Tråden for dumme spørsmål.

Tenkte å lage en apa i morgen.
Hadde peilet meg inn på lucky Jack, men så kom jeg på at jeg har flere poser med Saphir liggende.
Noen som har prøvd denne i noe annet enn lager ?
 
Tenkte å lage en apa i morgen.
Hadde peilet meg inn på lucky Jack, men så kom jeg på at jeg har flere poser med Saphir liggende.
Noen som har prøvd denne i noe annet enn lager ?
Har du no’ Cascade (eller annet m grapefruit) så har du noe i samme gate som Brooklyn
 
Jepp.
Men jeg tenkte på Saphir humla.
Lite citrus der sikkert. Googlet litt og noen skryter av den i apa.
 
Er det noen norske bryggesjapper som selger 6-row?
Er ute etter malt med høyest mulig WK (/Lintner).
 
Sist redigert:
Dere som kjøper 500 grams pakker og deler de opp i mindre porsjoner.
Hvordan gjør dere dette og hvilke beholdere bruker dere ?
En dose burde kanskje ligge på 33 gram pr 20 liter lager f.eks.
 
Dere som kjøper 500 grams pakker og deler de opp i mindre porsjoner.
Hvordan gjør dere dette og hvilke beholdere bruker dere ?
En dose burde kanskje ligge på 33 gram pr 20 liter lager f.eks.
Har en sånn en og de smaleste posene fra biltema. Veier opp gjæra i et reint og tørt vannglass og slår det over i en pose som da vakuumeres og forsegles. Har normalt 65'ish liter til gjæring sånn at jeg kan fylle tre 20-liters fat. Det har fungert fint med 100 gram i hver pose til det volumet.

 
Alltid lurt hva som er optimal hop stand med dette humle filteret. Til nå har jeg virvlet rundt det, men det er kanskje ikke lurt? Blir jo endel ekstra grums da. I dette tilfellet ble ikke humle tilført før de siste 5 minutter av koking. Kanskje jeg kun i de tilfeller lar humle filteret stå i? Jeg tenker altså på å dumpe all humlen før hopstand i mitt spørsmål for hop stand ved 80 grader, og bare kaste hopstand humlen oppi uten filter.1000012483.jpg
 
Alltid lurt hva som er optimal hop stand med dette humle filteret. Til nå har jeg virvlet rundt det, men det er kanskje ikke lurt? Blir jo endel ekstra grums da.
Du får bedre "utbytte" av humla med humleposer eller helst rett i kjelen. Har ikke merka noe negativt med å ha med litt av biomassen over til gjæring, det meste ligger igjen i bunn da uansett. Det var merkbar forskjell med meg på samme øl om kok og hopstand var i sånt filter eller rett i kjelen.
 
Du får bedre "utbytte" av humla med humleposer eller helst rett i kjelen. Har ikke merka noe negativt med å ha med litt av biomassen over til gjæring, det meste ligger igjen i bunn da uansett. Det var merkbar forskjell med meg på samme øl om kok og hopstand var i sånt filter eller rett i kjelen.
Men det gikk ikke bra nå sist med Pale ale fra Ølbrygging. Kjørte dobbel oppskrift i min G40. Det ble da 180 gram humle totalt. Dette førte til tett pumpe og tapte ca 8 liter øl (fikk ut 32 liter til bøtta). Eller gjorde jeg feil med oppskriften? Satte batch size til 40,fordi det var det Ølbrygging skrev (20 liter i bøtta).


Kanskje jeg bare kan kjøre dobbelt med humle fartige øl?
 

Vedlegg

  • PXL_20240510_144035449.jpg
    PXL_20240510_144035449.jpg
    221,5 KB · Sett: 14
Dette førte til tett pumpe og tapte ca 8 liter øl (fikk ut 32 liter til bøtta). Eller gjorde jeg feil med oppskriften? Satte batch size til 40,fordi det var det Ølbrygging skrev (20 liter i bøtta).
Ja i disse små kompaktmaskinene er det litt veik pumpe. Sitter utenpå bryggeren vel? Burde være mulig å finne en oppgradering. :)
 
Er Einstein gjæren et bra valg om en skal kjøpe 500 gram og dele opp ?

Dyrkings- og tørkingstekonologien, og kvaliteten på prosessen, kan sikkert variere. Men i utgangspunktet er det vel den gjæren som alle kan skaffe seg fra Weihenstephan i München (w-34/70)?

Jeg veit ikke om noen har noe grunnlag for å uttale seg om akkurat denne varianten ennå. Hvis den er prisgunstig, hadde jeg ikke hatt noen kvaler med å prøve.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Er Einstein gjæren et bra valg om en skal kjøpe 500 gram og dele opp ?
Har ikke prøvd den. Bra erfaring med denne foreløpig etter to batcher. Nesten halve prisen er den også.

 
Har ikke prøvd den. Bra erfaring med denne foreløpig etter to batcher. Nesten halve prisen er den også.

Den som Holmentoppen også har anbefalt mange ganger.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp