Tråden for dumme spørsmål.

Denne gang blir det porter .
Som sagt så reiser jeg på jobb før det er ferdig gjæret. Så jeg tror jeg hiver i bæra etter 3 dager. Venter 2 dager og overfører til cornyfat for å gjøre ferdig der .
Det ble nok litt for impulsivt dette, men moro å prøve.
For alt jeg vet kan det bli knallbra :)
Det finnes både kommersielle øl, sett, artikler og oppskrifter på nettet på blåbærportere, sikkert ikke uten grunn.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Blåbær er smart å kjøre med mixer, ja. Mye av blåbærpreget sitter i skallet, så bra å få det ‘hakket’.
Siste runde jeg kjørte med jordbærsurøl forandret smaken seg mye etter at jeg åpnet lokket på slutten, (etter at bærene var gjæret ut). Lurer på om det er flyktige/oksyderende aromastoffer …(?)
Jeg ville helt de oppi på slutten av gjæringen. Spar en liter vørter, kok opp bæra i den. Og tapp over oksygenfritt.
Min erfaring er at det er vanskelig å få mye aroma ut av blåbær. I en porter vil jeg tro den blir overdøvet. Hvorfor ikke en (lys) surøl?
Si ikke det.. har laget en blåbær Stout på 8%. Her ble det i grunnen nesten for mye blåbærsmak. Hadde hele bær i fryseren som jeg tinte før jeg dumpet dem oppi tanken (går helt fint å ha dem oppi fryst også). Jeg brukte 5,5 kg blåbær på 23l. Så anbefaler å bruke litt mindre.. 150-200g literen vil jeg anta er nok. Bør vurdere laktose eller annet ugjærbart sukker på Porteren. Surøl derimot…

Denne gang blir det porter .
Som sagt så reiser jeg på jobb før det er ferdig gjæret. Så jeg tror jeg hiver i bæra etter 3 dager. Venter 2 dager og overfører til cornyfat for å gjøre ferdig der .
Det ble nok litt for impulsivt dette, men moro å prøve.
Hyller krumspringet. Spennende å høre om du kjenner bæra i ferdig prudukt.

• Like
Hyller generelt bær i øl! Det går an å få nydelig øl med bør som ikke er surøl.
Jeg har prøvd både blåbær, solbær, jordbær, bringebær og molte i tradisjonelle stiler (ikke surøl) med stort hell.
Lykke til!

• Like
Hadde et par bittere jeg ikke var fornøyd med i fjor sommer. De hadde en astringens jeg ikke har kjent tidligere. Jeg mistenker at Munton Krystallmalt fra Petit kan være synderen.

Har tidligere sett en prosess her på forumet for å teste malt i mindre mengder. Men klarer ikke å finne denne igjen. Noen som kan hjelpe?

Fikk dårlig utgjæring på en meksikansk lager.
OG 1051 - FG 1016
4 liters starter på en pakke 34/70.
Mesk på 65 grader.
25 liter til gjæring.
7 dager på 10 grader
5 dager på 12 grader
2 dager på13 grader
3 dager på 15 grader.
Gjærnæring med zink i kok.
Skulle tro at alt var på stell her ?
Overført til fat og nedkjølt.
Litt sent å prøve å få igang gjæringen igjenn. Tror ikke det hadde hjulpet uansett. Gjæra kom raskt igang .
Gir flaket mais dårlig utgjæring ?

Screenshot_2024-05-01-07-49-44-91_df738ab8e15c0f799394ff2adc8967df-picsay.jpg

OG 1051 - FG 1016
Mesk på 65 grader.
25 liter til gjæring.
7 dager på 10 grader
5 dager på 12 grader
2 dager på13 grader
3 dager på 15 grader.
Litt sent å prøve å få igang gjæringen igjenn. Tror ikke det hadde hjulpet uansett. Gjæra kom raskt igang .

Vis vedlegget 67472
Flaket mais gir god utgjæring, mine mexikanske lagere og cream of three crops pleier begge havne mellom 1.005 og 1.007. En mulighet(pga mengden flakes mais) er at mesken har blitt veldig kompakt og grøt, da kan det fort bli varmere enn hva maskinen måler.

Flaket mais gir god utgjæring, mine mexikanske lagere og cream of three crops pleier begge havne mellom 1.005 og 1.007. En mulighet(pga mengden flakes mais) er at mesken har blitt veldig kompakt og grøt, da kan det fort bli varmere enn hva maskinen måler.
Jeg sirkulerer under meskingen og temperaturen lå på 65-66 grader.

OG 1051 - FG 1016
Mesk på 65 grader.
25 liter til gjæring.
7 dager på 10 grader
5 dager på 12 grader
2 dager på13 grader
3 dager på 15 grader.

Vis vedlegget 67472
Gjærnæring med sink skal ikke oppi i kok, men sammen med gjæren i gjæringskaret, fordi sinken vil binde seg til proteiner i bunnfallet og ikke bli med over i gjæringa. Jeg veit ikke om det kan være hele forklaringa, men det kan ha hatt betydning. Resten av gjærnæringa blir det med det meste av, trur jeg, og det skulle kompensere for at flaka mais gir dårlig med FAN (frie aminosyrer). Det er jo det som eventuelt er problemet med mais og annen råfrukt. (Jeg har aldri hørt at det skulle være noe spesielt med mais.)

Starteren skulle gi rikelig med gjær til en batch på 25 liter; vi snakker vel om overpitching, uten at det skulle ha noe å si. Det @Steinar Huneide sier om å vente med å starte snurrer'n er et poeng, for du skader tørrgjæren om den ikke får ro på seg i startfasen. Men på den annen side; hvis starteren gikk ut - hvis gjæren altså spiste opp sukkeret - vil den jo ha formert seg, og du ville vel også ha registrert det om det var lite gjær. Jeg er usikker på om du skader gjæren på en sånn måte at det forplanter seg til de nye generasjonene, men jeg vil ikke utelukke det.

Hvis starteren gikk godt over tida og du ikke ga oksygen ved oppstart av gjæringa, kan det være ei forklaring. Gjærmengde er én ting; det viktigste er at gjæren er i fin form. (Jeg har fått helt fin utgjæring med bare en pose helt fersk Imperial L25 Hygge i et 25 liters brygg på 10 grader, og det er bare 1/4 av hva du teoretisk kan ha brukt i dette brygget.)

Lite gjær, kanskje. Hvordan gjør du det med tørrgjær i starteren? Venter du en time eller to før du begynner å snurre?
Ventet kanskje en halvtime+ .
Skulle ikke en 4 liters starter være nok ?
Men lite /dårlig gjær eller for høy mesketemperatur er vel mest sannsynlig årsaken..
Skjønner bare ikke hvordan det har skjedd.
Jeg brukte den sinken som tåler kok, men uansett skulle vel utgjæringen gå greit .

Mulig at det er litt lite. Pakken rett i startervørter eller rehydrering først? I følge Brewfather er du rett på pitchrate 2.0 med en 4-liter starter. Spørs om kanskje bare det var dårlig vitalitet i den gjærpakken du brukte.

Rehydrerte ikke nei. Litt fristet å kjøpe en halvkilo og dele opp. Men så er det det der med å prøve litt forskjellig gjær .

Skulle ikke en 4 liters starter være nok ?
Men lite /dårlig gjær eller for høy mesketemperatur er vel mest sannsynlig årsaken..
Skjønner bare ikke hvordan det har skjedd.
Jeg brukte den sinken som tåler kok, men uansett skulle vel utgjæringen gå greit .
Servomyces, altså. Da går det jo bra.

Høy mesketemp forutsetter at termometer/termostat er helt ugrei. Du må opp på 68 grader før det begynner å gå ut over gjærbarheta. (Den synker med 4 prosentpoeng for hver grad over 67 grader.) Men det forutsetter at du mesker inn på den temperaturen, og ligger høyt videre, også.

• Like
Mulig at det er litt lite. Pakken rett i startervørter eller rehydrering først? I følge Brewfather er du rett på pitchrate 2.0 med en 4-liter starter. Spørs om kanskje bare det var dårlig vitalitet i den gjærpakken du brukte.
Sjøl om det skulle ha vært det, vil jo gjæren bli revitalisert i starteren. Og det er sjelden problemer av det slaget med tørrrgjær - om den da ikke har vært oppbevart feil over lengre tid.

Jeg sirkulerer under meskingen og temperaturen lå på 65-66 grader.
Vet ikke hva du brygger på, men på min BZ gen4 så kan man koble opp en temperaturmåler med blåtann og velge den som primær føler for mesken.

Måleren i BZ er spått ånn på vann, men i mesk kan det være opp til 5 grader forskjell og jeg sirkulerer også. Om du har en BZ gen4 eller ei så kan du fint bruke rapt temperaturmåleren, den har langt ledning som tåler høy varme, har magnet og andre festemuligheter så den er veldig kjekk og koster ikke allverdens :)

Vet ikke hva du brygger på, men på min BZ gen4 så kan man koble opp en temperaturmåler med blåtann og velge den som primær føler for mesken.

Måleren i BZ er spått ånn på vann, men i mesk kan det være opp til 5 grader forskjell og jeg sirkulerer også. Om du har en BZ gen4 eller ei så kan du fint bruke rapt temperaturmåleren, den har langt ledning som tåler høy varme, har magnet og andre festemuligheter så den er veldig kjekk og koster ikke allverdens :)

Bruker en 37 liters kjele med vanlig kokeplate. En grainfather connectboks styrer plata.setter en lang termowell gjennom lokket på kjelen og putter termostaten nedi.den går nok halveis ned i mesken.
Sirkulerer for å jevne ut temp på bunn og topp.
Skal brygge i morgen og vil da sjekke connectboks mot et sukkertermometer.

Tilbake
Topp