Tråden for dumme spørsmål.

Kjekt å ha et par poser med dette i hylla, i tilfelle man bommer såpass som du gjorde. Et par poeng er ikke så nøye om det er 1.075 eller 1.071 liksom, men fra 1.054 til 1.043 da er det ille.

Har den noen fordeler i forhold til sukker? Uansett et godt tips, for jeg måtte tømme sukkerbøssa til kona og kidsa for å skrape sammen nok, så nå krysser jeg fingrene for at ingen vil ha frokostblanding i morra :eek:

Og ja, dette må være den største bommen noen sinne for min del, jeg ser i ettertid at det kan hende at siden 2% av vørteren bare kokte 10 min(dip hop) også kan være med på å ha senket SG, men allikevel er det horribelt å bomme med 11 poeng og det er nesten så det er flaut, men bare nesten :)

Til mitt forsvar så var pre boil bare 5 poeng under og selv om det også er skuffende så tenkte jeg at det gidder jeg ikke fikse på, men så ble det så voldsomt galt der etter overføring til all rounder.

Er det forresten noen som har funnet en grei løsning på åssen man får med Dip hop i Brewfather om man bruker vørter, bare så tallene stemmer?

Med vann så er det jo bare legge inn i oppskriften av man tilsetter det i ettertid, men vanskeligere med vørter..
 
Sjeldent at jeg får pre-boil som samsvarer med avkok og da treffer OG.. Det blir hva det blir for oss hjemmebryggere :)
Hos meg pleier pre boil stemme ganske greit, men avkok varierer endel, mest sannsynlig fordi jeg brygger med et vindu på vidt gap, men som regel er det snakk om 1-3 poeng og det bryr jeg meg svært lite om, men i dag syns jeg det ble litt for meget.

Menmen, i det minste så har jeg noen ting å finne ut av og noen utfordringer å ta tak i, og det er som regel bare moro :)
 
Det er en av fordelene ved aa kjoere fermentor top up, SG skal uansett justeres etter kok, saa det har ikke saa mye aa si om man bommer litt!
Neida og jeg brygget i lang tid med spraymalt og 50/50 top up, men nå har jeg blitt for godt vandt med hva jeg forventer at jeg har blitt daff, jeg burde absolutt tatt en SG med 15min igjen og kunne da fint reddet meg inn med DME, men sånn gikk det ikke denne gang, men men det skjerper sansene og gjør at jeg må skru av autopiloten og være litt mere til stede under bryggedagen og det har jeg sikkert godt av :)
 
Her var jeg helt i min egen verden og tenkte ikke helt over hva jeg gjorde. Fylte weissbier vørter i 25 liters bøtter opp til 24 i to stk, fornøyd og blid for å ha oppnådd det jeg ville. Bortsett fra at jeg nå har 24 liter weissbier vørter i to 25 liters bøtter. Det blir problemer. Gjæra er tilsatt, spørs om den tar noe skade av å slå over i 75-liters ståltanken? Kanskje like greit å hive på slange opp i ei bøtte og la det stå til med de små..
 
Her var jeg helt i min egen verden og tenkte ikke helt over hva jeg gjorde. Fylte weissbier vørter i 25 liters bøtter opp til 24 i to stk, fornøyd og blid for å ha oppnådd det jeg ville. Bortsett fra at jeg nå har 24 liter weissbier vørter i to 25 liters bøtter. Det blir problemer. Gjæra er tilsatt, spørs om den tar noe skade av å slå over i 75-liters ståltanken? Kanskje like greit å hive på slange opp i ei bøtte og la det stå til med de små..
Oi, pass på å ha en stoor bøtte til blowoffen, er ofte en gjeng som er superflinke til å finne veien og invadere hele kjøleskapet, har bommet på dette tidligere.
 
Gjorde det samme når jeg ble litt for grådig med en stout. Den gjæret seg ferdig på et par døgn og rant over så det holdt. Så gjorde jeg nøyaktig det samme med neste brygg, en pils med aeb fermolager. Så å si null headspace, men det gikk helt fint, siden den er så utrolig mye tregere. Ikke noe spill over i det hele tatt.
 
Jeg fikk heller ikke min til å sitte på. Måtte koble om via en plastballock. Det virket, men var ikke slik jeg hadde tenkt. Klagde til Brewshop som sendte meg en ny kostnadsfritt. Den passer. Topp service fra Brewshop!
 
Takk for svar karer. Ikke et rått kvalitetstegn at det er stor variasjon på samme produkt kanskje. Blir vel en liten klage herifra og .
 
For å ikke være urelevant i Birger tråden, så spør jeg her, dumt er det jo uansett..

Jeg lurer på hva som er grunnen til at jeg brant kjele bunnen min så voldsomt i går?

All vørter var igjennom humleedderkoppen før den gikk tilbake i en vasket maskin.

Jeg planlegger å følge rådene jeg fikk i Birger tråden, altså meske malten i 2 omganger og ingen skylling, hva er en god kombo i forhold til malt/vann ratio under mesk? Og hva kan jeg forvente i forhold til SG og effektivitet?
 
Jeg planlegger å følge rådene jeg fikk i Birger tråden, altså meske malten i 2 omganger og ingen skylling, hva er en god kombo i forhold til malt/vann ratio under mesk? Og hva kan jeg forvente i forhold til SG og effektivitet?
For dobbeltmesk i Brewtools 80 fyller jeg 50 liter meskevann og halvparten av malten. Lar renne av, og skyller opp til 50 liter igjen, neste halvpart malt inn. Løfter opp og lar renne av, tilbakefører all malt (eller så mye det er plass til) oppå den som allerede er i maltrøret og skyller til det kokevolumet jeg vil ha. 40 liter til gjæring ca 70% effektivitet, 60 liter til gjæring 75-80% effektivitet.

Jeg lurer på hva som er grunnen til at jeg brant kjele bunnen min så voldsomt i går?
Jeg vil tro at det kanskje skjedde tidlig i prosessen, hvis du hadde full drus på varmen fra mesketemperatur og varming til kok. Dessverre alltid en risiko når varmekilden er i bunn av kjelen. :/
 
Tilbake
Topp