Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
For meg som har bløtt overflatevann er pH bare en bekymring på øl med bare pilsmalt eller stor andel hvetemalt. Da går det 5-10 ml melkesyre i meskevannet. Vørtere som for eksempel Rødskjegg er jo allerede på beregnet 5.37 pH med bare 1:3 klorid/sulfat (7 og 21 gram) i meskevannet. Det å ha syre i mørkere øl enn det igjen har jeg aldri tenkt over at er nødvendig, heller ei klype med natron for å runde av det røffe og litt for lav pH. Jeg har mine store tvil på om det er en dealbreaker at pH i mesk 1 og 2 varierer med noen tideler, ikke har jeg utstyr som er pålitelig nok til å justere så innmari nøye med heller, så jeg bekymrer meg om å kontrollere den delen av brygginga som lar seg kontrollere. I Birger nå i går brukte jeg vel totalt bare 6,5 gram klorid og 6,5 gram sulfat, og kan ikke forstå at jeg kunne klare å skille et øl uten disse gramma i en blind triangeltest. pH justering av skyllevannet er for meg langt ut i petimeter verden Når man uansett dobbeltmesker så blir aldri avrenningene så tynn at det skulle spille noen rolle vel? Justering av pH i kok hadde nok hatt større effekt enn å være ultra nøye i meskevann og skyllevann innbiller jeg meg.Hmmm, modig. Jeg tenker vel først og fremst hvordan pH blir påvirket. 20 liter skyllevann trenger knapt 2ml for å dra min pH fra 8 til 5, men med et meskevolum(korn+vann) på 19 liter må det hele 5ml 75% fosforsyre for å komme til 5,2.
Når det da er snakk om et øl med mye røstet malt og en poly-gyle så er det jo 2 ting som ganske drastisk vil være annerledes..
Kalkuleringene til Brewfather baserer seg jo på hva hele maltmengden vil tilføre, samtidig hva viskositet på vørteren gjør med bufferegenskapen til fosforsyre, så jeg ser for meg at det kan bli voldsomt galt