Tråden for dumme spørsmål.

Inspirert, jeg henter inspirasjon og brygger utfra velkjente oppskrifter.
Dagfinn Nordbø, som skriver en både god og underholdende matspalte i nynorskavisa Dag og Tid, sier at ei oppskrift bare skal være et utgangspunkt - og så kan du legge til og trekke fra som du vil.

Men det blir god mat av å følge oppskriftene hans:).

Uansett; lykken er å klare å brygge det ølet du har i hodet når du starter:). Akkurat nå har jeg NØs "God Påske" i hodet - men det er en modifisert versjon. Den har jeg brygga flere ganger, og endra litt på etter hvert, og jeg kjenner meg nå ganske sikker på den blir sånn jeg vil ha den. Drakk det jeg trur er den siste flaska i dag:
PØ.jpg
 
Har 2 korte spørsmål: Hva gir minst humlesøl i vørter av humlespider og humleposer? Noen svarte poser til meg tidligere her, men synes begge gir mye søl, som igjen medfører at jeg ikke klarer brygge dobbelt med min Grainfather G40. Har en Supportsak med de nå der de nå sjekker om det kan være en lekkasje eller at humle-lokket ikke sitter fast nok i bunnen.

Spørsmål 2: Hvordan vasker og desinfiserer dere humleposene? Jeg skyller de og vaske ri vaskemaskin, men det er litt rester igjen. Så desinfiserer jeg med en slik Phillips Advent desinfikator, og tilslutt dynkes de i Starsan. Må alle rester fra gammel humle likevel være borte fra posen? Må jeg også kjøre de gjennom PBW for å få vekk disse?
 
Neste brygg blir NØs God Påaske, en belgisk golden. Jeg har nettopp satt en starter med Imperials B48 (Westmalle), og sida den er en nær slektning av utbryterkongen Houdini, har jeg droppa noen dråper anti-foam oppi. Så holder den seg forhåpentligvis i ro.

Jeg er rimelig møkk lei av å herje med blow off, og av å miste så mye gjær at det går ut over gjæringa. Så mitt dumme spørsmål er: Er det greit å løse problemet med anti-foam i gjæringsdunken, også? Så vidt jeg kan se etter litt kjapp googling skulle det ikke være noe i veien for det. Men om noen har erfaringer, hadde det vært greit å høre.
 
Har 2 korte spørsmål: Hva gir minst humlesøl i vørter av humlespider og humleposer? Noen svarte poser til meg tidligere her, men synes begge gir mye søl, som igjen medfører at jeg ikke klarer brygge dobbelt med min Grainfather G40. Har en Supportsak med de nå der de nå sjekker om det kan være en lekkasje eller at humle-lokket ikke sitter fast nok i bunnen.

Spørsmål 2: Hvordan vasker og desinfiserer dere humleposene? Jeg skyller de og vaske ri vaskemaskin, men det er litt rester igjen. Så desinfiserer jeg med en slik Phillips Advent desinfikator, og tilslutt dynkes de i Starsan. Må alle rester fra gammel humle likevel være borte fra posen? Må jeg også kjøre de gjennom PBW for å få vekk disse?
1.
Avhenger av maskevidden, ikke av pose/spider.
2.
Jeg brukte dem kun én gang. Har nå humle direkte i kjelen i min G40
 
Neste brygg blir NØs God Påaske, en belgisk golden. Jeg har nettopp satt en starter med Imperials B48 (Westmalle), og sida den er en nær slektning av utbryterkongen Houdini, har jeg droppa noen dråper anti-foam oppi. Så holder den seg forhåpentligvis i ro.

Jeg er rimelig møkk lei av å herje med blow off, og av å miste så mye gjær at det går ut over gjæringa. Så mitt dumme spørsmål er: Er det greit å løse problemet med anti-foam i gjæringsdunken, også? Så vidt jeg kan se etter litt kjapp googling skulle det ikke være noe i veien for det. Men om noen har erfaringer, hadde det vært greit å høre.
Allrounder 60L, problem løst :p
 
Allrounder 60L, problem løst :p
Jeg har vært inne på tanken. Men noen dråper anti-foam er billigere og enklere:). 1 dråpe pr liter - og det er jo bare aktuelt noen ganger. Det er ikke så ofte jeg brygger med disse gjærtypene.

40 liters plast-Speidel hadde vært en grei løsning.
 
1.
Avhenger av maskevidden, ikke av pose/spider.
2.
Jeg brukte dem kun én gang. Har nå humle direkte i kjelen i min G40
Litt overrasket t du ikke får trøbbel. Grainfather konkluderte med at jeg ikke har riktig korn størrelse. Jeg spurte de, men hvilken korn størrelse spesifiserer du når du bestiller øl sett?
 
Jeg har brukt humleposer lenge. Skyller de godt, og rister de når de er tørre. Henger alltid litt igjen.
De blir jo kokt under brygginga. De jeg bruker til tørrhumling, lar jeg ligge litt i starsan eller lignende, før de går i gjæringsdunken
 
Jeg har brukt humleposer lenge. Skyller de godt, og rister de når de er tørre. Henger alltid litt igjen.
De blir jo kokt under brygginga. De jeg bruker til tørrhumling, lar jeg ligge litt i starsan eller lignende, før de går i gjæringsdunken
Bruker kun humleposer til tørrhumle. De skylles godt og henges til tørk etter bruk. Kokes noen minutter før bruk.
 
Litt overrasket t du ikke får trøbbel. Grainfather konkluderte med at jeg ikke har riktig korn størrelse. Jeg spurte de, men hvilken korn størrelse spesifiserer du når du bestiller øl sett?
Maler kornet selv slik at det ser sånn passe bra ut…
 
Litt overrasket t du ikke får trøbbel. Grainfather konkluderte med at jeg ikke har riktig korn størrelse. Jeg spurte de, men hvilken korn størrelse spesifiserer du når du bestiller øl sett?
Jeg brygger også på en G40.
Humle kaster jeg rett i kjelen under kok. Har ikke hatt problemer med det.
Kornet kverner jeg selv. Også det som er knust i butikken. Jeg synes det ofte er for grovt.
Har ikke målt avstand mellom valsene, men i følge tallene på kverna, skal det bli ca 0,9 mm.
Ikke opplevd noe trøbbel med dette. Så langt :)
 
Forsøker meg på en klone/juks/herme/kjærtBarnMangeNavnTydeligvis på Tree House sin hazy IPA - oppskrift her:
og noen andre har dyttet den i brewfather her: https://web.brewfather.app/share/c43SO4OE0ZA1rx

Litt googling tilsier at "2 row" malt er 50/50 pale ALE malt og pilsnermalt, men oppskriften har også litt over 5% pilsnermalt. Skal jeg da bare kjøre samme type pilsnermalt (50% av 2 row malten + 100% pilsner malten) og legge de to sammen?

Vil gjerne handle hos Strømmen, støtte "lokal" butikk osv - ser at de har følgende som kan ca passe:

42.5% - Maris Otter Pale Ale Malt (EBC 5 - litt lavt?)
42.5% + 5% = 47.5% - Eraclea Pilsnermalt (2.5 - 4.5 EBC)
10% - Bjørns lettkokte havregryn

Ca riktig?

Oppskriften sier man skal bruke Wyeast 1318, nå som petit er konk utgår det. Frister da å splitte batchen i to og gjære ene med Lalleman Verdant og andre med Fermentis S-33 (..bare fordi jeg har den liggende). Men må sjekke litt med temp om jeg klarer å holde begge på anbefalt temp.
Imperial Juicy frister jo og Lallemand en New England tørrgjær.. tørrgjær vinner nok denne runden, men hvilken?!
 
Jeg har vært inne på tanken. Men noen dråper anti-foam er billigere og enklere:). 1 dråpe pr liter - og det er jo bare aktuelt noen ganger. Det er ikke så ofte jeg brygger med disse gjærtypene.

40 liters plast-Speidel hadde vært en grei løsning.
En dråpe antifoam pleier å bli en ganske så stor dråpe, antagelig så holder det med én på 25l.

Ser likevel for meg at den gjæren der hiver seg opp og fyller hele headspace når gjæringen er på slutten selv med antifoam.
 
En dråpe antifoam pleier å bli en ganske så stor dråpe, antagelig så holder det med én på 25l.

Ser likevel for meg at den gjæren der hiver seg opp og fyller hele headspace når gjæringen er på slutten selv med antifoam.
Det funka veldig bra på starteren, i alle fall. Men jeg droppa det i brygget - og sjølsagt måtte jeg ty til blow off:).

Jeg har helt over på ei gammal Clarex-flaske som har en dråpeteller av glass. Dråpene har ikke urimelig størrelse, så jeg tenker det skal noen til.
 
Dette har jeg spurt om før, men satser på at noen gidder å gjenta seg sjøl. Satte et fat øl til kjøling i går ettermiddag, det er sikkert kaldt nå. Hvis jeg sjokk-karbonerer det kan jeg få testa tappeoppsettet i dag, noe som er litt fristende, men jeg husker ikke hvordan. Husker det er masse trykk, legge fatet med gass inn ned og rugge det fram og tilbake, men mistenker at noen kan gi utfyllende detaljer. @msevland ?
 
Dette har jeg spurt om før, men satser på at noen gidder å gjenta seg sjøl. Satte et fat øl til kjøling i går ettermiddag, det er sikkert kaldt nå. Hvis jeg sjokk-karbonerer det kan jeg få testa tappeoppsettet i dag, noe som er litt fristende, men jeg husker ikke hvordan. Husker det er masse trykk, legge fatet med gass inn ned og rugge det fram og tilbake, men mistenker at noen kan gi utfyllende detaljer. @msevland ?
Du rister fatet med høyt trykk påkoblet.
Man kan regne ut hvor mange gram CO2 som skal til og veie fatet underveis. Har ikke formelen her.
Lett for at ølet blir overkarbonert....
 
Tilbake
Topp