Haha, ja kanskje det er tingen
Haha, ja kanskje det er tingen
Går det an å få blå og grønn øl også da
Den er fersk ja, mulig det er forklaringa..?Hvor lenge er den lagra? Lagde en blonde som jeg hadde litt sukker i for å tørre ut, den er bra nå, men det tok 4-5 med.... Var ganske sødmefull når fersk, FG havna på 6.
Nokon som har ein idé om kvifor Tripelen min smaker søtt? Ganske malt/sukker-søtt liksom.. FG på 1.007, 9.8% abv
Veldig enkel oppskrift med 85% pils og 15% kvitt sukker. Wlp530.. må ein enda lenger ned i fg for å få skikkelig tørr avslutning??
Det hørest fornuftig ut. Det er litt søtt på tunga, sødmen virkar lik som å smake på frostvæske (ikkje så søtt selvfølgelig), som vel ofte inneheld store mengder glycerol.Belgiske gjærtyper kan produsere en del glycerol. Det er grunnen til at du kan ha øl med en FG nede under 1.000 og likevel oppleve en form for sødme. Det kan være det er det du kjenner.
Har ikke målt, men tror ikke den har gått lengre ned. Bare smakene som har "satt seg".Den er fersk ja, mulig det er forklaringa..?
Har du målt om den har gått lenger ned?
Det hørest fornuftig ut. Det er litt søtt på tunga, sødmen virkar lik som å smake på frostvæske (ikkje så søtt selvfølgelig), som vel ofte inneheld store mengder glycerol.
Men er glycerol noko som blir dempa ved lagring? Og korleis dempe produksjonen til neste batch?
Iblant blir jeg litt bekymra over hva folk her har smakt på.sødmen virkar lik som å smake på frostvæske
Haha.. yrkesskade..Iblant blir jeg litt bekymra over hva folk her har smakt på.
Vasking av gjær: wlp830 vs w3470.
Noen formening om hvilken av de to som er enklest å vaske?
Ja ja, da får jeg trekke lodd for å avgjøre hvem som får leve videreDet skal jo i utgangspunktet være den samme gjæren, så jeg går ut fra at de flokkulerer like godt, og at det sånn sett ikke spiller noe rolle hvilken du vasker. 34/70 flokkulerer i alle fall greit.
Ja ja, da får jeg trekke lodd for å avgjøre hvem som får leve videre
Det er pirk, men det "alle" kaller å vaske er vel strengt tatt skylling? Vasking er ihht. White/Zainasheff en prosess der man bruker syre for å desinfisere gjær. Men uttrykket "vasking" har jo festet seg, og da er det håpløst å stritte mot. Yeast Washing & Yeast Rinsing: What's the Difference? | American Homebrewers AssociationVasking av gjær: wlp830 vs w3470.
Noen formening om hvilken av de to som er enklest å vaske?
Det er pirk, men det "alle" kaller å vaske er vel strengt tatt skylling? Vasking er ihht. White/Zainasheff en prosess der man bruker syre for å desinfisere gjær. Men uttrykket "vasking" har jo festet seg, og da er det håpløst å stritte mot. Yeast Washing & Yeast Rinsing: What's the Difference? | American Homebrewers Association