Tråden for dumme spørsmål.

:)
Med masse kullsyre i ølet "fester" boblene seg til hydrometeret og så flyter det høyere i væsken.
Temperatur har selvfølgelig også noe å si, dersom ølet er 4 grader og hydrometeret er kalibrert på 20 grader får du en feilmåling.

Dersom du tømmer ølet gjennom et kaffefilter så fjerner du kullsyren fra ølet og får en mer korrekt måling.
Og du må alltid måle på 20 grader (eller hva hydrometeret ditt er kalibrert for, det står på hydrometeret), dersom du måler på en annen temperatur må du korrigere med en kalkulator. F.eks. denne: https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Tenkte ikke på at boblene fester seg til Hydrometeret. Det forklarer den høye målingen. Og samtidig fikk jeg vel svar på spørsmålet mitt også
 
:)
Tenkte ikke på at boblene fester seg til Hydrometeret. Det forklarer den høye målingen. Og samtidig fikk jeg vel svar på spørsmålet mitt også
Eller burde jeg måle FG på en annen måte. Tapper som regel av en prøve og måler. Burde kanskje sile det gjennom et kaffefilter eller la det stå til all kullsyre har gått ut av ølet.
 
Eller burde jeg måle FG på en annen måte. Tapper som regel av en prøve og måler. Burde kanskje sile det gjennom et kaffefilter eller la det stå til all kullsyre har gått ut av ølet.

Vet ikke om du leste linken som @Finn Berger gav rett over her, der står en fremgangsmåte for å få god avlesing av SG i øl med kullsyre.

Rist ut så mye du klarer av kullsyren, og så "spinner" du hydrometeret slik at det som eventuelt er av små bobler fremdeles løsner fra hydrometeret. Da får du en ganske så nøyaktig avlesing.
 
Er det egentlig noen særlige fordeler i det hele tatt ved en motstrømskjøler vs kjølespiral, bortsett fra kortere nedkjølingstid? Og nedkjølingstiden blir rimelig kort med en god spiral, i alle fall om kjølevannet ikke er urimelig varmt.
Jeg tenker at det er en fordel dersom man tenker på at hele kjøleprosessen går i et lukket system og potensielt rett i gjæringskaret. I praksis er sikkert den forskjellen marginal. Jeg har brukt kjølespiral en stund, og for å få god kjøling innebærer det en del røring, spesielt mot slutten, noe som betyr at kokekaret står åpent mens man rører også i de minuttene hvor temperaturen er under "bakteriedrepende". Men som sagt, marginalt. Jeg har hatt mange rare prosesser her, og så langt ikke hatt noen batchinfeksjoner som jeg kjenner til (hvis man ser bort fra den litt pussige opplevelsen jeg hadde med et par poser Mangrove Jacks M54 fra samme produksjonsbatch som begge ganger nådde tilsynelatende ferdiggjæring for så å fortsette saaakte ned i SG).

Det med motstrømskjøler var faktisk en av grunnene til at jeg holdt igjen lenge i forhold til det å skaffe en Grainfather. Jeg så ikke den inkluderte motstrømskjøleren som noen spesiell fordel, og spesielt det at den visuelle kontrollen med rengjøringen av en slik maskin med pumper, slanger, rør og kjøler er vanskeligere. Men det hjelper jo å prate med andre bryggere som er fornøyde om deres erfaringer. :)
 
Takker. Kjører du ikke whirlpool da? Eller gjør du det via kjøler? Og er det noengang problemer med humlerikt øl?
Så akkurat Tony Yates på youtube og der ser det ut til at han etter kok whirlpooler, lar så stå i 10 minutt før han kjøler og sender rett i gjæringskaret.
Som sagt mange måter å gjøre det på, og man må finne de argumentene som man personlig føler man stoler på. Jeg varierer prosess mht type øl, og da hovedsakelig mengden humle og hvorvidt jeg har mye sene tilsettinger. Da blir det både viktig med hurtig nedkjøling og tiltak for å unngå tett motstrømskjøler.
Liten vits å kjøre humle i 0-min for deretter å la den stå i WP i 10 minutter. Da må man spe på med andre bryggeteknikker som Hop-Stand / Humle-Stopp på 60-70 ?.
Det viktigste er at du finner en teknikk som gir deg et resultat du kan gjenskape. Også viktig å ha en plan dersom / når pumpen går tett. Infeksjonsfaren vil jeg si er tilnærmet lik. Er du redd du tilfører bakterier under nedkjøling, så ikke løft på lokket så mye. Faren tror jeg er liten dersom man er litt påpasselig.
Med en motstrømskjøler har du langt flere variabler enn en spiralkjøler. Mye du kan endre - mye du kan rote det til med, som den nettopp nevnte pumpen. En spiralkjøler er særdeles mye enklere, og lite kan gå galt...
En spiralkjøler måles stort sett etter tiden den tar fra kok til gjæringstemp med kjølevann på full guffe. Mange store spiralkjøleren (også tilbudt her på forumet) er like hurtige som en motstrømskjøler, særlig dersom du også sirkulerer vørteren rundt kjøleren. En motstrømskjøler varierer du mengden kjølevann (lite brukt), hastighet på vørterpumpen, direktekjøling til gjæringskar vs. nedkjøling i kokekar først +++
Forurensing (verdigris) og rengjøring av kobberrør har vært diskutert før, men også muligheten for visuell inspeksjon av stålrør er en viktige faktorer hos enkelte bryggere.
Jeg har brygget mye med begge nedkjølingstypene, og blir aldri enig med meg selv om hva som er best. Dette er fordi de har forskjellige pos. / neg. sider. Hva du personlig vektlegger, styrer hva Du synes er best.
 
Sist redigert:
Jeg tenker at det er en fordel dersom man tenker på at hele kjøleprosessen går i et lukket system og potensielt rett i gjæringskaret. I praksis er sikkert den forskjellen marginal. Jeg har brukt kjølespiral en stund, og for å få god kjøling innebærer det en del røring, spesielt mot slutten, noe som betyr at kokekaret står åpent mens man rører også i de minuttene hvor temperaturen er under "bakteriedrepende". Men som sagt, marginalt. Jeg har hatt mange rare prosesser her, og så langt ikke hatt noen batchinfeksjoner som jeg kjenner til (hvis man ser bort fra den litt pussige opplevelsen jeg hadde med et par poser Mangrove Jacks M54 fra samme produksjonsbatch som begge ganger nådde tilsynelatende ferdiggjæring for så å fortsette saaakte ned i SG).

Det med motstrømskjøler var faktisk en av grunnene til at jeg holdt igjen lenge i forhold til det å skaffe en Grainfather. Jeg så ikke den inkluderte motstrømskjøleren som noen spesiell fordel, og spesielt det at den visuelle kontrollen med rengjøringen av en slik maskin med pumper, slanger, rør og kjøler er vanskeligere. Men det hjelper jo å prate med andre bryggere som er fornøyde om deres erfaringer. :)

Jeg tenker også på det i forbindelse med GF, som folk jeg kjenner, spekulerer på.

Du får jo alt coldbreak-materialet over i gjæringskaret her - eller du kan vel kjøre i loop tilbake til kjelen, og la det stå og bunnfelle seg, for så å tappe på vanlig måte?

De infeksjonene jeg har hatt, kommer ikke fra kjølingsprosessen. Og jeg rører med meskespaden hele veien. Vørter tappet på flaske og satt i kjelleren holder seg fint uten spor av infeksjon i lang tid.

Det funker sikkert fint med motstrømskjøleren; hvis ikke ville vel ikke så mange brukt det. Men det forekommer meg at en spiralkjøler på mange måter er enklere og mer fleksibel, og at det er et par problemer man slipper å måtte slåss mot.
 
@Finn Berger angående cold break, så er det ingenting ved motstrømskjøler som hindrer meg i å bruke dagen praksis med en sil på toppen av gjæringskaret som utløpet av kjøleren går til.

En ulempe er jo svinn. Det vil vel gå bort noe øl i bunnen av kjelen samt i motstrømskjøleren sammenlignet med BIAB og kjølespiral. Spiralen min er for øvrig ganske stor, og det er fortsatt mulig for meg å bruke den hvis jeg synes motstrømskjøler blir plunder og heft. Det er fortsatt prosessen med flerstegsmesking, sirkulasjon og skylling jeg ser på som den store forbedringen ift dagens BIAB.
 
Rist ut så mye du klarer av kullsyren, og så "spinner" du hydrometeret slik at det som eventuelt er av små bobler fremdeles løsner fra hydrometeret. Da får du en ganske så nøyaktig avlesing.
Jo jeg leste den.
Måle OG blir da som før da jeg bare hev Hydrometeret oppi, mens FG må jeg sørge for er fri for co2.
Blir spennende å se om det utgjør en forskjell fra tidligere praksis.
 
Har et dumt spørsmål her. Jeg har fått tak i en Kervel 2000w kokeplate (på finn for 100 spenn ) og lurer på om jeg kan koble denne opp med en inkbird itc-308 for å oppnå stabil mesketemperatur med BIAB .. kan jeg bruke den standard sensoren eller bør jeg ha den 30cm probe versjonen? Jeg må kanskje resirkulere varmen fra bunnen av kjelen ved hjelp av kranen (eller røre skikkelig masse) for at sensoren skal vise riktig?
Ifølge forumer, skal den standard sensoren være vanntett. PID virker for komplisert
 
Du kan men jeg tviler på at det blir veldig stabilt.. Ville heller bare mesket inn og så rørt og latt stå, tror det blir mer stabilt..
 
Støtter de over. Med en ITC-308 gir du fra deg mer kontroll en du får. Mesk inn riktig og isoler kjelen godt, så kan du holde deg innenfor en grad i varmetap. Med en enkel termostat som ITC-308 koblet til en varmekilde vil du få mye større svingninger.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Er'e riktig av meg å anta at det ikke er skum i(på?) gjærstarteren på magnetrører fordi jeg kokte startervørter med anti-foam?
 
Er'e riktig av meg å anta at det ikke er skum i(på?) gjærstarteren på magnetrører fordi jeg kokte startervørter med anti-foam?

Kanskje/kanskje ikke. Det ser ut til å hjelpe på noen gjærtyper, men ikke på andre. Jeg bruker 4-6 dråper på en 3-liter, og noen ganger slipper jeg da problemt med at det skummer over, men med f.eks. wlp013 eller 380 går det til helvete uansett, og jeg må gjete den.
 
Kanskje/kanskje ikke. Det ser ut til å hjelpe på noen gjærtyper, men ikke på andre. Jeg bruker 4-6 dråper på en 3-liter, og noen ganger slipper jeg da problemt med at det skummer over, men med f.eks. wlp013 eller 380 går det til helvete uansett, og jeg må gjete den.
Okei. Her er det snakk om wlp400. Brukte to dråper. Flaska foreslo én dråpe pr 5 gallons, men skal jo dekantere så jeg er ikke så bekymra for mengde anti-foam i det ferdige ølet.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Ok, her er ett skikkelig dumt spørsmål... Hvordan får jeg til å endre så ikke forumet sender meg en mail når noen har skrevet i en tråd jeg også har skrevet i? blir så sjukt med mail i innboksen. Jeg har tatt bort den haken under instillinger som sier "send mail" men det hjelpte ingenting
 
Ok, her er ett skikkelig dumt spørsmål... Hvordan får jeg til å endre så ikke forumet sender meg en mail når noen har skrevet i en tråd jeg også har skrevet i? blir så sjukt med mail i innboksen. Jeg har tatt bort den haken under instillinger som sier "send mail" men det hjelpte ingenting
Det vil jeg også gjerne vite.

Jeg har et annet dumt spørsmål. Vi brygga nylig en slags biere de garde. Gjæra på Wlp028, så bare en slags, men uansett. Allerede ved første smak ved fullført gjæring var den klart syrlig. Da var den også ganske vond. Ved flasking noen uker seinere var den ganske mye bedre, men fortsatt markant syrlig. FG hadde holdt seg stabil, og ikke urovekkende lav, i ukene som gikk mellom fullgått gjæring og flasking. Nå smakte jeg på den etter en uke på flaske, og den kommer til å bli god, forfriskende og maltrik, men altså syrlig. Jeg ser ingen grunn til at denne skulle bli sur. Det er ikkeno i oppskrifta som tilsier det, vi har ikke gjort noe annerledes enn vi pleier. Gjæra var gjenbruk etter noe annet vi lagde, men jeg husker ikke hva. Litt spennende at vi brukte samme gjæra til lyngølet vi nettopp satte. Hvis noe er galt der blir vel den sur også. Den var som sagt ikke veldig syrlig, ikke som en skikkelig sur surøl, men det er helt klart syre der. Jeg liker det som en tilfeldig engangsgreie, det passa bra her, men jeg skulle gjerne skjønt hva som skjedde.
 
det var så enkelt altså... må du gjøre det i alle tråder u er i?
Men takk for hjelpen mr blond, nå går det ann å få ett normalt epost liv igjen
 
Tilbake
Topp