Tråden for dumme spørsmål.

Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.

Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. Vis vedlegget 68437

(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)

Det var ikke hva jeg lærte på labfaget, men så lenge jeg leser "feil" hver gang spiller det liten rolle ;-)

En annen grei måte å kalibrere på ved siden av vann er f.eks eplejuice, du finner grader plato via sukkerinnholdet(karbo)
 
Det var ikke hva jeg lærte på labfaget, men så lenge jeg leser "feil" hver gang spiller det liten rolle ;-)
Det varierer; det er ingen fast regel. Du må nesten lese bruksanvisninga til det hydrometeret du har. Eller du kan se hva som blir riktig i reint vann ved 20 grader.Mitt skal leses der væska treffer "staven". Men jeg er nokså sikker på at det ikke er det vanlige nå lenger. (Mitt er et gammelt fra Allafranc.)
 
Flushing av fat med star san og CO2 - hva er beste metode for fjerning av O2 fra vannet som skal i star san-blandingen?
 
Flushing av fat med star san og CO2 - hva er beste metode for fjerning av O2 fra vannet som skal i star san-blandingen?
Det tar så kort tid å presse ut det vannet, at likevekts-prosessen trolig har svært lite å si. Jeg koker ikke vannet først
 
Jeg fyller fatet med SaniClean-løsning (SaniClean skummer mindre enn StarSan), setter på lokket, åpner sikkerhetsventilen og fyller deretter litt mer vann via øl ut til det renner over. Slik unngår jeg headspace i størst mulig grad. Så tømmer jeg fatet for væske med CO2.
 
Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.

Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. Vis vedlegget 68437

(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)
Vann ved 20ºC viser 1,004 slik tegningen din viser.

Da er viser det altså 0,004 for høyt. Mulig det er konsekvent, men jeg hadde latt være å bruke det. (Du kan jo legge det i en skuff med en lapp om feilvisninga, og ha det som en reserve om du skulle være så uheldig å knuse det gode hydrmeteret.)
 
Sist redigert av en moderator:
Vann ved 20ºC viser 1,004 slik tegningen din viser.

Da er viser det altså 0,004 for høyt. Mulig det er konsekvent, men jeg hadde latt være å bruke det. (Du kan jo legge det i en skuff med en lapp om feilvisninga, og ha det som en reserve om du skulle være så uheldig å knuse det gode hydrmeteret.)
Jeg burde kanskje levere både hydrometeret og termometer tilbake til Europris. De to termometerne fra Europris viser også forskjellig.
 
Man snakker jo hele tiden om trykkfall og lange tynne slanger, betyr det også at det tar lengre tid å karbonere øl med tynne slanger :rolleyes:
Dette føles ut som et veldig dumt spørsmål
 
Gasshastigheten i en lang tynn 3/16 slange er langt raskere enn hvor fort ølet tar til seg CO2 så det vil ikke forsinke karbonering
 
Det jeg lurte litt på var om trykket i enden blir det samme, men det gjør vel det
Den hastigheten som gass må strømme for å etterfylle CO2 som forsvinner i ølet så vil garantert trykkfallet være lik null og uansett null når det er «ferdig» å etterfylle ja :)
 
Humlerike øl går helst i Apollo evt flatbottom (er ikke redd for å bruke denne med trykk under 10 psi). Hovedgjæring uten trykk, når denne er over eller går mot slutten setter jeg på lett trykk.

Det skjønner jeg ikke. Hvorfor sette på trykk etter hovedgjæringen?
Det er jo under hovedgjæringen fusel dannes. Mot slutten vil du jo helst ha lavt trykk for å la gjæren gjøre seg ferdig og dampe av H2 og andre volitale usmaker
 
Sist redigert:
Det skjønner jeg ikke. Hvorfor sette på trykk etter hovedgjæringen?
Det er jo under hovedgjæringen fusel dannes. Mot slutten vil du jo helst ha lavt trykk for å la gjæren gjøre seg ferdig og dampe av H2 og andre volitale usmaker
Det er nokså vanlig å sette på trykk mot slutten for å begynne å karbonere ølet, men ellers ønsker å gjære uten trykk. Har aldri hørt at det påvirker mengde svovel i øl (regner med du mener H2S).
 
Var kanskje dårlig valg å brygge en IPA i går med tanke på det været som kom nå. Skulle kanskje valgt Saison istede
Vel, vel da får jeg prøve tykkgjæring jeg og
US-05, fårløpig 24 C og 1 bar

IMG_4843.jpeg
 
Tilbake
Topp