Bland ut en spiseskje av gugga i te-lunka vann. Smak. Smaker det vørter er du ey-O-K. Smaker det brent …
Edit: bruker ofte litt sukker i mine IPA for å unngå at de blir for malt-tunge, men det er vanligvis hvis jeg skal ha de forbi 6,6%, (har en west coast på tap nå på 12,4% … den er fin-fin, og fin 2 kg sukker)
Det var en god ide! Ja jeg antok at rundt 8% sukker ville gå greit og vil som sådan i alle fall ikke gi meg en overraskelse på smaken
Tja... Enten svelge unna at det ble et lavoktan brygg eller gå "all in"? Enten du ikke gjør noe eller det å gjøre noe som går til helvette vil okkesom få deg misfornøyd, så å gutse på sukker som gir ABV uten smak eller sirupen som kan gi en smaksoverraskelse...blir vel et spørsmål om hva en vil våge seg på?
Sjøl hadde jeg vel lempa oppi sirupen.
Det har du selvfølgelig helt rett i, jeg valgte den feige veien ut og gikk for 500g sukker, noe jeg skjønner nå i ettertid at jeg kunne spart meg, men heller trygg enn trist
Her er det vel den som har kverna som har skylden, ikke malten
Kverna du hveten separat med mindre åpning på mølla?
Og 11 poeng var mye! Sikker på at det ikke er en veiefeil også her?
Ja altså det er 1 av 2, enten er det bryggeren som har bæsja på leggen, eller så er det på tide å bytte ut kinamølla mi med noe polsk kvalitetsstål.
Jeg kvernet ikke hvetemalten alene, men jeg sjekket en neve før jeg satte i gang med resten, jeg kondisjonerer maltet og har derfor mølla stilt inn på 0,89mm. Såvidt jeg har forstått så burde 1,2mm ta hvetemalt.
Så blir spørsmålet, kan det å kverne hvetemalt sammen med vanlig pale malt gjøre at kinamølla gir etter nok til at hvetemalten sniker seg forbi? Kan kondisjonering av hvetemalt gjøre at den blir elastisk nok til å komme helskallet gjennom?
Neste gang blir det som du sier å kjøre den gjennom alene.
Nei jeg tror ikke det er en veiefeil her, men mye flaket hvete/havre + hel hvetemalt burde vel klare å dra meg ned 11 poeng?
Uansett blir det nok gode greier, fikk dytta den 2 poeng fra forventet OG med 1/2kg sukker og etter å ha testet spraymalten etter tips fra
@Petter Mandt så blei det pinadø 7 liter startervørter i tillegg