Motor/drift av maltmølle?

Eureka.

Hva med rett og slett en 1/2 pipe i 10 mm rett på kverna med den korteste 1/2 forlengeren jeg finner. Så hører jeg med en med dreiebenk om å frese ned forlengeren, borre hull og gjenge så forlengeren kan skrus rett på motoren. Det må vel bli prima.

Eureka.

Hva med rett og slett en 1/2 pipe i 10 mm rett på kverna med den korteste 1/2 forlengeren jeg finner. Så hører jeg med en med dreiebenk om å frese ned forlengeren, borre hull og gjenge så forlengeren kan skrus rett på motoren. Det må vel bli prima.
Burde gå bra

Jeg har aldri skjønt hvorfor alle bruker motor på maltmølla si. Er det ikke bare å sveive i vei
Jeg er ikke verdens største fyr, men ingen problemer med å gå igjennom noen kilo malt
Innbiller meg også at det blir mer skånsom kverning. Også kan du skryte av at det er mer "håndlaget" :)

Jeg har aldri skjønt hvorfor alle bruker motor på maltmølla si. Er det ikke bare å sveive i vei
Jeg er ikke verdens største fyr, men ingen problemer med å gå igjennom noen kilo malt
Innbiller meg også at det blir mer skånsom kverning. Også kan du skryte av at det er mer "håndlaget" :)
Fordi at på julebokken som jeg skal brygge til helga går det 32 kilo malt.

1701031380140.png

Jo, men da bruker jeg tiden til noe annet, mølla mi går i ca 60 rpm, så det tar fort 15 min å kjøre igjennom 5-6 kg malt, jeg Kværner i garasjen for å slippe eventuellt støv i bryggerommet, med motor så klarer Kværner seg selv, jeg kan da bruke tiden til å klargjøre meskerør, pH meter og alt annet jeg trenger ved meskestart.

Har du el.skrutrekker? Hvorfor? Fordi det funker :)

Som jeg skrev i en annen tråd har jeg kjøpt Rollers Crush og planlegger motordrift på denne.

Kondisjonerer malten.

Er desverre helt grønn på EL, men klarer å følge en bruksanvisning. :p

Viskermotoren som anbefales lengre oppe i tråden, er det noen som helst grunn til at den ikke skal fungere på Rollers Crush?

Omformer. Er denne passende?

Er det sånn at jeg bør ha en Pulsbredderegulator for å styre RPM på viskermotoren?

Overgang mellom viskermotor og mølla. Noen som vet hvilke dimensjoner jeg bør ha?

Noe mer som jeg må ha? Kobling mellom motor og omformer.

Som jeg skrev i en annen tråd har jeg kjøpt Rollers Crush og planlegger motordrift på denne.

Kondisjonerer malten.

Viskermotoren som anbefales lengre oppe i tråden, er det noen som helst grunn til at den ikke skal fungere på Rollers Crush?

Er det sånn at jeg bør ha en Pulsbredderegulator for å styre RPM på viskermotoren?

Overgang mellom viskermotor og mølla. Noen som vet hvilke dimensjoner jeg bør ha?

Du trenger i alle fall ikke turtallsregulator med en viskermotor. Regn heller med at du har god tid til å gjøre andre ting.

Strømforsyningen ser grei ut.

Kobling mellom motor og mølle er vel fort den mest utfordrende delen. Kommer an på dimensjoner på begge akslinger, gjenger osv.

Min mening er at en enkleste motoriseringen gjør du med en billig ledningsdrill. Bare pass på at den kan reguleres lavt nok i hastighet. Ev en borhammer. Da trenger du ikke tenke på turtall, men trenger en borrechuck med SDS+ feste f.ex. om det ikke følger med.

Du trenger i alle fall ikke turtallsregulator med en viskermotor. Regn heller med at du har god tid til å gjøre andre ting.

Strømforsyningen ser grei ut.

Kobling mellom motor og mølle er vel fort den mest utfordrende delen. Kommer an på dimensjoner på begge akslinger, gjenger osv.

Min mening er at en enkleste motoriseringen gjør du med en billig ledningsdrill. Bare pass på at den kan reguleres lavt nok i hastighet. Ev en borhammer. Da trenger du ikke tenke på turtall, men trenger en borrechuck med SDS+ feste f.ex. om det ikke følger med.
Det enkleste og rimeligste er helt klart å finne en drill som passer formålet.

Nå er det også slik at jeg skal fjerne er flisgulv på kjøkkenet, slik at det kanskje fornuftig å kjøpe en rimelig borhammer, slik at denne etterhvert får jobb som møllemotor. Noe annet kommer neppe en borhammer til å bli brukt til i mitt eie.

Tilpasse høyde med treklosser og skru fast med hullbånd. Bruke streng for å justere fart etter @msevland metoden.

Kan denne gjøre begge jobbene? Den har SDS+

Joda, drill og mørtelblander og sånt fungerer sikkert. Hvor ofte kverner du og hvor mye? Det spiller nok en liten rolle om det er fem kilo annahver måned. Brygger man mye så går det fort opp mot et halvt tonn malt i året. Det kjører man ikke på drill.

Nå er det også slik at jeg skal fjerne er flisgulv på kjøkkenet, slik at det kanskje fornuftig å kjøpe en rimelig borhammer, slik at denne etterhvert får jobb som møllemotor.
Hvis du skal fjerne et flisgulv tror jeg kanskje jeg ville gått for noe litt over rimeligste borhammer. Ikke at det er forferdelig krevende, men den claso-borhammeren jeg eide en gang ville jeg ikke unna selv dårlige svogere.

Hvis du skal fjerne et flisgulv tror jeg kanskje jeg ville gått for noe litt over rimeligste borhammer. Ikke at det er forferdelig krevende, men den claso-borhammeren jeg eide en gang ville jeg ikke unna selv dårlige svogere.
Jeg har destruert et bad med 15cm betong med innstøpte varekabler med denne SDS+ 'en. Fornøyd.

Kondisjonerer malten.

Jeg har samme mølle og har montert motordrift på den. Både billig og enkelt med vinduspussermotor, 20A power og en fleksibel kobling. Inn på mølla bruker jeg en 10 mm pipe som er slipet ned for å passe i den fleksible koblingen, og på andre siden en lang M8 mutter som er gjenget opp til M10 på siden inn mot koblingen og en M10 bolt inn i koblingen. Koblet opp med releer og har høy og lav hastighet og revers.
Har brukt denne løsningen på 150 - 200 brygg og ikke hatt noen problem med den ennå.

20260119_161841.jpg 20260119_161856.jpg20260119_161903.jpg

Tilbake
Topp