Hva fikk du i posten i dag?

Tja, kanskje ;-)



Hvor mye T90 humlepellets tilsvarer egentlig 20 ml humleolje?
Det lurte jeg også på da jeg testet den posen for første gang nettopp. Jeg fant heller ikke noe alfa-syre-ekvivalent da jeg lette på sidene deres. Jeg tilsatte en pose i ca. 16 L som tørrhumle. Usikker på om det er oljen, men syns det ble noe brennende i ettersmaken som kan minne om en "konsentrert" men kortvarig hop-burn. Syns også det er noe som kjennes litt syntetisk ut i smaksbildet. Hørte på Brewshop at det var viktig at det var blandet ut skikkelig, så jeg tilsatte det mens gjæren fortsatt var noe aktiv i håp om at den kunne hjelpe meg å blande ut. Jeg har ikke mulighet til Cold Crash på Grainfather-tanken min så jeg har kun dumpet med jevne mellomrom.

Det har roet seg ganske greit etter noen uker men nå greier jeg ikke å kjenne det selvfølgelig.

Spent å høre hvordan det blir hos deg.
 
Deler samme erfaring.

20 mL «geronimo» simcoe rett på et 19L fat fylt med IPA uten konvensjonell tørhumle (kun dip-hop 2 g/L T90 og 0.5 g/L Cryo).

Kjørte ett fat med og ett uten humleoljen. Tilføyde absolutt et humlepreg, men husker at det oppleves som «kunstig» i starten. Fatet uten var drikkeklart samme dag det ble overført fra kegmenter til fat. Fatet med humleolje oppleves som litt «umodent» og skarpt.

Usikker på om jeg rett og slett ble vant med smaken av humleoljen eller om den avtok etter noen uker. Fikk ikke sammenlignet de to over en lengre periode, da fatet uten gikk til svigermor.
 
Takk for svar, ja det er HOPBURST CITRULICIOUS (CITRA) - 20 ML

Det er jeg stusser over er at BS anbefaler 20 ml på 20 liter, mens de fleste andre steder på nettet oppererer med 5 -40 mL per hL :eek:

Det er ment i kombinasjon med vanlig tørrhumling og HS, tenker ~5 g/L tørrhumle + humleolje enten i fatet eller et par dager før tapping
Tenker jeg får prøve meg litt frem med et par dråper i et glass IPA først :)
 
Tja, i dag presterte jeg noe av det dumeste jeg har gjort. Klarte å knuse pipette tuppen oppi sikkerhetsventilen med humleolje inni i det jeg prøvde å pipettere ut litt i fatet. Måtte jo skjønne at det var dårlig idet å tippe fatet uten å ta ut alle ølflaskene først..
 
Tja, i dag presterte jeg noe av det dumeste jeg har gjort. Klarte å knuse pipette tuppen oppi sikkerhetsventilen med humleolje inni i det jeg prøvde å pipettere ut litt i fatet. Måtte jo skjønne at det var dårlig idet å tippe fatet uten å ta ut alle ølflaskene først..
Fikk du humleolje i posten, mener du?
 
Får kanskje dele erfaring også da. Prøvde med 2 dråper i ca. 1 dl IPA i går
Syntes ikke jeg merka stor forandring. Smakte kanskje litt bedre, men kan også godt hende at det glasset var godt der og da

Så prøvde med 4 ml på 10 liter i dag, fikk kanskje oppi halvparten :confused:
 
IMG_5362.jpgIMG_5361.PNG

Viser seg at hydrometerne mine ikke er så pålitelige likevel... Jeg visste at hydrometerne mine var litt off, men ikke så ille.
Ett hydrometer målte her 1.029 og det andre målte 1.031. Jeg trodde begge var sånn høvelig riktige og at OG var 1.030 kanskje, men så feil kan man ta.

Er litt skuffa over at det viser seg at anton paar skal ta seg betalt et abbonement for å få visse features i appen, inkludert muligheten til å få se det siste desimalet ("higher resolution"). Fikk prøvd en 7-day trial og det viser seg at appen faktisk mottar det siste desimalet, men bare runder opp eller ned. For min del tror jeg ikke jeg trenger det siste desimalet når hydrometret er så nøyaktig som det er.
Blir spennende å prøve det på bryggedag snart! :D

Er og blir evig gearoholic o_O
 
Vis vedlegget 68680Vis vedlegget 68679

Viser seg at hydrometerne mine ikke er så pålitelige likevel... Jeg visste at hydrometerne mine var litt off, men ikke så ille.
Ett hydrometer målte her 1.029 og det andre målte 1.031. Jeg trodde begge var sånn høvelig riktige og at OG var 1.030 kanskje, men så feil kan man ta.

Er litt skuffa over at det viser seg at anton paar skal ta seg betalt et abbonement for å få visse features i appen, inkludert muligheten til å få se det siste desimalet ("higher resolution"). Fikk prøvd en 7-day trial og det viser seg at appen faktisk mottar det siste desimalet, men bare runder opp eller ned. For min del tror jeg ikke jeg trenger det siste desimalet når hydrometret er så nøyaktig som det er.
Blir spennende å prøve det på bryggedag snart! :D

Er og blir evig gearoholic o_O
Men hvordan veit du at dette er riktig? Kanskje OG var 1.028?
 
Stor Cornelius ølkjøler:
Vis vedlegget 68735
Har 56 liters tank. Skal brukes som glykolkjøler. Testa i dag, og det ser ut til at det er nok kjøling med 2°C på kjøleren, så da blir det nok å kjøre på rent vann istf glykolblanding. 300 kr på finn.no :cool:

Gratulerer med kjøler!

Glykolen er der ikke kun for kjøleegenskapene, du vil fort få masse spennende som begynner å gro i kjølevannet ditt om du ikke tilsetter noe lurium :)
 
Takk.
Godt poeng. Hvor mange % trengs?
Et kjapt googlesøk sier at det trengs minst 25% propylenglykol for at det skal ha en "biostatisk" effekt, altså for at det ikke skal vokse noe der.

Godt mulig du har gjort et kupp med kjøleren, men propylenglykol er ikke bare billig o_O
Fort 5-600kr for 5L konsentrat...
Jeg brukte nesten 10 liter i min minichilly 09 for å få en konsentrasjon på omtrent 33% (siden jeg kjører min kjøler på ned mot 5 minusgrader når jeg skal cold crashe.)
 
Tilbake
Topp