Hva fikk du i posten i dag?

Ser at Grainfather anbefaler en åpning på en torullers kvern mellom 0,024" og 0,039", altså mellom 0,61 og 0,99 mm.
Ref.: https://help.grainfather.com/hc/en-...rrect-sized-grain-crush-and-is-this-important
Det der henger ikke på greip. Han sier at de anbefaler en "medium-sized crush", og 0,61 til 0,99 er hva jeg vil kalle ganske fin kverning. 0,61 er faktisk nokså ekstremt. Kjører du malt gjennom på den innstillinga uten fukting, får du fryktelig mye mjøl, og helt ødelagte skall. Sjøl 0,99 vil jeg regne som "fin", men kanskje i grenseland. Jeg ville kalle 1,1-1,2 "medium".

Det er forøvrig lite som tyder på at du får ekstrahert mer tannin om du har ødelagte skall. pH er den viktigste faktoren der, sammen med temperatur.
 
Sist redigert:
Har en Grainfather mølle og bruker mellom 4 og 5 på innstillingen avhengig av malttype. Jeg bruker denne som fulgte med mølla, har dog ikke målt åpningen for å verifisere.
Screenshot 2022-09-24 at 11.13.15.jpg
 
Det der henger ikke på greip. Han sier at de anbefaler en "medium-sized crush", og 0,61 til 0,99 er hva jeg vil kalle ganske fin kverning. 0,61 er faktisk nokså ekstremt. Kjører du malt gjennom på den innstillinga uten fukting, får du fryktelig mye mjøl, og helt ødelagte skall. Sjøl 0,99 vil jeg regne som "fin", men kanskje i grenseland. Jeg ville kalle 1,1-1,2 "medium".

Det er forøvrig lite som tyder på at du får ekstrahert mer tannin om du har ødelagte skall. pH er den viktigste faktoren der, sammen med temperatur.
Da har jeg spurt Grainfather: "What is the best gap on a malt mill ment for G30? With and without moistering the grain?"
Etter å ha lest mange innlegg her vil jeg tro de sliter med å svare, men et forhold mellomen valseåpning og maltets/kornets tykkelse, burde vel være logisk?
 
Sist redigert:
Har en Grainfather mølle og bruker mellom 4 og 5 på innstillingen avhengig av malttype. Jeg bruker denne som fulgte med mølla, har dog ikke målt åpningen for å verifisere.
Screenshot 2022-09-24 at 11.13.15.jpg
Der står det mye tull:(.

Helt enkelt: Havre og rug er de kornsortene vi normalt bruker som har minst kornstørrelse. Maler du dem på 1,3, som det anbefales der, detter korna bare rett gjennom. Hvete har også mindre korn enn bygg, og vil stort sett gå hel gjennom på 1,3. Maris Otter har mindre korn enn vanlig bygg, og bør heller ikke kvernes på 1,3.
 
Tenkte ikke så mye på hvilke malt til hvilken åpning, men mer hvilken åpning i mm de ulike innstillingene gir. Litt enklere å forholde seg til mm enn 0.00000000000000000000078" osv
 
"Tomy" med finn-mølla/Rollers Crush sier han maler litt og sjekker om det er fint/passe knust. Ut fra erfaring. Regner med han maler hver korntype separat.
 
Tenkte ikke så mye på hvilke malt til hvilken åpning, men mer hvilken åpning i mm de ulike innstillingene gir. Litt enklere å forholde seg til mm enn 0.00000000000000000000078" osv
Skjønner. Men det er viktig at folk ikke tar infoen som følger med for god fisk. Det der er direkte villedende - og jeg lurer alvorlig på seriøsiteten til et firma som sender ut sånt.
 
Jeg bruker 0.9mm på bygg og 0.7 på hvete og andre sorter som er mindre.
Det vil kanskje skille litt hva som er best etter hva slags kvern en har.
 
Jeg bruker 0.9mm på bygg og 0.7 på hvete og andre sorter som er mindre.
Det vil kanskje skille litt hva som er best etter hva slags kvern en har.
Jeg vil tru at det er diameteren på valsene som er viktig. Så vidt jeg skjønner, kan du ha et større gap mellom dem dersom diameteren er større. Men jeg trur ikke det er så stor forskjell når det gjelder vanlige hjemmebryggerkverner. Men Grainfather-kverna kan se ut som om den har stor diameter på korte valser. Det kan forklare at du kan kverne med relativt stort mellomrom, og altså at millimeterverdiene på den ikke er overførbare til vanlige kverner - men ikke det tullet som står om kornstørrelse.

Jeg gjorde som deg, men fant ut at det ikke var nødvendig å gå ned til 0,7 så lenge jeg kverna rug sammen med resten. Det er helt klart ikke nødvendig med hvete. Nå kverner jeg modifisert malt på 0,8, og det ser ut til å funke fint med alt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tenkte ikke så mye på hvilke malt til hvilken åpning, men mer hvilken åpning i mm de ulike innstillingene gir. Litt enklere å forholde seg til mm enn 0.00000000000000000000078" osv
Sjekka hvordan Grainfathermølla ser ut, og fant ut at millimeterverdiene på mølla di nok ikke er sammenlignbare med millimeterverdiene på vanlige møller:). (Se forrige post)
 
Tilbake
Topp