Tråden for dumme spørsmål.

Hvor lenge kan en gjærstarter stå i romtemperatur, finnes det en anbefalt maksgrense på dette?
Tror ikke du har fått svar på denne.
En starter er jo egentlig bare et lite brygg. Jeg tenker at så lenge den er utgjæret, så er det vel bare å la den bunnfalle. Om den er infeksjonsfri, så skal den vel tåle en uke, ihvertfall, men faren for autolyse og lignende øker jo etter dette.
 
Har du prøvd denne cip-ballen? Billig og ferdig med TC. Er litt urolig for at det vil kreve en ganske kraftig pumpe for å gi nok trykk. Ali selger også en tilsvarende SS brewtech sin Microcip som ikke krever like høyt trykk.
Kina-ferden er ikke avsluttet :)
Håper den kommer snart
 
Flasket en dobbel IPA i dag. Klarer jeg å få den ferdig karbonert innen Lørdag?
Flaskene står til karbonering på 25 grader.
Ølet blir vel uklart siden det ikke får stå og hvile seg etter karbonering, men det får nå så være. Skal ikke drikke alle til helgen, men har lyst til å smake før jeg reiser bort i 3 uker.
 
Flasket en dobbel IPA i dag. Klarer jeg å få den ferdig karbonert innen Lørdag?
Flaskene står til karbonering på 25 grader.
Ølet blir vel uklart siden det ikke får stå og hvile seg etter karbonering, men det får nå så være. Skal ikke drikke alle til helgen, men har lyst til å smake før jeg reiser bort i 3 uker.

Det avhenger vel av hvor mye aktiv gjær det var i den. Hvis den sto lenge for å gjære helt ut, trenger den kanskje tid før den kommer i gang. Men normalt skulle det gå. Sitter akkurat og hygger meg med en dry stout som jeg tappet opp på fredag. Ikke helt ferdig, men ganske drikkelig.
 
Det avhenger vel av hvor mye aktiv gjær det var i den. Hvis den sto lenge for å gjære helt ut, trenger den kanskje tid før den kommer i gang. Men normalt skulle det gå. Sitter akkurat og hygger meg med en dry stout som jeg tappet opp på fredag. Ikke helt ferdig, men ganske drikkelig.
Det hørtes betryggende ut.
Tar en test sent Fredag tenker jeg.
 
Flasket en dobbel IPA i dag. Klarer jeg å få den ferdig karbonert innen Lørdag?
Flaskene står til karbonering på 25 grader.
Ølet blir vel uklart siden det ikke får stå og hvile seg etter karbonering, men det får nå så være. Skal ikke drikke alle til helgen, men har lyst til å smake før jeg reiser bort i 3 uker.
På 25 grader har du bortimot full karbonering på 3-4 dager (med mindre alkholinnholdet er på grensen av hva gjæren tåler). Sett det du skal drikke i kjøleskapet noen timer (minst 3) før du skal drikke det, så tipper jeg det er både karbonert, drikkendes og til og med ganske klart.
 
Har kjøpt First Gold og Vanguard super billig og lurer på hva jeg skal lage med dem....har aldri prøvd den før og det står lite på nettet...
Har simcoe, cascade og pasific gem også, men skjenner jeg er litt lei dem nå. Tenker på en APA. Noen ideer?
 
Noen som har erfaring med og bruke flaket mais?
Kan det funke i en APA? Eventuelt hvor mye?

Kunne tenkt og prøvd meg på et skikkelig mais øl :p
 
Har kjøpt First Gold og Vanguard super billig og lurer på hva jeg skal lage med dem....har aldri prøvd den før og det står lite på nettet...
Har simcoe, cascade og pasific gem også, men skjenner jeg er litt lei dem nå. Tenker på en APA. Noen ideer?

Jeg brukte Vanguard i en Kellerbier, og den er god, i alle fall. Det skulle ikke undre meg om den ville vært god i engelske øl, også, f.eks. i en golden ale. O'Hara's bruker Mount Hood - som jeg ser foreslås som erstatning for Vanguard - i sin Irish Red Ale, og hvorfor ikke prøve en Irish Red med Vanguard?

Her er det skjemaet jeg brukte for Vanguard i Kellerbier'en (25 liter, 31 IBU). Du kan sikkert bruke det til de andre forslagene mine, også:
25 gr Vanguard @ 60
25 gr Vanguard @ 30
25 gr Vanguard @ 10
25 gr Vanguard @ 2

Jeg har også liggende billig First Gold:) (fra Strømmen, du også?). Tenker jeg skal bruke den i en engelsk golden ale/IPA - altså en golden ale med litt drøy IBU.
 

Vidar Sandbeck sier jo at en skal stelle pent med kjærringa - og da synes jeg ikke du skal se så mye på prisen. (Sorry. Jeg har en svak karakter :(.)
 
Jeg har ca den øverste og billigste, den funker forsåvidt fint... men så var jeg så dum at jeg var borti butterflyen til ss brewtech, den har samme klem-inn-og-åpnefunksjon som den nederste du linket til. For meg var det helt åpenbart å foretrekke, og jeg kjente virkelig på kvalitetsforskjellen. Så nå bytter jeg til ss brewtech sine....

Jaja, det er i vertfall ikke et problem å få utgiftene til å strekke til hos meg....
 
Sist redigert:
Jeg brukte Vanguard i en Kellerbier, og den er god, i alle fall. Det skulle ikke undre meg om den ville vært god i engelske øl, også, f.eks. i en golden ale. O'Hara's bruker Mount Hood - som jeg ser foreslås som erstatning for Vanguard - i sin Irish Red Ale, og hvorfor ikke prøve en Irish Red med Vanguard?

Her er det skjemaet jeg brukte for Vanguard i Kellerbier'en (25 liter, 31 IBU). Du kan sikkert bruke det til de andre forslagene mine, også:
25 gr Vanguard @ 60
25 gr Vanguard @ 30
25 gr Vanguard @ 10
25 gr Vanguard @ 2

Jeg har også liggende billig First Gold:) (fra Strømmen, du også?). Tenker jeg skal bruke den i en engelsk golden ale/IPA - altså en golden ale med litt drøy IBU.

Hmm en Irish Red. Det høres jo bare deilig ut. Og en kieller beer, det er jeg ikke sikker på om jeg smakt engang. First gold i en golden. Takk for ideene.:)

Haha ja fra Strømmen ja:D
 
Vidar Sandbeck sier jo at en skal stelle pent med kjærringa - og da synes jeg ikke du skal se så mye på prisen. (Sorry. Jeg har en svak karakter :(.)
Sparer selvfølgelig ikke når det skal kjøpes sommerfulger til kjærringa, men til kona som er låst inne i fangekjelleren tillater jeg meg å være kjipere. Lærere med dårlig(e) karakter(er) må vi vel leve med.
 
Jeg har ca den øverste og billigste, den funker forsåvidt fint... men så var jeg så dum at jeg var borti butterflyen til ss brewtech, den har samme kleminn ogg åpnefunksjon som den nederste du linket til. For meg var det helt åpenbart å foretrekke, og jeg kjente virkelig på kvalitetsforskjellen. Så nå bytter jeg til ss brewtech sine....

Jaja, det er i vertfall ikke et problem å få utgiftene til å strekke til hos meg....
Siden den med kleminnogåpnegreia faktisk er aller billigst, ble det den. Så får jeg se om det trengs mere bling etter hvert.
 
Rapporter gjerne kvalitet her inne! Jeg har et par kjeler som klør etter sommerfugler! Og jeg kjøper intet annet enn klem-inn-og-åpnegreier igjen.
 
Hmm en Irish Red. Det høres jo bare deilig ut. Og en kieller beer, det er jeg ikke sikker på om jeg smakt engang. First gold i en golden. Takk for ideene.:)
Irish Red er en av grunnene til at jeg begynte å brygge selv. Vanskelig å få tak i gode utgaver av den her på berget. Hjemmebrygget kan man dessuten tweake litt på om man synes det mest typeriktige mangler litt snert.

Kellerbier er også godt. Slumpet borti det på polet da jeg egentlig var på jakt etter tysk pils en gang. Smakfullt og godt øl som jeg dessverre ikke har forsøkt å brygge selv ... ennå.

Uansett: Kan anbefale begge typer, spesielt om man er litt lei av humledrevne øl og søker noe med mer balanse mellom smaksbidragene fra malt, gjær og humle.
 
Tilbake
Topp