Kloakk
Norbrygg-medlem
Det var en snedig løsning og en veldig god effektivitet på et så stort øl.. Nå har jeg bare min lille BZ35 så jeg så for meg at ingen skylling var veien å gå?For dobbeltmesk i Brewtools 80 fyller jeg 50 liter meskevann og halvparten av malten. Lar renne av, og skyller opp til 50 liter igjen, neste halvpart malt inn. Løfter opp og lar renne av, tilbakefører all malt (eller så mye det er plass til) oppå den som allerede er i maltrøret og skyller til det kokevolumet jeg vil ha. 40 liter til gjæring ca 70% effektivitet, 60 liter til gjæring 75-80% effektivitet.
Jeg vil tro at det kanskje skjedde tidlig i prosessen, hvis du hadde full drus på varmen fra mesketemperatur og varming til kok. Dessverre alltid en risiko når varmekilden er i bunn av kjelen. :/
Tenkte å meske i to omganger og for å føle at det ikke blir så voldsomt "sløsing" med malt ta en vanlig parti-gyle, mens det du beskriver over her gjerne er en poly-gyle? Hvilken pre boil pleier du ligge på med den metoden?
Hmmm, så det var ikke den lange koketiden som nødvendigvis gjorde det altså, jeg kom på to ting i ettertid, skyllingen av malten i BZ fikk ikke en tur gjennom humleedderkoppen fordi jeg antok maltsenga ville gjøre filtreringen, og jeg husker ikke om jeg vasket mellom falskbunn og den varme utveksling disken, så der kan det jo ha vært endel.
Men jeg antar jo ta det brygges imp stout på 35 liter kompaktbryggere i alle verdens hjørner så det må jo la seg gjøre, må bare finne ut hvor det kan være lurt å starte for å få tilpasset det mitt oppsett