Tråden for dumme spørsmål.

Bruker en 37 liters kjele med vanlig kokeplate. En grainfather connectboks styrer plata.setter en lang termowell gjennom lokket på kjelen og putter termostaten nedi.den går nok halveis ned i mesken.
Sirkulerer for å jevne ut temp på bunn og topp.
Skal brygge i morgen og vil da sjekke connectboks mot et sukkertermometer.
Nå har jeg ikke noe erfaring med sånt, men det der får det til å høres ut som om for høy mesketemperatur kan være forklaringa. Har du sjekka at dette funker gjennom å kontrollmåle?Hvordan har du rigga sirkuleringa?

Men om dette har pleid å funke, så er det jo rart om det ikke skulle gjøre det nå.

Hei dere.
Skal ut og fly til konfirmasjon, og familien forventer smaksprøver. Er det trygt å pakke ølflasker i kofferten, og sende innsjekket?
Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har gjort det, og ble usikker på om det er usikkert med tanke på eksplosjon/ implodering?

Bruker en 37 liters kjele med vanlig kokeplate. En grainfather connectboks styrer plata.setter en lang termowell gjennom lokket på kjelen og putter termostaten nedi.den går nok halveis ned i mesken.
Sirkulerer for å jevne ut temp på bunn og topp.
Skal brygge i morgen og vil da sjekke connectboks mot et sukkertermometer.
Må si jeg er halvveis uenig med @Finn Berger, om termostaten er kalibrert og stemmer og så lenge termowellen er plassert sånn ca i midten av mesken burde avlesningene være bra.

Men sjekk i morgen hvis du skal brygge uansett og gjerne sjekk forskjellige plasser og forskjellige dybder :)

Må si jeg er halvveis uenig med @Finn Berger, om termostaten er kalibrert og stemmer og så lenge termowellen er plassert sånn ca i midten av mesken burde avlesningene være bra.

Men sjekk i morgen hvis du skal brygge uansett og gjerne sjekk forskjellige plasser og forskjellige dybder :)
Som sagt, dette har jeg null erfearing med. Det jeg tenkte, var at kanalisering kunne gi nokså ujevn temperatur.

Hei dere.
Skal ut og fly til konfirmasjon, og familien forventer smaksprøver. Er det trygt å pakke ølflasker i kofferten, og sende innsjekket?
Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har gjort det,
Ja!
Pleier å sende noen flasker øl i egen bag når jeg er ute og reiser. Pakker i bleier og brødpose. Legger i ei solid pappekse, slik at de ikke ligger og slenger. Samtlige flasker/ bokser har kommet hele fram, hver gang.
og ble usikker på om det er usikkert med tanke på eksplosjon/ implodering?

De selger øl på flyet ;)

Ja!
Pleier å sende noen flasker øl i egen bag når jeg er ute og reiser. Pakker i bleier og brødpose. Legger i ei solid pappekse, slik at de ikke ligger og slenger. Samtlige flasker/ bokser har kommet hele fram, hver gang.

De selger øl på flyet ;)
Takk for svar! Da er det bare å finne litt myk emballasje.

Hehe, jeg klarer å vente. Det er vel bare noe Ringnes-skvip å få der. Skal opp til Mack-mekka. Blir bra.

Hei dere.
Kan faktisk ikke huske at jeg noensinne har gjort det, og ble usikker på om det er usikkert med tanke på eksplosjon/ implodering?
Trykket er ikke noe problem, men pakk godt.

Bruk bleier og poser, og sørg for at flaskene ligger stødig. Jeg puster roligere når jeg sender øl i en hard koffert enn i en myk.

Vær obs på at hvis du knuser en flaske eller to, er du erstatningspliktig for skade på annen baggasje.

Trykket er ikke noe problem, men pakk godt.

Bruk bleier og poser, og sørg for at flaskene ligger stødig. Jeg puster roligere når jeg sender øl i en hard koffert enn i en myk.

Vær obs på at hvis du knuser en flaske eller to, er du erstatningspliktig for skade på annen baggasje.
Oi, den kan være kjip på flere måter..

Hei dere.
Har ikke erfaring med å sende øl, men har sendt vin i innskjekket bagasje mange ganger uten problemer. Tenker spesielt på to ting: Flaskene skal ikke ligge så de kan få slag fra utsiden og de skal ikke ligge så de kan slå mot hverandre. I de fleste moderne fly er det visst ca samme trykk og temperatur i gods som i kabinen, så det er lite grunn til bekymring.

God tur!

(Men ikke skyld på meg om det skulle gå galt...)

Mesker en ny golden ale nå. Mesketemperatur på connectboks stemmer overens med sukkertermometer.

Tenkte å lage en apa i morgen.
Hadde peilet meg inn på lucky Jack, men så kom jeg på at jeg har flere poser med Saphir liggende.
Noen som har prøvd denne i noe annet enn lager ?

Tenkte å lage en apa i morgen.
Hadde peilet meg inn på lucky Jack, men så kom jeg på at jeg har flere poser med Saphir liggende.
Noen som har prøvd denne i noe annet enn lager ?
Har du no’ Cascade (eller annet m grapefruit) så har du noe i samme gate som Brooklyn

Jepp.
Men jeg tenkte på Saphir humla.
Lite citrus der sikkert. Googlet litt og noen skryter av den i apa.

Er det noen norske bryggesjapper som selger 6-row?
Er ute etter malt med høyest mulig WK (/Lintner).

Sist redigert:
Dere som kjøper 500 grams pakker og deler de opp i mindre porsjoner.
Hvordan gjør dere dette og hvilke beholdere bruker dere ?
En dose burde kanskje ligge på 33 gram pr 20 liter lager f.eks.

Dere som kjøper 500 grams pakker og deler de opp i mindre porsjoner.
Hvordan gjør dere dette og hvilke beholdere bruker dere ?
En dose burde kanskje ligge på 33 gram pr 20 liter lager f.eks.
Har en sånn en og de smaleste posene fra biltema. Veier opp gjæra i et reint og tørt vannglass og slår det over i en pose som da vakuumeres og forsegles. Har normalt 65'ish liter til gjæring sånn at jeg kan fylle tre 20-liters fat. Det har fungert fint med 100 gram i hver pose til det volumet.

Tilbake
Topp