Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Bland ut en spiseskje av gugga i te-lunka vann. Smak. Smaker det vørter er du ey-O-K. Smaker det brent …Såååååå jeg brygga en White IPA i dag, jeg klarte altså bomme med 11 poeng og det er litt i overkant av hva jeg syns er greit(j*vla hvetemalt).
Jaja gjort er gjort og vørteren er på all rounderen, etter å ha dytta litt middag i det store hølet midt i fjeset så tenkte jeg at skitt au, jeg koker opp litt DME og tilsetter i karet.
Det er jo ikke første gang jeg gjør det, men jeg har aldri lagd en sirup bestående av 720gram DME på en 1/2 liter vann.
Når den var løst opp og jeg helte det over på en EM kolbe for å enkelt kjøle ned driten så syns jeg den lukter intenst, på grensen til brent.. Det var ingenting som hadde svidd seg i kasserollen og jeg var aldri over 80 grader nettopp pga risikoen for å karamelisere eller i verste fall svi den.
Jeg er allikevel skeptisk til å skulle tilsette den, da dette ikke er det billigste ølet jeg brygger og vil nødig ødelegge hele brygget for 1% høyere abv.. Likevel litt trist å skulle sitte med en White IPA på 4,5%
Jeg kan jo evt, slengt oppi en halvkilo sukker og kalle det en dag, men hva tenker dere?
Edit: bruker ofte litt sukker i mine IPA for å unngå at de blir for malt-tunge, men det er vanligvis hvis jeg skal ha de forbi 6,6%, (har en west coast på tap nå på 12,4% … den er fin-fin, og fin 2 kg sukker)
Sist redigert: