Hva fikk du i posten i dag?

Tja, kanskje ;-)



Hvor mye T90 humlepellets tilsvarer egentlig 20 ml humleolje?
Det lurte jeg også på da jeg testet den posen for første gang nettopp. Jeg fant heller ikke noe alfa-syre-ekvivalent da jeg lette på sidene deres. Jeg tilsatte en pose i ca. 16 L som tørrhumle. Usikker på om det er oljen, men syns det ble noe brennende i ettersmaken som kan minne om en "konsentrert" men kortvarig hop-burn. Syns også det er noe som kjennes litt syntetisk ut i smaksbildet. Hørte på Brewshop at det var viktig at det var blandet ut skikkelig, så jeg tilsatte det mens gjæren fortsatt var noe aktiv i håp om at den kunne hjelpe meg å blande ut. Jeg har ikke mulighet til Cold Crash på Grainfather-tanken min så jeg har kun dumpet med jevne mellomrom.

Det har roet seg ganske greit etter noen uker men nå greier jeg ikke å kjenne det selvfølgelig.

Spent å høre hvordan det blir hos deg.
 
Deler samme erfaring.

20 mL «geronimo» simcoe rett på et 19L fat fylt med IPA uten konvensjonell tørhumle (kun dip-hop 2 g/L T90 og 0.5 g/L Cryo).

Kjørte ett fat med og ett uten humleoljen. Tilføyde absolutt et humlepreg, men husker at det oppleves som «kunstig» i starten. Fatet uten var drikkeklart samme dag det ble overført fra kegmenter til fat. Fatet med humleolje oppleves som litt «umodent» og skarpt.

Usikker på om jeg rett og slett ble vant med smaken av humleoljen eller om den avtok etter noen uker. Fikk ikke sammenlignet de to over en lengre periode, da fatet uten gikk til svigermor.
 
Takk for svar, ja det er HOPBURST CITRULICIOUS (CITRA) - 20 ML

Det er jeg stusser over er at BS anbefaler 20 ml på 20 liter, mens de fleste andre steder på nettet oppererer med 5 -40 mL per hL :eek:

Det er ment i kombinasjon med vanlig tørrhumling og HS, tenker ~5 g/L tørrhumle + humleolje enten i fatet eller et par dager før tapping
Tenker jeg får prøve meg litt frem med et par dråper i et glass IPA først :)
 
Tilbake
Topp