Har du no’ Cascade (eller annet m grapefruit) så har du noe i samme gate som BrooklynTenkte å lage en apa i morgen.
Hadde peilet meg inn på lucky Jack, men så kom jeg på at jeg har flere poser med Saphir liggende.
Noen som har prøvd denne i noe annet enn lager ?
Ja, saphir+cascade -> brooklynJepp.
Men jeg tenkte på Saphir humla.
Lite citrus der sikkert. Googlet litt og noen skryter av den i apa.
Hadde helt glemt at den var brukt i Brooklyn.Ja, saphir+cascade -> brooklyn
Ellers er den jo poppis i Italipils, da
Har en sånn en og de smaleste posene fra biltema. Veier opp gjæra i et reint og tørt vannglass og slår det over i en pose som da vakuumeres og forsegles. Har normalt 65'ish liter til gjæring sånn at jeg kan fylle tre 20-liters fat. Det har fungert fint med 100 gram i hver pose til det volumet.Dere som kjøper 500 grams pakker og deler de opp i mindre porsjoner.
Hvordan gjør dere dette og hvilke beholdere bruker dere ?
En dose burde kanskje ligge på 33 gram pr 20 liter lager f.eks.
Er det de som er 22 cm brede ?Har en sånn en og de smaleste posene fra biltema. Veier opp gjæra i et reint og tørt vannglass og slår det over i en pose som da vakuumeres og forsegles. Har normalt 65'ish liter til gjæring sånn at jeg kan fylle tre 20-liters fat. Det har fungert fint med 100 gram i hver pose til det volumet.
OBH Nordica Season Pro vakuumpakker | Clas Ohlson
www.clasohlson.com
Kan stemme det, kommer i en 2 pakning med bredere poser også.Er det de som er 22 cm brede ?
Du får bedre "utbytte" av humla med humleposer eller helst rett i kjelen. Har ikke merka noe negativt med å ha med litt av biomassen over til gjæring, det meste ligger igjen i bunn da uansett. Det var merkbar forskjell med meg på samme øl om kok og hopstand var i sånt filter eller rett i kjelen.Alltid lurt hva som er optimal hop stand med dette humle filteret. Til nå har jeg virvlet rundt det, men det er kanskje ikke lurt? Blir jo endel ekstra grums da.
5-6 fat hvis fatene er ferdig karbonert før de settes inn, men dette er også avhenging av trykket du har på systemet.Noen som vet omtrent hvor mange fat man kan tømme med en kullsyrepatron på 425 gr.?
Men det gikk ikke bra nå sist med Pale ale fra Ølbrygging. Kjørte dobbel oppskrift i min G40. Det ble da 180 gram humle totalt. Dette førte til tett pumpe og tapte ca 8 liter øl (fikk ut 32 liter til bøtta). Eller gjorde jeg feil med oppskriften? Satte batch size til 40,fordi det var det Ølbrygging skrev (20 liter i bøtta).Du får bedre "utbytte" av humla med humleposer eller helst rett i kjelen. Har ikke merka noe negativt med å ha med litt av biomassen over til gjæring, det meste ligger igjen i bunn da uansett. Det var merkbar forskjell med meg på samme øl om kok og hopstand var i sånt filter eller rett i kjelen.
Ja i disse små kompaktmaskinene er det litt veik pumpe. Sitter utenpå bryggeren vel? Burde være mulig å finne en oppgradering.Dette førte til tett pumpe og tapte ca 8 liter øl (fikk ut 32 liter til bøtta). Eller gjorde jeg feil med oppskriften? Satte batch size til 40,fordi det var det Ølbrygging skrev (20 liter i bøtta).
Er Einstein gjæren et bra valg om en skal kjøpe 500 gram og dele opp ?
Har ikke prøvd den. Bra erfaring med denne foreløpig etter to batcher. Nesten halve prisen er den også.Er Einstein gjæren et bra valg om en skal kjøpe 500 gram og dele opp ?
Den som Holmentoppen også har anbefalt mange ganger.Har ikke prøvd den. Bra erfaring med denne foreløpig etter to batcher. Nesten halve prisen er den også.
B2B AEB FERMOLAGER W Tørrgjær - Hopstore.no
Fermolager W er en gjærstamme, av svært høy kvalitet! Passer svært godt til lette lagerstiler som Helles og Pils. Den passer også ypperlig til Bock / Dobbeltbock, Baltisk porter..www.hopstore.no