Brygge to batcher etter hverandre - gjæring i Fermzilla

Har en fermzilla på 55 liter men bare en Grainfather G30. Det jeg lurer på, og mulig det er diskutert tidligere, er om jeg kan lage en batch, overføre til Fermzilla på vanlig måte. Ha på lokk og kjøre på med CO2 noen ganger slik att oksygen evnt er fjerna. Brygge en ny batch og overføre denne på samme måte og så ha i gjær. Kjøre på med mer co2 for å fjerne oksygen igjen. Er dette en grei metode ? Blir ikke dette litt det samme som med Fresh Wort Kit da ?
 
Tror ikke det er noe problem om du brygger to brygg samme dag og setter det til gjæring sammen. Jeg ville ikke tilsatt co2, snarere tvert imot. Når du er ferdig med brygg en ville jeg tilsatt all gjæren, så starter den litt på det brygget mens du brygger neste. Ha det oppi når det er ferdig. Det bør gå kjempefint.
 
Tror ikke det er noe problem om du brygger to brygg samme dag og setter det til gjæring sammen. Jeg ville ikke tilsatt co2, snarere tvert imot. Når du er ferdig med brygg en ville jeg tilsatt all gjæren, så starter den litt på det brygget mens du brygger neste. Ha det oppi når det er ferdig. Det bør gå kjempefint.
Takker, da blir det nok noen doble brygg framover ;)
 
Enig med @Terjedd .

Minner om en litt raskere variant av noe som brukes særlig i Tyskland og av @RobertG (og som andre kanskje husker hva kalles): Brygg én batch og sette til gjæring på vanlig måte med vanlig gjærmengde, så topper du opp med med vørter fra en ny batch dagen etter når gjæringen er i gang (uten å tilsette mer gjær).
 
Enig med @Terjedd .

Minner om en litt raskere variant av noe som brukes særlig i Tyskland og av @RobertG (og som andre kanskje husker hva kalles): Brygg én batch og sette til gjæring på vanlig måte med vanlig gjærmengde, så topper du opp med med vørter fra en ny batch dagen etter når gjæringen er i gang (uten å tilsette mer gjær).
Stemmer, drauflassen er veldig kjekt når man skal brygge mye øl, og har begrenset med gjær. Det trådstarter prater om minner mer om det amerikanerne kaller back to back brewing som handler om å brygge flere batcher med øl rett etter hverandre. På et tre-kjelesystem så kan du meske en batch, mens du koker den andre.

Ikke noe i veien å gjøre slik trådstarter forslår, men jeg hadde tilsatt gjæren sammen med den første batchen, og ikke vært bekymret for okysgenopptak mellom de to batchene. På dette stadiet spiser gjæren opp all oksygen uansett.
 
Har en fermzilla på 55 liter men bare en Grainfather G30. Det jeg lurer på, og mulig det er diskutert tidligere, er om jeg kan lage en batch, overføre til Fermzilla på vanlig måte. Ha på lokk og kjøre på med CO2 noen ganger slik att oksygen evnt er fjerna. Brygge en ny batch og overføre denne på samme måte og så ha i gjær. Kjøre på med mer co2 for å fjerne oksygen igjen. Er dette en grei metode ? Blir ikke dette litt det samme som med Fresh Wort Kit da ?
Her har du det du trenger: https://braukaiser.com/wiki/index.php/Drauflassen

Gløm CO2; du trenger alt du kan få av O2:). (Dessuten vil du ikke kunne fjerne O2 på den måten der; du får bare en blanding.)

Viktig: Du setter i gang gjæringa på vanlig måte den første dagen. Når du tilsetter ny vørter dagen etter, skal den være oksygenert. Men alt står i artikkelen til Troester (Braukaiser).
 
Tilbake
Topp