Her gikk de og fant de hos en norsk butikk etter råd fra brewshop men husker ikke navn på deIt’s back!!!
Kontrolleren har vært i Irland hos ‘its creator’ - viktig å bruke riktige glass sikringer - min feil, men heldigvis er alt som var smeltet erstattet.
Vis vedlegget 68801
Går de under kok eller mesk - da er du i trouble. Jeg må finne en eske med riktige sikringer før jeg setter i gang igjen.Her gikk de og fant de hos en norsk butikk etter råd fra brewshop men husker ikke navn på de
Gratulerer. Trur du vil bli fornøyd.Post og post... I dag fikk jeg en Rollers Crush. Hentet på Ski som avtalt. Håper den står til forventningene. En ny verden.
Garantert! Fantastisk mølle!Gratulerer. Trur du vil bli fornøyd.
.. i Ski.Post og post... I dag fikk jeg en Rollers Crush. Hentet på Ski som avtalt. Håper den står til forventningene. En ny verden.
Det der henger ikke på greip. Han sier at de anbefaler en "medium-sized crush", og 0,61 til 0,99 er hva jeg vil kalle ganske fin kverning. 0,61 er faktisk nokså ekstremt. Kjører du malt gjennom på den innstillinga uten fukting, får du fryktelig mye mjøl, og helt ødelagte skall. Sjøl 0,99 vil jeg regne som "fin", men kanskje i grenseland. Jeg ville kalle 1,1-1,2 "medium".Ser at Grainfather anbefaler en åpning på en torullers kvern mellom 0,024" og 0,039", altså mellom 0,61 og 0,99 mm.
Ref.: https://help.grainfather.com/hc/en-...rrect-sized-grain-crush-and-is-this-important
Da har jeg spurt Grainfather: "What is the best gap on a malt mill ment for G30? With and without moistering the grain?"Det der henger ikke på greip. Han sier at de anbefaler en "medium-sized crush", og 0,61 til 0,99 er hva jeg vil kalle ganske fin kverning. 0,61 er faktisk nokså ekstremt. Kjører du malt gjennom på den innstillinga uten fukting, får du fryktelig mye mjøl, og helt ødelagte skall. Sjøl 0,99 vil jeg regne som "fin", men kanskje i grenseland. Jeg ville kalle 1,1-1,2 "medium".
Det er forøvrig lite som tyder på at du får ekstrahert mer tannin om du har ødelagte skall. pH er den viktigste faktoren der, sammen med temperatur.
Der står det mye tull.
Skjønner. Men det er viktig at folk ikke tar infoen som følger med for god fisk. Det der er direkte villedende - og jeg lurer alvorlig på seriøsiteten til et firma som sender ut sånt.Tenkte ikke så mye på hvilke malt til hvilken åpning, men mer hvilken åpning i mm de ulike innstillingene gir. Litt enklere å forholde seg til mm enn 0.00000000000000000000078" osv
Jeg vil tru at det er diameteren på valsene som er viktig. Så vidt jeg skjønner, kan du ha et større gap mellom dem dersom diameteren er større. Men jeg trur ikke det er så stor forskjell når det gjelder vanlige hjemmebryggerkverner. Men Grainfather-kverna kan se ut som om den har stor diameter på korte valser. Det kan forklare at du kan kverne med relativt stort mellomrom, og altså at millimeterverdiene på den ikke er overførbare til vanlige kverner - men ikke det tullet som står om kornstørrelse.Jeg bruker 0.9mm på bygg og 0.7 på hvete og andre sorter som er mindre.
Det vil kanskje skille litt hva som er best etter hva slags kvern en har.
Sjekka hvordan Grainfathermølla ser ut, og fant ut at millimeterverdiene på mølla di nok ikke er sammenlignbare med millimeterverdiene på vanlige møller. (Se forrige post)Tenkte ikke så mye på hvilke malt til hvilken åpning, men mer hvilken åpning i mm de ulike innstillingene gir. Litt enklere å forholde seg til mm enn 0.00000000000000000000078" osv