Ja er vel akkurat det. Elsket cascade, simcoe osv , men skjenner at jeg er litt lei. På tide med noe nytt. Eneste erfaringen jeg har med rødt øl er st.peters Ruby red og helt ærlig så varierer den for mye fra gang til gang. Har laget den 3 ganger og en gang smakte den rosiner, en annen helt ok (er jo et kit) og en annen gang var Den rett og slett bitter og rar. Skylder på butikken der jeg kjøpte dem. Har lenge hatt lyst til å lage en Rød en så kanskje er øyeblikket nå! Har jo til og med bygget meg en magnetrører og kan bruke skikkelig irish yeast også! Har for det meste gått i Chilli øl og APA her det siste året. Ikke at det er mye feil med dem, bare litt lei.
Takk for ideer!
Red X har jeg tenkt en del på. Hvordan smaker den? Jeg vet at det er et Vanskelig spørsmål.... Elsker fargen Den gir. Har bare smakt noen få red IPA og tja va skal jeg si... Helt ok... ellers er jo APA og IPA gode utgangspunkt for rødt øl. Red X malt er supert for slike varianter.
Her selger de den på cool mega. Madla. 259kr hvis jeg ikke går feil.Har ikke sett ølet til St. Peters i butikkhyllene på ei stund - men minnes Ruby Red som veldig godt. Skulle gjerne brygget det, om jeg hadde hatt oppskriften.
Den irske gjæren (wlp004, eller tilsvarende fra andre) har jeg ikke klart å bli venner med. Sikkert noe jeg gjør galt, men den gir meg ikke godt øl. O'Hara's bruker visstnok Nottingham til sin Irish Red, så det er jo et alternativ. Ellers kunne jeg tenke meg at wlp028 (eller tilsvarende) på lav temperatur ville funke godt. Det er en fin gjær til mye.
Her selger de den på cool mega. Madla. 259kr hvis jeg ikke går feil.
Så det gjæren er ikke å anbefale? Trodde den var en must for irish jeg.
Jeg synes Red X gir et tydelig maltpreg, mer enn Pale eller Pils malt. Men jeg klarer ikke helt å si hva det smaker. Jeg synes det smaker godt og tåler litt humle fordi mer maltsmak gir rom for mer humlesmak uten at det blir ubalansert.Red X har jeg tenkt en del på. Hvordan smaker den? Jeg vet at det er et Vanskelig spørsmål.... Elsker fargen Den gir. Har bare smakt noen få red IPA og tja va skal jeg si... Helt ok![]()
Oppgi de detaljene som må til for å kunne brygge ølet ditt. Så mengder, tider, meskeskjema, mengde gjær, gjæringstemperaturer og andre detaljer er velkommen. [emoji4]Skal til å melde meg på flaskekonkuransen og lurer litt på hvor detaljert jeg skal være når jeg oppgir gjær bare ingredienser og humler. Må jeg oppgi vekt på malt og vekt og når humle blir tilsatt?
Hovedgrunnen til at det kan ta litt tid er nok at gjæren er litt sliten etter et krevende gjæringsforløp. Men om du karbonerer et vanlig medium sterkt øl er det ferdig karbonert i løpet av noen få dager. Noen fyller en pet-flaske i tillegg til glassflaskene - da er det lettete å følge med på forløpet.Ting eg har tenkt på. Mulig eg har fulgt for dårlig med i timen, men:
Hvorfor må/bør flaskekarbonering med sukker (og speise) skje i ca 14 dager?
Altså, under normal gjæring, så spises det meste av sukkeret i løpet av noen dager. Sukker er vel "lett fordøyelig".
Burde ikkje ei flakse med noen gram sukker vær ferdig karbonert på 4-7 dager?
(Eg er klar over variasjonen her med temp osv, men eg/(de fleste?) opplever forskjell mellom 7 og 14 dager).
Eg legger hodet mitt på stabben...
![]()
Om du kjører opp litt høgt trykk først slik at pakninga og lokket får satt seg skikkelig, så held lokket tett med kun spennet frå bøylen. Det er iallefall mi erfaring. Men er det noken grunn til å ikkje karbonere det med det første?Hei,
Hvordan modner man øl på fat? Karbonerer man først ølet før man tar det av gassen? Eller er det nok å sette trykk på etter at fatet er fylt opp, for så og ta av gassen og sette det til siden?
Tenker at trykket vil absorberes av ølet, og dermed gjøre forseglingen utett.
Mvh Raymond
Du kan evt. bruke hvit vaselin eller spesialproduktet Keg lube på gummiringen. Har aldri opplévd at forseglingen slipper.Hei,
Hvordan modner man øl på fat? Karbonerer man først ølet før man tar det av gassen? Eller er det nok å sette trykk på etter at fatet er fylt opp, for så og ta av gassen og sette det til siden?
Tenker at trykket vil absorberes av ølet, og dermed gjøre forseglingen utett.
Mvh Raymond
Om du kjører opp litt høgt trykk først slik at pakninga og lokket får satt seg skikkelig, så held lokket tett med kun spennet frå bøylen. Det er iallefall mi erfaring. Men er det noken grunn til å ikkje karbonere det med det første?
Du kan evt. bruke hvit vaselin eller spesialproduktet Keg lube på gummiringen. Har aldri opplévd at forseglingen slipper.
Jeg hadde kjørt vanlig karbonering (som hos meg pleier å være minst en uke), så koblet av og satt bort.Takk for svar! Grunnen til at jeg helst vil slippe å karbonere, er rett og slett dårlig plass i fryseboksen, og tenkte å la ølet modne i 5+ måneder. Men, kan jo alltids ta ut ett av de som er ferdig karbonert en liten stund, for å få karbonert det.
Takk for tipset! Er vel på tide å få smurt dem uansett.
Et kjapt gjæringsspørsmål. Har laget "Gullpils" settet til BryggSelv, og de oppgir 2 ukers gjæringstid på 12grader, med W34/70. 23liter på OG 1048. Er det ikke vanlig med 3 uker på pils?