Jeg tenker at det er en fordel dersom man tenker på at hele kjøleprosessen går i et lukket system og potensielt rett i gjæringskaret. I praksis er sikkert den forskjellen marginal. Jeg har brukt kjølespiral en stund, og for å få god kjøling innebærer det en del røring, spesielt mot slutten, noe som betyr at kokekaret står åpent mens man rører også i de minuttene hvor temperaturen er under "bakteriedrepende". Men som sagt, marginalt. Jeg har hatt mange rare prosesser her, og så langt ikke hatt noen batchinfeksjoner som jeg kjenner til (hvis man ser bort fra den litt pussige opplevelsen jeg hadde med et par poser Mangrove Jacks M54 fra samme produksjonsbatch som begge ganger nådde tilsynelatende ferdiggjæring for så å fortsette saaakte ned i SG).
Det med motstrømskjøler var faktisk en av grunnene til at jeg holdt igjen lenge i forhold til det å skaffe en Grainfather. Jeg så ikke den inkluderte motstrømskjøleren som noen spesiell fordel, og spesielt det at den visuelle kontrollen med rengjøringen av en slik maskin med pumper, slanger, rør og kjøler er vanskeligere. Men det hjelper jo å prate med andre bryggere som er fornøyde om deres erfaringer.