurranseøl eller et fabeldyr. ;)

Likevel så fins det et uendelig antall ideer som er langt verre enn dette. Brygging blir mere moro om man ikke tenker på hver batch som et konkurranseøl eller et fabeldyr. ;)
Jojo - men jeg svarte nå bare på et spørsmål, på grunnlag av egne erfaringer. Jeg har ikke noen mening om hva eller hvordan folk bør brygge, men jeg kan vel likevel ha en mening om hva som er et godt middel til å nå et gitt mål.

Og sjølsagt kan jeg ta feil;).

Neste brygg blir Helles, fikk et ølsett av en kompis. Jeg brygger sjelden ølsett og for å få opp volumet tenkte jeg tilsette 3kg pilsner malt, det følger med 3pk 34/70. Øker naturlivis humlemengde.

Hva tenkes om 3 pakker 34/70 + WLP029 slurry på 14C til 40liter Helles?
Kjør på, jeg hadde ikke hatt noe skrupler med dette. Men hvor gammel og hvor mye 029 slurry har du? Det kan være dette er nok og du kan spare 34/70 til noe annet.

Malt og humleskjema på Kölsch og Helles er ikke så forskjellig og det er svært få som vil være i stand til å kjenne forskjellen på disse to. Bortsett fra gjæren.

Det hender seg att gjærslurryn skiller seg på glaset. Noen som vet hvorfor og om det har noe å si ? Denne ble tappa for bare noen dager sida

20260105_131243.jpg

...
Malt og humleskjema på Kölsch og Helles er ikke så forskjellig og det er svært få som vil være i stand til å kjenne forskjellen på disse to. Bortsett fra gjæren. ...
Jeg skjønner ikke helt den siste delen der. Gjæren er vel ikke sertifisert øldommer;)?

Jeg vil neppe kjenne forskjell på en god helles og f.eks. en Sion eller en Gaffel, så sånn sett er vi enige. Men sida du antyda at synspunktet mitt hadde noe å gjøre med at jeg var misfornøyd med definisjonen av kølsch, vil jeg gjerne få trekke inn den.

Norbrygg sier nå følgende om både aroma og smak: "Fraværende til merkbare vinøse fruktestere". Jeg mener at den tidligere krevde merkbare vinøse fruktestere, og er sånn sett fornøyd med at den ikke lenger gjør det. Jeg har ikke smakt alle merkene av autentisk køslch, og skal ikke påstå at det ikke finnes noen som har merkbare vinøse fruktestere. Polet har tidligere ført Sünner, som jeg absolutt ikke likte, og den kan nok kanskje sies å ha det.

Nå sies det ikke noe om vinøse fruktestere i Norbryggs definisjon av helles, men BJCP sier "no esters". Så OK, hvis man mener at man er i stand til å brygge en kølsch som er fri for estere, kan man sjølsagt blande inn kølschgjær i et hellesbrygg og regne med at resultatet blir noenlunde greit. Jeg går bare ut fra at det å brygge en kølsch uten estere ikke er enkelt. Jeg har i alle fall ikke fått det til.

Noen som har testet Dieter fra Imperial i Kølsch. Vurderer å sette en Kølsch i løpet av noen brygg.
Jeg har brukt den, og blei ikke særlig fornøyd med resultatet - men det kan jo ha vært mer min skyld enn gjærens. Det jeg kan si, er at den eneste jeg har vært noe i nærheten av å være fornøyd med resultatet av, er WLP029.

Sendte en bestilling til Strømmen og olbrygging.no på 1. januar. Henta den fra strømmen i går, den fra olbrygging.no står fortsatt på "plukkliste". Varene var på lager. Er dette vanlig praksis fra dem? Ettersom dette skal ut med Postnord ser det mørkt ut for å få disse varene denne uka :(

Sendte en bestilling til Strømmen og olbrygging.no på 1. januar. Henta den fra strømmen i går, den fra olbrygging.no står fortsatt på "plukkliste". Varene var på lager. Er dette vanlig praksis fra dem? Ettersom dette skal ut med Postnord ser det mørkt ut for å få disse varene denne uka :(
Pleier å gå raskt, jeg har det her på Hareid ofte bare to dager etter det blir sendt. Spørs om de har hatt en varetellingsdag eller folk på ferie/syk. Koster lite, og er ikke så offentlig å ta en telefon til dem når de åpner.

Jeg har ved de siste batchene hatt en meskeeffektivitet på 80-82%
Var i dag og hentet maltblandingen til mitt neste brygg hvor jeg har tenkt å kjøre "No sparge" med utgangspunkt i en effektivitet på 60%. Når jeg leser gjennom innlegg fra diverse sider nå så har jeg kanskje vært i overkant pessimistisk mtp effektivitet?

Er jeg garantert langt unna med 60% og kan tilsette etterfyllingsvann underveis i koken, eller er det bedre å vente til alt er nedkjølt og kommet i gjæringskaret og måle på ny da?

Eventuelt en kombinasjon av dette eller noe heeelt annet? :)

Normalt ville jeg ikke tatt det så nøye og heller notert erfaringene, men dette håper jeg ska bli en øl jeg kan delta i NM med, så greit om jeg ikke skyter langt utenfor målet

Det går greit å etterfylle i karet og vil ikke påvirke stort om det ikke er snakk om store mengder

Du kan bruke denne til å beregne effektivitet du bør ligge på ved no sparge

Vedlegg

• First_wort_gravity.gif
    First_wort_gravity.gif
    38,5 KB · Sett: 25
  • Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp