Kult at du har fått så lav variasjon mellom brygg. ...
Jeg må nesten si noe om det der.
Det er ikke noe spesielt med å ha lav variasjon, og jeg hadde gjerne sett at det ikke var noen variasjon i det hele tatt. Det er sånn det må være om man skal kunne beregne hvor mye malt man skal bruke i en gitt oppskrift. Har man ikke en stabil meskeeffektivitetsprosent som man kan legge inn i den kalkulatoren man bruker når man lager oppskrift, blir brygginga nokså bingopreget.
Det å standardisere bryggeprosessen er derfor noe av det viktigste når man begynner å brygge. Det forutsetter kunnskap om de faktorene som påvirker effektiviteten, og det forutsetter at man forstår hvordan utstyret man bruker, fungerer. Man må kunne teorien, og man må bygge seg opp erfaring.
Jeg snakker om å "lage oppskrift". Det er noe man alltid må gjøre, sjøl om man kjøper et ferdig sett, eller bruker en oppskrift en annen har laget. Det det betyr, er at man alltid må tilpasse ei gitt oppskrift til sitt eget system, dvs. til den meskeeffektiviteten man har.
Mange brygger med ferdige sett, og sett der oppskrifta ikke er oppgitt i detalj, er et problem. Da kan du ikke få lagt oppskrifta inn i en kalkulator uten å måtte gjette en del. Det mener jeg er en god grunn til å ligge unna sett der du ikke får med ei ordentlig oppskrift. Sett kan dessuten være problematiske om du ikke kverner sjøl, men kjøper settet ferdig kverna. Kverninga påvirker nemlig effektiviteten.
Det ideelle er å ha egen kvern, men om du handler fast i én forretning, kan du kanskje få sørga for at alt du handler. blir kverna på samme måten. Det er jo en grei løsning. Ellers kan ulike forretninger ha ulike møller, og det finnes ingen felles standard som gjør det mulig å oppgi en bestemt knusingsgrad som alle møller enkelt kan justeres i forhold til. (Trur jeg, da.)
For å vende tilbake til utgangspunktet: Jeg har egen kvern, jeg kjøper aldri sett, og jeg har et utstyr som, fordi det er så enkelt, gjør det veldig lett å få samme resultat hver gang. Bryggemaskiner kan nok være verre (?). Dessuten er det stort sett ikke så stor variasjon mellom de ulike ølene jeg brygger. Så det er ikke så rart at jeg har lav variasjon. (Og så hjelper det å ha holdt på noen år, og å ha et nokså nerdete forhold til brygging og bryggekunnska. Skjønt det siste noen ganger skaper like mye forvirring som klarhet
.)