Tråden for dumme spørsmål.

Jeg gjør også dette, men har aldri klart å bære fat så rolig i trapper at sedimentene ikke blir virvlet opp igjen. Må overføre til nytt fat først om jeg skal unngå det.
Nå gjør jeg stort sett dette med øl som står minimum 1,5 måned og har mannehulen i samme etasje, men stort sett så går det veldig greit, får 1 uke minimum i kjøleskapet etter flytting.

Tapper 2-3 halvlitere som er litt tåkete før det kommer klart øl :)
 
Nå gjør jeg stort sett dette med øl som står minimum 1,5 måned og har mannehulen i samme etasje, men stort sett så går det veldig greit, får 1 uke minimum i kjøleskapet etter flytting.

Tapper 2-3 halvlitere som er litt tåkete før det kommer klart øl :)
Jeg klarer også å flytte fat i samme etasje uten noe problem, men det virker som om det å flytte dem opp og ned trapper skaper noen helt særegne problem. For meg er det kjempeforskjell på et fat jeg bærer fra den ene enden av huset til den andre, og et fat jeg bærer opp og ned en trapp. Sist sett nå denne uka med en batch pils som kom ut fra gjæringskaret nesten uten synlige sedimenter og gjennom Brewtools sitt inline-filter. Når jeg tappet en prøve var fatene i samme etasje like klare som i inline-filteret, de i kjelleren hadde blitt mye mer tåkete.
 
Jeg klarer også å flytte fat i samme etasje uten noe problem, men det virker som om det å flytte dem opp og ned trapper skaper noen helt særegne problem. For meg er det kjempeforskjell på et fat jeg bærer fra den ene enden av huset til den andre, og et fat jeg bærer opp og ned en trapp. Sist sett nå denne uka med en batch pils som kom ut fra gjæringskaret nesten uten synlige sedimenter og gjennom Brewtools sitt inline-filter. Når jeg tappet en prøve var fatene i samme etasje like klare som i inline-filteret, de i kjelleren hadde blitt mye mer tåkete.
Ja det er jo ikke no kult. Her er gjær og andre sedimenter så kompakt etter 1,5 måned i boden at det går rimelig knirkefritt, skulle jeg tippet så tror jeg det er å sette fatene inn i kjøleskapet som ødelegger mest, men etter en uke der er det bunnfelt igjen.

Også er det jo de ølene som bare ikke vil klarne før siste literen da :)
 
Ja det er jo ikke no kult. Her er gjær og andre sedimenter så kompakt etter 1,5 måned i boden at det går rimelig knirkefritt, skulle jeg tippet så tror jeg det er å sette fatene inn i kjøleskapet som ødelegger mest, men etter en uke der er det bunnfelt igjen.

Også er det jo de ølene som bare ikke vil klarne før siste literen da :)

Ja, det er alltid noen som er ekstra vanskelige, men da tyr jeg til gelatin, og da blir det som regel orden i sakene!
 
Ja, det er alltid noen som er ekstra vanskelige, men da tyr jeg til gelatin, og da blir det som regel orden i sakene!
Jeg har opplevd litt hipp som happ med gelatin, så har lagt det vekk en stund, er også litt småbekymret for oksidering, klart jeg kan overføre det O2 fritt til fatet, men vannet jeg blander gelatinen inn(kokt eller ei) tar vel til seg litt O2 npr jeg rører inn gelatinen..

Kanskje mengden O2 er mer ubetydelig enn jeg tror?
 
Jeg har opplevd litt hipp som happ med gelatin, så har lagt det vekk en stund, er også litt småbekymret for oksidering, klart jeg kan overføre det O2 fritt til fatet, men vannet jeg blander gelatinen inn(kokt eller ei) tar vel til seg litt O2 npr jeg rører inn gelatinen..

Kanskje mengden O2 er mer ubetydelig enn jeg tror?
Det har jeg aldri opplevd noen problemer med, jeg bare purger med CO2 med en gang etterpå. Nå blir fatene mine normalt ikke så mange måneder gamle når jeg først setter dem inn i kegeratoren, men likevel...
 
Det har jeg aldri opplevd noen problemer med, jeg bare purger med CO2 med en gang etterpå. Nå blir fatene mine normalt ikke så mange måneder gamle når jeg først setter dem inn i kegeratoren, men likevel...
1 dl luft inneholder 21 ml oksygen. 1 dl vann inneholder 1 ml. Kokt vann inneholder mindre. Tror ikke det er fare for oksydering.
Hmmm, kanskje på tide å finne fram sprøyten med ballock igjen da. Når vi først er inne på det, hvor mye vann til hvor mye gelatin bruker dere på et 19 liters fat?
 
Hjelp! Har bygd en kegerator av et lite kjøleskap. Hadde problemer med skum i første forsøk og tenkte kanskje slangen var for kort. Bruker 3/16" slange på 2 meter. Så forsøkte eg med å øke til 5 meter (sikkert overkill...) og opplever fortsatt skumproblemer. Har kraner med flow-control, men skumme sjøl ved nesten strupt tilførsel. Har prøvd alt frå 0,8 bar til 1,5 bar og temp er mellom 2 og 4 grader i skapet. Kan for lange ølslanger bidra til skumdannelse? Kva er optimal lengde på ølslange? Skal på fylkesmesterskap i hjemmebrygging i Molde om to veker, så håper å få det i orden...
 
Hjelp! Har bygd en kegerator av et lite kjøleskap. Hadde problemer med skum i første forsøk og tenkte kanskje slangen var for kort. Bruker 3/16" slange på 2 meter. Så forsøkte eg med å øke til 5 meter (sikkert overkill...) og opplever fortsatt skumproblemer. Har kraner med flow-control, men skumme sjøl ved nesten strupt tilførsel. Har prøvd alt frå 0,8 bar til 1,5 bar og temp er mellom 2 og 4 grader i skapet. Kan for lange ølslanger bidra til skumdannelse? Kva er optimal lengde på ølslange? Skal på fylkesmesterskap i hjemmebrygging i Molde om to veker, så håper å få det i orden...
Gjetter på at ølet er overkarbonert. La fatet stå med sikkerhetsventilen åpen noen dager og prøv igjen med 0,8 bar trykk, 2 meter slange og uten struping på kran.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Gjetter på at ølet er overkarbonert. La fatet stå med sikkerhetsventilen åpen noen dager og prøv igjen med 0,8 bar trykk, 2 meter slange og uten struping på kran.
Setter du fatet med sikkerhetsventilen åpen, blir ølet oksidert. Rist fatet, og slipp ut overtrykk noen ganger. La det stå et døgn.
Eventuelt sett det varmt med blow-off i StarSan.

Siden du skal transportere det, kan du også overføre fra ett fat til et annet. Da mister du litt kullsyre, og du unngår at bunnslam virvles opp under transport.

Både for kort og for lang slange skaper skum. 2m burde holde. Max tre er min erfaring.

Jeg liker ikke flow-control siden jeg opplever at de skaper turbulens når de strupes. Bedre å redusere trykket (personlig preferanse)
 
For meg pleier det å hjelpe å bare slippe opp trykket og så la hvile litt, men det kommer vel an på hvor lenge det har stått med trykk (jeg pleier ikke karbonere særskilt, lar det bare karboneres i kegeratoren). Enig i at det mest sannsynlig er trykket, synes 1,5 bar er høyt med de temperaturene det er snakk om.
 
… eller kjøp en pose vingjær, tror de har det på Europris.
Du skriver at den ikke er sterk nok? Vanlig eplejuce (med ca 10% fruktsukker) gir en cider på rett under 5% ABV. Du har tilsatt 3 kg sukker ekstra (på 25L)? Gjærer den ut vil den ende på 11% ABV. Så ….

Hvis du målte SG til 1.017, og den fortsatte å gjære etter omstikking? Mye mulig (vill)gjæren har tatt kvelden pga alkoholstyrken, den skal være oppunder 9% ABV, (hvis du har målt SG riktig).
Oppdatering:
Gjorde som du sa, og tilsatte gjærnæring + 1/4 pose vingjær. Den er nede i 1010 no, og betraktelig bedre :)
 
Jeg har flere dumme spørsmål. Vil cbc-1 ta knekken på Saison gjær (diastaticus)?
Skulle vel det. De typene der er jo bare vanlige saccharomyces med nogo attåt. Og det er vel ingen grunn til å tru at STA-1-genet beskytter mot gifta fra cbc-1?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp