Tråden for dumme spørsmål.

Chemical and physical properties Appearance : clear colourless liquid Colour : < 20 Hazen Calcium chloride content : > 33% (w/w) / > 430 g/l Relative density (at 20°C) : 1,325 - 1,335 kg/l Acidity : 1,0 ± 0,5 M
Jeg husket feil
 
Noen som har bekjentskap med Eukanot og har lyst å dele sine erfaringer? Jeg finner endel forskjellige meninger, noen sier fersken og fruktig, andre sier furu og dank..

Så, for å få et litt klarere bilde av hvilken øl jeg vil bruke den i, kunne det hvert greit å høre hva folket her inne mener.
Om det er av betydning er det lupomax poser jeg besitter :)
Det er jo 1’ern på «compound survivability». Så skal (teoretisk) være fin på varm side.
Mye isobutyrater!
Har ikke brygget med den, men drukket noen kommersielle øl med den. Jeg fikk grønn paprika. Så … neitakk.
«Aroma/Flavor: Green pepper, papaya, lime, apple blossom»
Yakima sammenlikner den med Mosaic, El Dorado, og Talus. Hmm … er ikke så enig.
 
Sist redigert:
Det er jo 1’ern på «compound survivability». Så skal (teoretisk) være fin på varm side.
Mye isobutyrater!
Har ikke brygget med den, men drukket noen kommersielle øl med den. Jeg fikk grønn paprika. Så … neitakk.
«Aroma/Flavor: Green pepper, papaya, lime, apple blossom»
Yakima sammenlikner den med Mosaic, El Dorado, og Talus. Hmm … er ikke så enig.
Takk for link og tanker :) Jeg ser flere nevner grønn paprika, syns det er vanskelig å forestille seg i en øl, men jeg finner vel ut tids nok.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva som skal brygges med den, men tenker det kan være lurt å brygge noe jeg har brygget noen ganger.

Jeg har noen APA og IPA hvor jeg bruker 3 humler, ofte Citra også byttes det mellom Cascade, Centennial eller Amarillo, det mange av de ølene har felles er at jeg bruker en humle som en motpol til de, ofte Chinook, men også Simcoe eller rett og slett Northern Brewer.

Det er noe med litt blomster og krydder jeg syns passer fint med de mer fruktige C-humlene men da ofte i moderate mengder, for eksempel:

2g/l Citra
2g/ Cascade
1g/l Chinook

Jeg ser for meg at det samme kunne blitt gjort med Eukanot, hvor jeg i eksempelet over bytter den ut med Chinook, hva tenker du?
 
Takk for link og tanker :) Jeg ser flere nevner grønn paprika, syns det er vanskelig å forestille seg i en øl, men jeg finner vel ut tids nok.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva som skal brygges med den, men tenker det kan være lurt å brygge noe jeg har brygget noen ganger.

Jeg har noen APA og IPA hvor jeg bruker 3 humler, ofte Citra også byttes det mellom Cascade, Centennial eller Amarillo, det mange av de ølene har felles er at jeg bruker en humle som en motpol til de, ofte Chinook, men også Simcoe eller rett og slett Northern Brewer.

Det er noe med litt blomster og krydder jeg syns passer fint med de mer fruktige C-humlene men da ofte i moderate mengder, for eksempel:

2g/l Citra
2g/ Cascade
1g/l Chinook

Jeg ser for meg at det samme kunne blitt gjort med Eukanot, hvor jeg i eksempelet over bytter den ut med Chinook, hva tenker du?
Den kan jo brukes som bitterhumle …
 
Den kan jo brukes som bitterhumle …
Joda, klart den kan, men hvor er moroa i det? :p Lupomax og greier kan da ikke settes i bitterhet-hjørnet :eek:

Men jeg skjønner at dette ikke er en humle som har klart å gjøre seg særlig populær rundt omkring, det alene gjør det egentlig bare mer fristende å gi den en sjanse.. Og selv om jeg tilsynelatende har en ganske følsom gane, så er jeg ikke redd for å drikke et fat som ikke er en innertier :)

Men igjen, takk for forslag.
 
Sist redigert:
Joda, klart den kan, men hvor er moroa i det? :p Lupomax og greier kan da ikke settes i bitterhet-hjørnet :eek:

Men jeg skjønner at dette ikke er en humle som har klart å gjøre seg særlig populær rundt omkring, det alene gjør det egentlig bare mer fristende å gi den en sjanse.. Og selv om jeg tilsynelatende har en ganske følsom gane, så er jeg ikke redd for å drikke et fat som ikke er en innertier :)

Men igjen, takk for forslag.
Det var jo en veldig … trendy … humle for noen år siden, så noe er jo bra med den. Jeg tror den dro på seg dette «grønn-paprika-ryktet», og derfor har falt «out of favor». Men mange likte den jo godt i 2020, så man kan sikkert brygge godt øl med den :)
Eller gå all-in og brygge en Irsk Grønn Humle Ale til St Patricks day. Noen flasker grønn (og/eller blå?) konditorfarge … :p
 
Tappedag nå fra SS Chronical 155 litern med Kölsch. Det går seint veldig seint å fylle fat. 2 psi kan jeg bare glemme - pakninga i lokket lekker lettere enn plastbøtter fra Europris. Noen med erfaringer? Hjelper det med fett på pakninga for at den skal tette bedre mot tanken?
 
Tappedag nå fra SS Chronical 155 litern med Kölsch. Det går seint veldig seint å fylle fat. 2 psi kan jeg bare glemme - pakninga i lokket lekker lettere enn plastbøtter fra Europris. Noen med erfaringer? Hjelper det med fett på pakninga for at den skal tette bedre mot tanken?
Jeg flytta slangen min fra ball lock på tappeventilen over på prøveventilen. Vipps var fire fat fyllt. Tips til andre - ikke bruk 1.5 TC til Ball lock. Kjøp en med barb til slange!
 
Tappedag nå fra SS Chronical 155 litern med Kölsch. Det går seint veldig seint å fylle fat. 2 psi kan jeg bare glemme - pakninga i lokket lekker lettere enn plastbøtter fra Europris. Noen med erfaringer? Hjelper det med fett på pakninga for at den skal tette bedre mot tanken?
Fett på gummipakninger vil alltid hjelpe.
 
Jeg flytta slangen min fra ball lock på tappeventilen over på prøveventilen. Vipps var fire fat fyllt. Tips til andre - ikke bruk 1.5 TC til Ball lock. Kjøp en med barb til slange!
Jeg har problemer med at overgangen fra TC til (godset i) lokket ikke er tett (på min Chronical 53l). Usikker på om 155l har samme løsning på lokk, men har du sjekka at det virkelig er lokket som lekker?
 
Cold crashe raskt eller over lenger tid? Ikke det villeste vitenskapelige setup'en men jeg ble litt overbevist om at han er inne på noe. Noen som har meninger eller erfaringer rundt dette?

 
Såååååå jeg brygga en White IPA i dag, jeg klarte altså bomme med 11 poeng og det er litt i overkant av hva jeg syns er greit(j*vla hvetemalt).

Jaja gjort er gjort og vørteren er på all rounderen, etter å ha dytta litt middag i det store hølet midt i fjeset så tenkte jeg at skitt au, jeg koker opp litt DME og tilsetter i karet.

Det er jo ikke første gang jeg gjør det, men jeg har aldri lagd en sirup bestående av 720gram DME på en 1/2 liter vann.

Når den var løst opp og jeg helte det over på en EM kolbe for å enkelt kjøle ned driten så syns jeg den lukter intenst, på grensen til brent.. Det var ingenting som hadde svidd seg i kasserollen og jeg var aldri over 80 grader nettopp pga risikoen for å karamelisere eller i verste fall svi den.

Jeg er allikevel skeptisk til å skulle tilsette den, da dette ikke er det billigste ølet jeg brygger og vil nødig ødelegge hele brygget for 1% høyere abv.. Likevel litt trist å skulle sitte med en White IPA på 4,5%

Jeg kan jo evt, slengt oppi en halvkilo sukker og kalle det en dag, men hva tenker dere?
 
Såååååå jeg brygga en White IPA i dag, jeg klarte altså bomme med 11 poeng og det er litt i overkant av hva jeg syns er greit(j*vla hvetemalt).

Jaja gjort er gjort og vørteren er på all rounderen, etter å ha dytta litt middag i det store hølet midt i fjeset så tenkte jeg at skitt au, jeg koker opp litt DME og tilsetter i karet.

Det er jo ikke første gang jeg gjør det, men jeg har aldri lagd en sirup bestående av 720gram DME på en 1/2 liter vann.

Når den var løst opp og jeg helte det over på en EM kolbe for å enkelt kjøle ned driten så syns jeg den lukter intenst, på grensen til brent.. Det var ingenting som hadde svidd seg i kasserollen og jeg var aldri over 80 grader nettopp pga risikoen for å karamelisere eller i verste fall svi den.

Jeg er allikevel skeptisk til å skulle tilsette den, da dette ikke er det billigste ølet jeg brygger og vil nødig ødelegge hele brygget for 1% høyere abv.. Likevel litt trist å skulle sitte med en White IPA på 4,5%

Jeg kan jo evt, slengt oppi en halvkilo sukker og kalle det en dag, men hva tenker dere?
Bland ut en spiseskje av gugga i te-lunka vann. Smak. Smaker det vørter er du ey-O-K. Smaker det brent …
Edit: bruker ofte litt sukker i mine IPA for å unngå at de blir for malt-tunge, men det er vanligvis hvis jeg skal ha de forbi 6,6%, (har en west coast på tap nå på 12,4% … den er fin-fin, og fin 2 kg sukker)
 
Sist redigert:
Såååååå jeg brygga en White IPA i dag, jeg klarte altså bomme med 11 poeng og det er litt i overkant av hva jeg syns er greit(j*vla hvetemalt).

Jaja gjort er gjort og vørteren er på all rounderen, etter å ha dytta litt middag i det store hølet midt i fjeset så tenkte jeg at skitt au, jeg koker opp litt DME og tilsetter i karet.

Det er jo ikke første gang jeg gjør det, men jeg har aldri lagd en sirup bestående av 720gram DME på en 1/2 liter vann.

Når den var løst opp og jeg helte det over på en EM kolbe for å enkelt kjøle ned driten så syns jeg den lukter intenst, på grensen til brent.. Det var ingenting som hadde svidd seg i kasserollen og jeg var aldri over 80 grader nettopp pga risikoen for å karamelisere eller i verste fall svi den.

Jeg er allikevel skeptisk til å skulle tilsette den, da dette ikke er det billigste ølet jeg brygger og vil nødig ødelegge hele brygget for 1% høyere abv.. Likevel litt trist å skulle sitte med en White IPA på 4,5%

Jeg kan jo evt, slengt oppi en halvkilo sukker og kalle det en dag, men hva tenker dere?
Tja... Enten svelge unna at det ble et lavoktan brygg eller gå "all in"? Enten du ikke gjør noe eller det å gjøre noe som går til helvette vil okkesom få deg misfornøyd, så å gutse på sukker som gir ABV uten smak eller sirupen som kan gi en smaksoverraskelse...blir vel et spørsmål om hva en vil våge seg på?

Sjøl hadde jeg vel lempa oppi sirupen.
 
Såååååå jeg brygga en White IPA i dag, jeg klarte altså bomme med 11 poeng og det er litt i overkant av hva jeg syns er greit(j*vla hvetemalt).

Her er det vel den som har kverna som har skylden, ikke malten :p

Kverna du hveten separat med mindre åpning på mølla?

Og 11 poeng var mye! Sikker på at det ikke er en veiefeil også her?
 
Bland ut en spiseskje av gugga i te-lunka vann. Smak. Smaker det vørter er du ey-O-K. Smaker det brent …
Edit: bruker ofte litt sukker i mine IPA for å unngå at de blir for malt-tunge, men det er vanligvis hvis jeg skal ha de forbi 6,6%, (har en west coast på tap nå på 12,4% … den er fin-fin, og fin 2 kg sukker)
Det var en god ide! Ja jeg antok at rundt 8% sukker ville gå greit og vil som sådan i alle fall ikke gi meg en overraskelse på smaken :)

Tja... Enten svelge unna at det ble et lavoktan brygg eller gå "all in"? Enten du ikke gjør noe eller det å gjøre noe som går til helvette vil okkesom få deg misfornøyd, så å gutse på sukker som gir ABV uten smak eller sirupen som kan gi en smaksoverraskelse...blir vel et spørsmål om hva en vil våge seg på?

Sjøl hadde jeg vel lempa oppi sirupen.
Det har du selvfølgelig helt rett i, jeg valgte den feige veien ut og gikk for 500g sukker, noe jeg skjønner nå i ettertid at jeg kunne spart meg, men heller trygg enn trist :D

Her er det vel den som har kverna som har skylden, ikke malten :p

Kverna du hveten separat med mindre åpning på mølla?

Og 11 poeng var mye! Sikker på at det ikke er en veiefeil også her?
Ja altså det er 1 av 2, enten er det bryggeren som har bæsja på leggen, eller så er det på tide å bytte ut kinamølla mi med noe polsk kvalitetsstål.

Jeg kvernet ikke hvetemalten alene, men jeg sjekket en neve før jeg satte i gang med resten, jeg kondisjonerer maltet og har derfor mølla stilt inn på 0,89mm. Såvidt jeg har forstått så burde 1,2mm ta hvetemalt.

Så blir spørsmålet, kan det å kverne hvetemalt sammen med vanlig pale malt gjøre at kinamølla gir etter nok til at hvetemalten sniker seg forbi? Kan kondisjonering av hvetemalt gjøre at den blir elastisk nok til å komme helskallet gjennom?

Neste gang blir det som du sier å kjøre den gjennom alene.

Nei jeg tror ikke det er en veiefeil her, men mye flaket hvete/havre + hel hvetemalt burde vel klare å dra meg ned 11 poeng?

Uansett blir det nok gode greier, fikk dytta den 2 poeng fra forventet OG med 1/2kg sukker og etter å ha testet spraymalten etter tips fra @Petter Mandt så blei det pinadø 7 liter startervørter i tillegg:D

IMG_20240406_194311_copy_3968x2976.jpg
 
Sist redigert:
Kjekt å ha et par poser med dette i hylla, i tilfelle man bommer såpass som du gjorde. Et par poeng er ikke så nøye om det er 1.075 eller 1.071 liksom, men fra 1.054 til 1.043 da er det ille.

 
Tilbake
Topp