Tråden for dumme spørsmål.

En kompis kom med noen bryggesett som jeg begynte på i dag. De har liggi i garasjen hos han i flere år trur jeg. Sliter med å få høy nok OG 1047. Ligger nå på 1040/1041 etter nær 20 minut ekstra kok. Kan tida dette har liggi påvirke malte så mye ?
Det du opplever, er vel en indikasjon på det? Hvis maltet var kverna, og det har vært oppbevart lenge under ikke ideelle forhold, så virker det rimelig.

Jeg trur ikke jeg hadde brukt tid og krefter på disse setta.

Apropos kvernet malt ...

Jeg har slått fra meg tanken på å investere i egen kvern. Det er allerede übertrangt både i leilighet og bod.
Jeg ser svært mange kverner maltet selv omtrent i samme jafset som meskevannet varmes.
Vil det bli såpass reduksjon i kvaliteten om jeg handler inn noe litt større mengder kvernet malt enn bare til akkurat den neste batchen?
Jeg mener, om jeg oppbevarer det tett, mørkt og kjølig, vil det da forringes mye over noen måneder, eller et halvår?

Apropos kvernet malt ...

Jeg har slått fra meg tanken på å investere i egen kvern. Det er allerede übertrangt både i leilighet og bod.
Jeg ser svært mange kverner maltet selv omtrent i samme jafset som meskevannet varmes.
Vil det bli såpass reduksjon i kvaliteten om jeg handler inn noe litt større mengder kvernet malt enn bare til akkurat den neste batchen?
Jeg mener, om jeg oppbevarer det tett, mørkt og kjølig, vil det da forringes mye over noen måneder, eller et halvår?
Nei - men spørsmålet er vel om du kan ha et noenlunde greit assortement med kverna malt og klare å unngå at noe av det - særlig spesialmaltet - blir gammalt. Og jeg vil tru at det er det som tåler den lagringa dårligst, også.

Jeg hadde nok satsa på kvern. Der det er vilje er det vei - eller rom;).

Tilbake
Topp