Tråden for dumme spørsmål.

Irish Red er en av grunnene til at jeg begynte å brygge selv. Vanskelig å få tak i gode utgaver av den her på berget. Hjemmebrygget kan man dessuten tweake litt på om man synes det mest typeriktige mangler litt snert.

Kellerbier er også godt. Slumpet borti det på polet da jeg egentlig var på jakt etter tysk pils en gang. Smakfullt og godt øl som jeg dessverre ikke har forsøkt å brygge selv ... ennå.

Uansett: Kan anbefale begge typer, spesielt om man er litt lei av humledrevne øl og søker noe med mer balanse mellom smaksbidragene fra malt, gjær og humle.

Må som vanlig reklamere litt for favorittbryggeriet mitt; O'Hara's. Deres Irish Red (butikkøl) er visst ikke så lett å finne her i landet lenger, dessverre, men kommer du over den, så er den verdt pengene. Det er mye mørkere og fyldigere enn Kilkenny, Smithwicks og Murphys - som vel egentlig bare er pale ale's med litt bleik rødfarge.

Autentisk kellerbier - som jeg har drukket i Bamberg - er det vanskelig for oss å brygge, om vi ikke går til anskaffelse av et eikefat som det kan lagres på og serveres fra. Og det vi får på flaske, må da bli et stykke fra, også. Men det er vel i alle fall flaskemodnet. Det jeg brygger, er selvfølgelig like mye juks, minst. Egentlig er det bare et straight lagerøl som jeg tilsetter litt eikefliste for å simulere fatlagring, hvilket fungerer utmerket. Jeg bruker klaringsmiddel (Supermoss og Clarex), så det blir ikke uklart, slik det egentlig skal være, og jeg karbonerer det også på vanlig måte, mens det egentlig skal være ganske flatt. Jeg brygger en lysere (golden) type, mens den eldste (og opprinnelige) varianten er et mørkere (amber) øl. Det er nok favorittlagerølet mitt, relativt bittert og med god maltsmak - og altså det der lille fatpreget, som er prikken over i-en.
 
Irish Red er en av grunnene til at jeg begynte å brygge selv. Vanskelig å få tak i gode utgaver av den her på berget. Hjemmebrygget kan man dessuten tweake litt på om man synes det mest typeriktige mangler litt snert.

Kellerbier er også godt. Slumpet borti det på polet da jeg egentlig var på jakt etter tysk pils en gang. Smakfullt og godt øl som jeg dessverre ikke har forsøkt å brygge selv ... ennå.

Uansett: Kan anbefale begge typer, spesielt om man er litt lei av humledrevne øl og søker noe med mer balanse mellom smaksbidragene fra malt, gjær og humle.

Ja er vel akkurat det. Elsket cascade, simcoe osv , men skjenner at jeg er litt lei. På tide med noe nytt. Eneste erfaringen jeg har med rødt øl er st.peters Ruby red og helt ærlig så varierer den for mye fra gang til gang. Har laget den 3 ganger og en gang smakte den rosiner, en annen helt ok (er jo et kit) og en annen gang var Den rett og slett bitter og rar. Skylder på butikken der jeg kjøpte dem. Har lenge hatt lyst til å lage en Rød en så kanskje er øyeblikket nå! Har jo til og med bygget meg en magnetrører og kan bruke skikkelig irish yeast også! Har for det meste gått i Chilli øl og APA her det siste året. Ikke at det er mye feil med dem, bare litt lei.
Takk for ideer!
 
Ja er vel akkurat det. Elsket cascade, simcoe osv , men skjenner at jeg er litt lei. På tide med noe nytt. Eneste erfaringen jeg har med rødt øl er st.peters Ruby red og helt ærlig så varierer den for mye fra gang til gang. Har laget den 3 ganger og en gang smakte den rosiner, en annen helt ok (er jo et kit) og en annen gang var Den rett og slett bitter og rar. Skylder på butikken der jeg kjøpte dem. Har lenge hatt lyst til å lage en Rød en så kanskje er øyeblikket nå! Har jo til og med bygget meg en magnetrører og kan bruke skikkelig irish yeast også! Har for det meste gått i Chilli øl og APA her det siste året. Ikke at det er mye feil med dem, bare litt lei.
Takk for ideer!

Har ikke sett ølet til St. Peters i butikkhyllene på ei stund - men minnes Ruby Red som veldig godt. Skulle gjerne brygget det, om jeg hadde hatt oppskriften.

Den irske gjæren (wlp004, eller tilsvarende fra andre) har jeg ikke klart å bli venner med. Sikkert noe jeg gjør galt, men den gir meg ikke godt øl. O'Hara's bruker visstnok Nottingham til sin Irish Red, så det er jo et alternativ. Ellers kunne jeg tenke meg at wlp028 (eller tilsvarende) på lav temperatur ville funke godt. Det er en fin gjær til mye.
 
... ellers er jo APA og IPA gode utgangspunkt for rødt øl. Red X malt er supert for slike varianter.
Red X har jeg tenkt en del på. Hvordan smaker den? Jeg vet at det er et Vanskelig spørsmål.... Elsker fargen Den gir. Har bare smakt noen få red IPA og tja va skal jeg si... Helt ok :)
 
Har ikke sett ølet til St. Peters i butikkhyllene på ei stund - men minnes Ruby Red som veldig godt. Skulle gjerne brygget det, om jeg hadde hatt oppskriften.

Den irske gjæren (wlp004, eller tilsvarende fra andre) har jeg ikke klart å bli venner med. Sikkert noe jeg gjør galt, men den gir meg ikke godt øl. O'Hara's bruker visstnok Nottingham til sin Irish Red, så det er jo et alternativ. Ellers kunne jeg tenke meg at wlp028 (eller tilsvarende) på lav temperatur ville funke godt. Det er en fin gjær til mye.
Her selger de den på cool mega. Madla. 259kr hvis jeg ikke går feil.
Så det gjæren er ikke å anbefale? Trodde den var en must for irish jeg.
 
004 gjør seg bra i dry stout i alle fall her i huset. Men det er eneste erfaringen jeg har med den.
 
Her selger de den på cool mega. Madla. 259kr hvis jeg ikke går feil.
Så det gjæren er ikke å anbefale? Trodde den var en must for irish jeg.

Jo, mange vil si at den er et must. Jeg blir bare ikke venner med den.

hehe - det var ikke kit'et, men ølet jeg tenkte på. St.Peter's brygger godt øl, slik jeg minnes det. Og veldig kule flasker; kopier fra 1700-tallet.
 
Red X har jeg tenkt en del på. Hvordan smaker den? Jeg vet at det er et Vanskelig spørsmål.... Elsker fargen Den gir. Har bare smakt noen få red IPA og tja va skal jeg si... Helt ok :)
Jeg synes Red X gir et tydelig maltpreg, mer enn Pale eller Pils malt. Men jeg klarer ikke helt å si hva det smaker. Jeg synes det smaker godt og tåler litt humle fordi mer maltsmak gir rom for mer humlesmak uten at det blir ubalansert.

Det mest presise jeg kan si er at jeg opplever at Red X gir et fyldigere øl. Om det gir mening for andre får andre bedømme.
 
Skal til å melde meg på flaskekonkuransen og lurer litt på hvor detaljert jeg skal være når jeg oppgir gjær bare ingredienser og humler. Må jeg oppgi vekt på malt og vekt og når humle blir tilsatt?
 
Skal til å melde meg på flaskekonkuransen og lurer litt på hvor detaljert jeg skal være når jeg oppgir gjær bare ingredienser og humler. Må jeg oppgi vekt på malt og vekt og når humle blir tilsatt?
Oppgi de detaljene som må til for å kunne brygge ølet ditt. Så mengder, tider, meskeskjema, mengde gjær, gjæringstemperaturer og andre detaljer er velkommen. [emoji4]

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Ting eg har tenkt på. Mulig eg har fulgt for dårlig med i timen, men:

Hvorfor må/bør flaskekarbonering med sukker (og speise) skje i ca 14 dager?
Altså, under normal gjæring, så spises det meste av sukkeret i løpet av noen dager. Sukker er vel "lett fordøyelig".
Burde ikkje ei flakse med noen gram sukker vær ferdig karbonert på 4-7 dager?
(Eg er klar over variasjonen her med temp osv, men eg/(de fleste?) opplever forskjell mellom 7 og 14 dager).

Eg legger hodet mitt på stabben...
:eek:
 
Ting eg har tenkt på. Mulig eg har fulgt for dårlig med i timen, men:

Hvorfor må/bør flaskekarbonering med sukker (og speise) skje i ca 14 dager?
Altså, under normal gjæring, så spises det meste av sukkeret i løpet av noen dager. Sukker er vel "lett fordøyelig".
Burde ikkje ei flakse med noen gram sukker vær ferdig karbonert på 4-7 dager?
(Eg er klar over variasjonen her med temp osv, men eg/(de fleste?) opplever forskjell mellom 7 og 14 dager).

Eg legger hodet mitt på stabben...
:eek:
Hovedgrunnen til at det kan ta litt tid er nok at gjæren er litt sliten etter et krevende gjæringsforløp. Men om du karbonerer et vanlig medium sterkt øl er det ferdig karbonert i løpet av noen få dager. Noen fyller en pet-flaske i tillegg til glassflaskene - da er det lettete å følge med på forløpet.
 
Hei,

Hvordan modner man øl på fat? Karbonerer man først ølet før man tar det av gassen? Eller er det nok å sette trykk på etter at fatet er fylt opp, for så og ta av gassen og sette det til siden?

Tenker at trykket vil absorberes av ølet, og dermed gjøre forseglingen utett.

Mvh Raymond
 
Hei,

Hvordan modner man øl på fat? Karbonerer man først ølet før man tar det av gassen? Eller er det nok å sette trykk på etter at fatet er fylt opp, for så og ta av gassen og sette det til siden?

Tenker at trykket vil absorberes av ølet, og dermed gjøre forseglingen utett.

Mvh Raymond
Om du kjører opp litt høgt trykk først slik at pakninga og lokket får satt seg skikkelig, så held lokket tett med kun spennet frå bøylen. Det er iallefall mi erfaring. Men er det noken grunn til å ikkje karbonere det med det første?
 
Hei,

Hvordan modner man øl på fat? Karbonerer man først ølet før man tar det av gassen? Eller er det nok å sette trykk på etter at fatet er fylt opp, for så og ta av gassen og sette det til siden?

Tenker at trykket vil absorberes av ølet, og dermed gjøre forseglingen utett.

Mvh Raymond
Du kan evt. bruke hvit vaselin eller spesialproduktet Keg lube på gummiringen. Har aldri opplévd at forseglingen slipper.
 
Nok et dumt spørsmål. Prøver å registrere en Belgisk dobbel som jeg har tilsatt Appelsinskall og diverse krydder i. Skal ikke den registreres først som 13B-krydderøl og så velge klasse 11A som baseøl ?
Det går altså ikke. Jeg får beskjed om at jeg har har valgt en basisklasse for et øl som ikke skal ha det ?
Noen som kan hjelpe ?
 
Om du kjører opp litt høgt trykk først slik at pakninga og lokket får satt seg skikkelig, så held lokket tett med kun spennet frå bøylen. Det er iallefall mi erfaring. Men er det noken grunn til å ikkje karbonere det med det første?

Takk for svar! Grunnen til at jeg helst vil slippe å karbonere, er rett og slett dårlig plass i fryseboksen, og tenkte å la ølet modne i 5+ måneder. Men, kan jo alltids ta ut ett av de som er ferdig karbonert en liten stund, for å få karbonert det.

Du kan evt. bruke hvit vaselin eller spesialproduktet Keg lube på gummiringen. Har aldri opplévd at forseglingen slipper.

Takk for tipset! Er vel på tide å få smurt dem uansett.
 
Takk for svar! Grunnen til at jeg helst vil slippe å karbonere, er rett og slett dårlig plass i fryseboksen, og tenkte å la ølet modne i 5+ måneder. Men, kan jo alltids ta ut ett av de som er ferdig karbonert en liten stund, for å få karbonert det.



Takk for tipset! Er vel på tide å få smurt dem uansett.
Jeg hadde kjørt vanlig karbonering (som hos meg pleier å være minst en uke), så koblet av og satt bort.
 
Tilbake
Topp