Som sagt mange måter å gjøre det på, og man må finne de argumentene som man personlig føler man stoler på. Jeg varierer prosess mht type øl, og da hovedsakelig mengden humle og hvorvidt jeg har mye sene tilsettinger. Da blir det både viktig med hurtig nedkjøling og tiltak for å unngå tett motstrømskjøler.Takker. Kjører du ikke whirlpool da? Eller gjør du det via kjøler? Og er det noengang problemer med humlerikt øl?
Så akkurat Tony Yates på youtube og der ser det ut til at han etter kok whirlpooler, lar så stå i 10 minutt før han kjøler og sender rett i gjæringskaret.
Liten vits å kjøre humle i 0-min for deretter å la den stå i WP i 10 minutter. Da må man spe på med andre bryggeteknikker som Hop-Stand / Humle-Stopp på 60-70 ?.
Det viktigste er at du finner en teknikk som gir deg et resultat du kan gjenskape. Også viktig å ha en plan dersom / når pumpen går tett. Infeksjonsfaren vil jeg si er tilnærmet lik. Er du redd du tilfører bakterier under nedkjøling, så ikke løft på lokket så mye. Faren tror jeg er liten dersom man er litt påpasselig.
Med en motstrømskjøler har du langt flere variabler enn en spiralkjøler. Mye du kan endre - mye du kan rote det til med, som den nettopp nevnte pumpen. En spiralkjøler er særdeles mye enklere, og lite kan gå galt...
En spiralkjøler måles stort sett etter tiden den tar fra kok til gjæringstemp med kjølevann på full guffe. Mange store spiralkjøleren (også tilbudt her på forumet) er like hurtige som en motstrømskjøler, særlig dersom du også sirkulerer vørteren rundt kjøleren. En motstrømskjøler varierer du mengden kjølevann (lite brukt), hastighet på vørterpumpen, direktekjøling til gjæringskar vs. nedkjøling i kokekar først +++
Forurensing (verdigris) og rengjøring av kobberrør har vært diskutert før, men også muligheten for visuell inspeksjon av stålrør er en viktige faktorer hos enkelte bryggere.
Jeg har brygget mye med begge nedkjølingstypene, og blir aldri enig med meg selv om hva som er best. Dette er fordi de har forskjellige pos. / neg. sider. Hva du personlig vektlegger, styrer hva Du synes er best.
Sist redigert: