Tråden for dumme spørsmål.

Jeg fikk heller ikke min til å sitte på. Måtte koble om via en plastballock. Det virket, men var ikke slik jeg hadde tenkt. Klagde til Brewshop som sendte meg en ny kostnadsfritt. Den passer. Topp service fra Brewshop!
 
Takk for svar karer. Ikke et rått kvalitetstegn at det er stor variasjon på samme produkt kanskje. Blir vel en liten klage herifra og .
 
For å ikke være urelevant i Birger tråden, så spør jeg her, dumt er det jo uansett..

Jeg lurer på hva som er grunnen til at jeg brant kjele bunnen min så voldsomt i går?

All vørter var igjennom humleedderkoppen før den gikk tilbake i en vasket maskin.

Jeg planlegger å følge rådene jeg fikk i Birger tråden, altså meske malten i 2 omganger og ingen skylling, hva er en god kombo i forhold til malt/vann ratio under mesk? Og hva kan jeg forvente i forhold til SG og effektivitet?
 
Jeg planlegger å følge rådene jeg fikk i Birger tråden, altså meske malten i 2 omganger og ingen skylling, hva er en god kombo i forhold til malt/vann ratio under mesk? Og hva kan jeg forvente i forhold til SG og effektivitet?
For dobbeltmesk i Brewtools 80 fyller jeg 50 liter meskevann og halvparten av malten. Lar renne av, og skyller opp til 50 liter igjen, neste halvpart malt inn. Løfter opp og lar renne av, tilbakefører all malt (eller så mye det er plass til) oppå den som allerede er i maltrøret og skyller til det kokevolumet jeg vil ha. 40 liter til gjæring ca 70% effektivitet, 60 liter til gjæring 75-80% effektivitet.

Jeg lurer på hva som er grunnen til at jeg brant kjele bunnen min så voldsomt i går?
Jeg vil tro at det kanskje skjedde tidlig i prosessen, hvis du hadde full drus på varmen fra mesketemperatur og varming til kok. Dessverre alltid en risiko når varmekilden er i bunn av kjelen. :/
 
For dobbeltmesk i Brewtools 80 fyller jeg 50 liter meskevann og halvparten av malten. Lar renne av, og skyller opp til 50 liter igjen, neste halvpart malt inn. Løfter opp og lar renne av, tilbakefører all malt (eller så mye det er plass til) oppå den som allerede er i maltrøret og skyller til det kokevolumet jeg vil ha. 40 liter til gjæring ca 70% effektivitet, 60 liter til gjæring 75-80% effektivitet.


Jeg vil tro at det kanskje skjedde tidlig i prosessen, hvis du hadde full drus på varmen fra mesketemperatur og varming til kok. Dessverre alltid en risiko når varmekilden er i bunn av kjelen. :/
Det var en snedig løsning og en veldig god effektivitet på et så stort øl.. Nå har jeg bare min lille BZ35 så jeg så for meg at ingen skylling var veien å gå?

Tenkte å meske i to omganger og for å føle at det ikke blir så voldsomt "sløsing" med malt ta en vanlig parti-gyle, mens det du beskriver over her gjerne er en poly-gyle? Hvilken pre boil pleier du ligge på med den metoden?

Hmmm, så det var ikke den lange koketiden som nødvendigvis gjorde det altså, jeg kom på to ting i ettertid, skyllingen av malten i BZ fikk ikke en tur gjennom humleedderkoppen fordi jeg antok maltsenga ville gjøre filtreringen, og jeg husker ikke om jeg vasket mellom falskbunn og den varme utveksling disken, så der kan det jo ha vært endel.

Men jeg antar jo ta det brygges imp stout på 35 liter kompaktbryggere i alle verdens hjørner så det må jo la seg gjøre, må bare finne ut hvor det kan være lurt å starte for å få tilpasset det mitt oppsett :)
 
Nå har jeg bare min lille BZ35 så jeg så for meg at ingen skylling var veien å gå?
Du har nok bedre plass i din enn jeg har i min siden varmeelementene mine står på siden og da blir maltrøret mitt smalere enn ditt i forhold til diameter på kjelen. Til 20 liter 1.100 i en slik brygger hadde jeg gått for 22 liter meskevann, 6 kilo malt, skylt til 22 igjen, nye 6 kilo malt. Alt sammen oppi maltrøret og skylle til kokevolum (26ish kanskje?). Går fint å bruke meskepose inni maltrøret så slipper man så mye korn og partikler i bunn av kjelen. Jeg vurderer det ved neste dobbelmesk i Brewtools maskina også, tar bare ut senter røret og sirkulerer gjennom kjøler og tappeslange. Eller så bruker jeg bare åpen treveisventil under og vorlaufer med litermål som i gamle dager.
 
En anna metode dersom det bare nesten ikke er nok plass er å meske f.eks. 8 kg en time, grave ut halvparten, røre inn siste del for å meske en time til, og så tilbakeføre alt ved skylling.
 
Du har nok bedre plass i din enn jeg har i min siden varmeelementene mine står på siden og da blir maltrøret mitt smalere enn ditt i forhold til diameter på kjelen. Til 20 liter 1.100 i en slik brygger hadde jeg gått for 22 liter meskevann, 6 kilo malt, skylt til 22 igjen, nye 6 kilo malt. Alt sammen oppi maltrøret og skylle til kokevolum (26ish kanskje?). Går fint å bruke meskepose inni maltrøret så slipper man så mye korn og partikler i bunn av kjelen. Jeg vurderer det ved neste dobbelmesk i Brewtools maskina også, tar bare ut senter røret og sirkulerer gjennom kjøler og tappeslange. Eller så bruker jeg bare åpen treveisventil under og vorlaufer med litermål som i gamle dager.
20 liter blir nok litt heftig for min del, men utrolig at det i det hele tatt er mulig på en så liten maskin! Jeg siktet meg inn på 15 liter i karet så jeg får fylt et 12 liters fat, liker å karbonere kunstig før jeg flasker.

På 15 liter(1.104) og en meskeeffektivitet satt til 65% så beregnes det 9,1kg malt. Gen 4 påstås å kunne meske opp til 10,5kg, men ser ikke for meg at effektiviteten blir bra og sjansen for støkk mesk er nok høy.

Med 60min kok er pre boil volum 20,7 liter. Vet ikke om disse tallene endrer hva du foreslår over her, men tenkte jeg ville nevne de, sånn i tilfellet det endre hvordan du ville gjort det :)

Og jeg bare spør fordi jeg faktisk lurer og ikke fordi jeg ikke liker tanken på poly-gyle, men har den noen fordeler over parti-gyle uten om den store selvfølgeligheten at man ikke brygger 2 øl samtidig :p
 
Med nok malt og en strategi så blir det meste mulig. Handler jo bare om sukker konsentrasjon så man kan like fullt lage fem liter 1.100 i en 10-liters pinnekjøttkjele om man dypper meskeposen med 3 kilo malt to ganger nedi der.
Hvordan legger du inn et poly-gyle brygg i Brewfather? Og hvordan beregne justeringer?
 
Hvordan legger du inn et poly-gyle brygg i Brewfather? Og hvordan beregne justeringer?
Lager det som en normal batch, og vannmengden følger jeg bare med på og regner i hodet, jeg veit jo avkoket og hvilket sluttvolum jeg skal ha. Vannjustering har jeg ikke peiling på egentlig, hiver bare nedi det Brewfather forteller meg at jeg bør!
 
Lager det som en normal batch, og vannmengden følger jeg bare med på og regner i hodet, jeg veit jo avkoket og hvilket sluttvolum jeg skal ha. Vannjustering har jeg ikke peiling på egentlig, hiver bare nedi det Brewfather forteller meg at jeg bør!
Hmmm, modig. Jeg tenker vel først og fremst hvordan pH blir påvirket. 20 liter skyllevann trenger knapt 2ml for å dra min pH fra 8 til 5, men med et meskevolum(korn+vann) på 19 liter må det hele 5ml 75% fosforsyre for å komme til 5,2.

Når det da er snakk om et øl med mye røstet malt og en poly-gyle så er det jo 2 ting som ganske drastisk vil være annerledes..

Kalkuleringene til Brewfather baserer seg jo på hva hele maltmengden vil tilføre, samtidig hva viskositet på vørteren gjør med bufferegenskapen til fosforsyre, så jeg ser for meg at det kan bli voldsomt galt :(

Jeg får tenke på det litt, men foreløpig ser det ut som jeg snapper med meg en digiboil 35l(har mash kit fra før) og kjører en partigyle og brygger et lettøl samtidig. Ikke bare brygger jeg endel lettøl fra før, men petit saison og amigase vil kanskje gi meg en grei størrelse på brygget med avrenningene fra det store ølet.

Røstet og krystallmalt kan jeg alltids meske for seg selv i en kasserolle så jeg får litt flere muligheter til hvilke øl jeg kan brygge av avrenningene :)

Og mange takk for innspill, føler jeg vet en hel del mer om hvordan jeg skal gå frem for å få dette til, lang koketid er i alle fall ikke en metode jeg prøver med det første.
 
Hmmm, modig. Jeg tenker vel først og fremst hvordan pH blir påvirket. 20 liter skyllevann trenger knapt 2ml for å dra min pH fra 8 til 5, men med et meskevolum(korn+vann) på 19 liter må det hele 5ml 75% fosforsyre for å komme til 5,2.

Når det da er snakk om et øl med mye røstet malt og en poly-gyle så er det jo 2 ting som ganske drastisk vil være annerledes..

Kalkuleringene til Brewfather baserer seg jo på hva hele maltmengden vil tilføre, samtidig hva viskositet på vørteren gjør med bufferegenskapen til fosforsyre, så jeg ser for meg at det kan bli voldsomt galt :(
For meg som har bløtt overflatevann er pH bare en bekymring på øl med bare pilsmalt eller stor andel hvetemalt. Da går det 5-10 ml melkesyre i meskevannet. Vørtere som for eksempel Rødskjegg er jo allerede på beregnet 5.37 pH med bare 1:3 klorid/sulfat (7 og 21 gram) i meskevannet. Det å ha syre i mørkere øl enn det igjen har jeg aldri tenkt over at er nødvendig, heller ei klype med natron for å runde av det røffe og litt for lav pH. Jeg har mine store tvil på om det er en dealbreaker at pH i mesk 1 og 2 varierer med noen tideler, ikke har jeg utstyr som er pålitelig nok til å justere så innmari nøye med heller, så jeg bekymrer meg om å kontrollere den delen av brygginga som lar seg kontrollere. I Birger nå i går brukte jeg vel totalt bare 6,5 gram klorid og 6,5 gram sulfat, og kan ikke forstå at jeg kunne klare å skille et øl uten disse gramma i en blind triangeltest. pH justering av skyllevannet er for meg langt ut i petimeter verden :p Når man uansett dobbeltmesker så blir aldri avrenningene så tynn at det skulle spille noen rolle vel? Justering av pH i kok hadde nok hatt større effekt enn å være ultra nøye i meskevann og skyllevann innbiller jeg meg.
 
For meg som har bløtt overflatevann er pH bare en bekymring på øl med bare pilsmalt eller stor andel hvetemalt. Da går det 5-10 ml melkesyre i meskevannet. Vørtere som for eksempel Rødskjegg er jo allerede på beregnet 5.37 pH med bare 1:3 klorid/sulfat (7 og 21 gram) i meskevannet. Det å ha syre i mørkere øl enn det igjen har jeg aldri tenkt over at er nødvendig, heller ei klype med natron for å runde av det røffe og litt for lav pH. Jeg har mine store tvil på om det er en dealbreaker at pH i mesk 1 og 2 varierer med noen tideler, ikke har jeg utstyr som er pålitelig nok til å justere så innmari nøye med heller, så jeg bekymrer meg om å kontrollere den delen av brygginga som lar seg kontrollere. I Birger nå i går brukte jeg vel totalt bare 6,5 gram klorid og 6,5 gram sulfat, og kan ikke forstå at jeg kunne klare å skille et øl uten disse gramma i en blind triangeltest. pH justering av skyllevannet er for meg langt ut i petimeter verden :p Når man uansett dobbeltmesker så blir aldri avrenningene så tynn at det skulle spille noen rolle vel? Justering av pH i kok hadde nok hatt større effekt enn å være ultra nøye i meskevann og skyllevann innbiller jeg meg.
Bløtt vann ja, da er man jo litt tryggere, og selv jeg må i med et par gram natron når det er mye røstet malt involvert, og uten å ha prøvd å regne på det, tror jeg kanskje at hos meg med mitt vann fort kunne blitt store avvik, hvor stor rolle det spiller på det ferdige ølet har jeg derimot ingen aning om..

Jeg får se nærmere på det når jeg har bestemt meg for hvilken metode jeg går for, for ender jeg opp med parti-gyle med egen grytemesk av krystall og røstet malt må jeg nok ta hensyn til de individuelle meskene, men jaja den tid den sorg :)
 
Snart skal jeg brygge et lett og lyst øl igjen, da kan jeg teste å dele opp klorid og sulfat mellom meskevann og skyllevann. Det er ikke at jeg ikke vil altså, for all del. Men jeg liker egentlig bare å gjøre det som jeg forstår både hvorfor, og hvilken effekt det har. Jeg er ingen kjemiker..

 
Snart skal jeg brygge et lett og lyst øl igjen, da kan jeg teste å dele opp klorid og sulfat mellom meskevann og skyllevann. Det er ikke at jeg ikke vil altså, for all del. Men jeg liker egentlig bare å gjøre det som jeg forstår både hvorfor, og hvilken effekt det har. Jeg er ingen kjemiker..

Når det gjelder klorid og sulfat så tror jeg ikke det spiller en veldig stor rolle om du deler de opp eller bare bruker alt i meskevannet, vel har sett at noen av de som brygger neipa og bruker 10g klorid fordeler det.

Og som sagt, det er vel først og fremst pH jeg tenker på, natron, viskositet og det røsta maltet er hva jeg ser for meg som kan skape betydelige avvik, ikke klorid og sulfat :)
 
Kan kli erstatte risskall, (rice hulls)? Noen som har testet? Kan det gi smak/astringens el likn.?
Jeg har ikke noe her, men effekten avhenger vel av hvor finhakka kliet er? Det skal jo helst være hele skall.

Et annet sprøsmål: Vil du få med mye betaglukaner? Det øker viskositeten, så vinninga kan i så fall fort gå opp i spinninga. Risskall har også betaglukaner, men kanskje mindre? Dette veit jeg ikke noe om, men leiter du litt, finner du sikkert noe:).

Astringens hadde jeg ikke bekymra meg så mye for - så lenge du har styr på pH under skyllinga.
 
Diskusjon om kjøp fra Humlegården er splittet hit.

Humlegården har ei kilopakke med Antioxin SMB som jeg gjerne skulle hatt kloa i. Jeg har brukt stoffet ei stund nå, og trur det kanskje har noe for seg. Ingen revolusjon, men hvorfor ikke? Det er jo bare å hive det oppi sammen med saltene, og det koster ikke all verden.

Er det noen som veit om det er mulig å få tak I Brewtan B her på berget? Det er jo et alternativ. Da kan man bare blande det og sulfitten. (Askorbinsyra er antakelig mindre viktig, og kan visst ha uønska effekter, også.)
 
Sist redigert av en moderator:
Tilbake
Topp