Tråden for dumme spørsmål.

Vet ikke og Grainfatherappen har pH justeringer. Brewfather har. Den er veldig god.
Etter at Petit gikk konk er det vanskelig å få tak i fosforsyre. Derfor er lactol enklere å få tak i. Det er fint å bruke.
PH metere er litt ulike. Kjøper du pH 4.01 og pH 7.01 bør det dekke kalibrering og kontroll. De fleste bryggesjapper har det på lager.
Hvor mye du skal bruke er avhengig av hvilken malt du har.
ja, fant ikke i Brewfather. Er kanskje i Premium versjonen?
 
Du får litt info om vannjustering generelt, inkludert justering av pH, her: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/

Om ph justering: Du kan enten skaffe et pH-meter - hvilket du tydeligvis har gjort - og satse på å bygge opp erfaring nok med vannet ditt og de oppskriftene du bruker, til å treffe sånn noenlunde, og så justere underveis i brygginga om nødvendig. Det er min metode, og jeg lever godt med den. Eller du kan skaffe deg en vannrapport med nødvendig informasjon om saltinnholdet i vannet ditt, og så legger du inn tallene i en kalkulator. Brewfather gir deg den mulighetene, ellers har vel Brunwater vært den vanligste. Folk sier at de treffer godt med disse. Det finnes vel flere, også.

Vannrapport er det forøvrig uansett lurt å ha. Og vær oppmerksom på at saltinnholdet i vannet kan variere gjennom året. Men stort sett har norsk bløtt overflatevann så lavt saltinnhold at du kan sette det til null i kalkulatoren, og komme nær nok, både når det gjelder smaksjustering og pH. (Innholdet av salter i vannet vårt er stort sett forsvinnende lite i forhold til hva maltet tilfører.)

Det er pH i mesken som kan beregnes med en kalkulator. (Kanskje til kok?) Men jeg mener det er vel så interessant å vite pH videre i prosessen, i det du setter til kok, og i den vørteren du får til slutt, som du tilsetter gjæren til. Og i det ferdige ølet, også, før du tapper. Jeg opplever at jeg ofte må justere underveis, og jeg er blitt helt avhengig av pH-meteret mitt:). (Skal innrømme at jeg ikke justerer før tapping, hvilket er dumt. Prosedyren med å få ut kullsyra av ølet før måling er litt omstendelig, og jeg er litt lat:(.)

Når det gjelder oppbevaringsvæske for pH-meteret ditt - som du må ha - kan du enten kjøpe den (dyrt), eller lage den sjøl (billig). Nå kan kravet til væske variere med pH-meteret. Måleenheten er mol. Det vanligste trur jeg er 3 mol. Det lager du med 22 gram kaliumklorid (IKKE kalsiumklorid!) til 1 dl destillert vann eller batterivann. Brewshop har kaliumklorid: https://brewshop.no/produkt/ravarer/tilsetning/annet/kaliumklorid-kcl-100g (Flere andre har, også. Google, så finner du.)

Du finner pulver til å lage bufferoppløsning med billig på nettet.

Ferdige bufferløninger er ellers dyre, og har kort holdbarhet. Tre måneder på den du vanligvis får. Jeg har gitt blaffen i det som står om det, og jeg bruker dem om igjen, også. Helt feil, altså, og jeg skal ikke gi råd om å gjøre som meg. Men det har tilsynelatende funka nå i noen år. (Skjønt hvordan kan jeg vite at det egentlig har det:)?)
Hei, takk for et fint svar og link til enda mer info. Kommer til å bruke Brunwater og runde av til at jeg ikke har salter i vannet siden jeg har bløtt vann. Synes du jeg skal bestille lactol eller syremalt (disse er for å senke pH, ikke sant)? Vil jeg kanskje kjøpe noe for å øke pH også i første omgang eller lite sannsynlig? Hva mener du med oppbevaringsvæske for pH-meteret? Den skal bare brukes til å kalibre den? Jeg er nok kanskje helt på bærtur her, for jeg ser for meg å bruke et hvilket som helst pH-meter, og det jeg tenkte på er elektronisk. Du tenker kanskje på en annen type?
 
Hei, takk for et fint svar og link til enda mer info. Kommer til å bruke Brunwater og runde av til at jeg ikke har salter i vannet siden jeg har bløtt vann. Synes du jeg skal bestille lactol eller syremalt (disse er for å senke pH, ikke sant)? Vil jeg kanskje kjøpe noe for å øke pH også i første omgang eller lite sannsynlig? Hva mener du med oppbevaringsvæske for pH-meteret? Den skal bare brukes til å kalibre den? Jeg er nok kanskje helt på bærtur her, for jeg ser for meg å bruke et hvilket som helst pH-meter, og det jeg tenkte på er elektronisk. Du tenker kanskje på en annen type?
Jeg trur Brunwater er en veldig fin problemløser. Mange her kjenner den vel, også - så det er alltids hjelp å få.

Jeg bruker både syremalt og laktol, men sida syremalt også har mjølkesyre som virkestoff, er det grenser for hvor mye du kan bruke av dem til sammen før mjølkesyra setter smak. Men når du har bløtt vann, er det mulig det ikke blir noe problem, sida du trenger mindre syre for å senke pH'en jo bløtere vannet er. (Bløtt norsk vann har liten bufferkapasitet, dvs. liten evne til å motstå effekten av alt som senker pH'en, som f.eks. malt.)

Fosforsyre kan være kjekt å ha. Bryggmann har: https://bryggmann.no/produkt/klarningsmiddel/fosforsyre-75-1l (Det står ikke om de sender, så vidt jeg kan se. Det gjorde Petit.)

Det er når du brygger lyst øl at du har behov for å senke pH'en, for det lyse maltet har mindre evne til å senke pH'en enn det mørke maltet - og særlig enn krystall-karamellmalt. Men at vannet har liten bufferkapasitet kan skape problemer når du brygger mørkt øl, fordi det mørke maltet da fort senker pH'en under den ønskede grensa - som attpåtil er litt høyere for mørke øl. Derfor vil du fort trenge noe som kan heve pH'en, også - men det får du på butikken: Natron, dvs. natriumklorid. (NB! Du kan ikke bruke bakepulver, sjøl om det også inneholder natriumklorid. Det har noe i tillegg som ødelegger effekten.) Noen vil si at du også kan bruke kalk, men det løser seg dårlig, og har liten effekt.

Noe å tenke på hvis du bruker natron, er at natrium'et har lignende effekt på smaken i ølet som kloridet i kalsiumklorid - og du vil ikke ha for mye av dem til sammen. Det vil fort kunne gi en ubehagelig mineralsk/metallisk smak. Så om du føler at du vil ha med kalsiumklorid av hensyn til smaken, men trenger natron for å heve pH'en, så bør du la natriumet i natronet erstatte (noe av) kloridet. Dermed minsker du også behovet for natron, sida kalsiumkloridet drar ph'en ned. (Dette kan fort bli komplisert, men kalkulatoren håndterer det for deg om du bare skrur litt på "saltknappene", dvs. mengdene. Setter du en mindre mengde kalsiumklorid, vil kalkulatoren vise at mengden natron også synker.)

Lyse øl har et idealområde fra 5,2 til 5,5, mens mørke øl har 5,4 til 5,6 - men om du bommer litt, har det ikke særlig merkbare virkninger, så heng deg ikke opp i dette. Det er heller ingen grunn til å få panikk om du bommer grovt i mesken, det er alltid tid nok til å justere. Jeg tar sjansen på å si at det er mot slutten av meskinga at det er viktigst at pH'en er "riktig", siden det da er snakk om å få konvertert de siste delene av stivelsen. Om enzymene ikke jobber optimalt fra starten av, kan de ta det igjen.
 
Sist redigert:
Jeg trur Brunwater er en veldig fin problemløser. Mange her kjenner den vel, også - så det er alltids hjelp å få.

Jeg bruker både syremalt og laktol, men sida syremalt også har mjølkesyre som virkestoff, er det grenser for hvor mye du kan bruke av dem til sammen før mjølkesyra setter smak. Men når du har bløtt vann, er det mulig det ikke blir noe problem, sida du trenger mindre syre for å senke pH'en jo bløtere vannet er. (Bløtt norsk vann har liten bufferkapasitet, dvs. liten evne til å motstå effekten av alt som senker pH'en, som f.eks. malt.)

Fosforsyre kan være kjekt å ha. Bryggmann har: https://bryggmann.no/produkt/klarningsmiddel/fosforsyre-75-1l (Det står ikke om de sender, så vidt jeg kan se. Det gjorde Petit.)

Det er når du brygger lyst øl at du har behov for å senke pH'en, for det lyse maltet har mindre evne til å senke pH'en enn det mørke maltet - og særlig enn krystall-karamellmalt. Men at vannet har liten bufferkapasitet kan skape problemer når du brygger mørkt øl, fordi det mørke maltet da fort senker pH'en under den ønskede grensa - som attpåtil er litt høyere for mørke øl. Derfor vil du fort trenge noe som kan heve pH'en, også - men det får du på butikken: Natron, dvs. natriumklorid. (NB! Du kan ikke bruke bakepulver, sjøl om det også inneholder natriumklorid. Det har noe i tillegg som ødelegger effekten.) Noen vil si at du også kan bruke kalk, men det løser seg dårlig, og har liten effekt.

Noe å tenke på hvis du bruker natron, er at natrium'et har lignende effekt på smaken i ølet som kloridet i kalsiumklorid - og du vil ikke ha for mye av dem til sammen. Det vil fort kunne gi en ubehagelig mineralsk/metallisk smak. Så om du føler at du vil ha med kalsiumklorid av hensyn til smaken, men trenger natron for å heve pH'en, så bør du la natriumet i natronet erstatte (noe av) kloridet. Dermed minsker du også behovet for natron, sida kalsiumkloridet drar ph'en ned. (Dette kan fort bli komplisert, men kalkulatoren håndterer det for deg om du bare skrur litt på "saltknappene", dvs. mengdene. Setter du en mindre mengde kalsiumklorid, vil kalkulatoren vise at mengden natron også synker.)

Lyse øl har et idealområde fra 5,2 til 5,5, mens mørke øl har 5,4 til 5,6 - men om du bommer litt, har det ikke særlig merkbare virkninger, så heng deg ikke opp i dette. Det er heller ingen grunn til å få panikk om du bommer grovt i mesken, det er alltid tid nok til å justere. Jeg tar sjansen på å si at det er mot slutten av meskinga at det er viktigst at pH'en er "riktig", siden det da er snakk om å få konvertert de siste delene av stivelsen. Om enzymene ikke jobber optimalt fra starten av, kan de ta det igjen.
ja, takk, tror jeg starter med fosforsyre da, siden jeg stort sett lager lyst øl. Men skal først få løst hovedproblemet mitt. Tror det vil gå bra om jeg gjør det GF foreslo.
 
Hvorfor har ingen fortalt meg dette før:p;)!???

Men jeg har stadig angst for å åpne den flaska :). Rapport i kveld!
Rapport: Null skumming fra kald flaske:) Så der lærte jeg noe, ja!

Antakelig er den faktisk ikke ferdig karbonert, sjøl om den allerede har rikelig med kullsyre. Den får få stå noen dager til. Men den flaska jeg har åpna, smaker veldig godt, og skal nå få yte sitt bidrag til å gjenopprette balansen i Berger-systemet etter et litt i overkant inntak i går:). For ihuga Ponduslesere: Jeg har hatt en light-versjon av Ivars møte med Fanden på veggen - og velger altså samme løsning som ham :p .
 
Hadde dere tatt sjansen på å meske uten pose her, eller er det for risky.. :rolleyes:

Vis vedlegget 69142
Ja, de er vel gode, de der. Men jeg ville brukt pose om jeg hadde muligheten:). Det er fordi jeg rett og slett synes det er mer praktisk å kunne løfte ut masken i en enkel operasjon, og fordi jeg kan senke posen med malt nedi, sånn at jeg unngår støving helt, og sånn at jeg får samme effekt som ved "underletting". Det er også lett å unngå klumper (med min spesielle hemmelige teknikk:)).

Men jeg trur ikke posen gir deg noen fordeler når det gjelder å få klar vørter. Det avhenger av sirkuleringa, skjønt jeg er litt usikker. Jeg har nemlig funnet ut at falskbunnen til SSBrewtech-kjelen min, som har en silikonpakning som gjør at den slutter tett mot kjeleveggen, hjelper betraktelig der - sammenligna med vanlig falskbunn i en annen kjele. Men det har jo ikke noe med spørsmålet om pose vs ikke-pose å gjøre.
 
Det går fint å kun bruke falskbunn, men du har et stort hull mellom slange og falskbunn + knekk på slangen. Jeg ville derfor ikke brukt den før jeg hadde fixet dette.
Den der så jeg ikke:(. No way jeg ville ha meska med oppsettet på bildet.

Sånn skal det jo være: https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/falsk-bunn-30-cm-12-med-nippel

Prøvde å søke på bare nippelen, men fikk ikke noe treff. Men sjølsagt må en sånn være noe bryggeforretningene har?
 
Sist redigert:
Det er en igloo som kom med en slik IMG_5281.jpeg

og det har funket bra uten pose, men jeg syntes det var enklere og greiere å bare bruke en slange
også har jeg fått med mer av vørtern under bunnen slik
men da skal jeg altså høre på fornuft og ikke prøve meg på det uten pose før jeg har funnet noe genialt som tetter hullet og rundt slangen bedre
 
Det er en igloo som kom med en slik Vis vedlegget 69143

og det har funket bra uten pose, men jeg syntes det var enklere og greiere å bare bruke en slange
også har jeg fått med mer av vørtern under bunnen slik
men da skal jeg altså høre på fornuft og ikke prøve meg på det uten pose før jeg har funnet noe genialt som tetter hullet og rundt slangen bedre
Skjønner ikke helt hvorfor det blir enklere uten nippelen?

Vil du ha med mest mulig, kan du bare dytte inn en liten stuss (silikonslangebit) i nippeldelen på undersida. Men da blir det vanskelig å få helt rein vørter - om det skulle være noe poeng.

Hvorfor vil du egentlig kvitte deg med posen? For meg har den bare fordeler.
 
Jeg er rimelig sikker på at jeg nylig så Finn si noe om at en blanding av Pilsner og Munich er et godt pale malt substitutt. Jeg prøvde å søke etter dette, men fant bare noen gamle innlegg hvor en eller annen lærer på Hadeland sa at blanding av Pilsner og Munich blir noe helt annet enn pale malt,,, Hva er dagens konsensus om dette?
 
Sist redigert:
Jeg er rimelig sikker på at jeg nylig så Finn si noe om at en blanding av Pilsner og Munich er et godt pale malt substitutt. Jeg prøvde å søke etter dette, men fant bare noen gamle innlegg hvor en eller annen lærer på Hadeland sa at blanding av Pilsner og Munich blir noe helt annet enn pale malt,,, Hva er dagens konsensus om dette?
Her i Schizofrenia blir det sjelden snakk om konsensus. Begge oppfatningene har sin - noen ganger sine - tilhenger(e). Men jeg kan prøve:).

Det kommer vel litt an på om du snakker om pale malt, som vi ikke kunnet få tak i her på berget inntil nylig, eller pale ale malt. Jeg vil tru du kan jekke pils opp til pale - som det visst egentlig er veldig likt - med en liten mengde munich. Jeg har sikkert ment at det er ei grei løsning om du mangler pale ale malt, men har de to andre, også. Som substitutt er det nok det nærmeste du kommer.

Jeg brygga en pils på Maris Otter i fjor, og det var ikke uten videre lett å skille den fra de pilsene jeg brygger til vanlig, der jeg som regel bruker en del münchner eller wiener. Ut fra det trur jeg det er et greit råd å blande pilsner og münchner for å få noe som ligner pale ale - om du må.

Men det var en forskjell på MO-pilsen og de andre, og den var tydelig nok om du visste om det. Så det er ikke det samme.

Så nja - både jeg og han lærer'n har vel på en måte rett:).
 
Jeg økte trykket i går til 1,5 bar for å raskere få opp kullsyren +har stått i over 3 uker, men jeg synes det er noe flatt). Dette er en Ipa i kjøleskapet på 4-4 grader. Dersom jeg regulerer ned trykket til 1 bar og slipper ut litt CO2,vil jeg miste det som er absorbert i ølet? Eller er dette ikke noe p bry seg med? Er det da bedre å regulere ned trykket og fylle en øl, kanskje? Så utlignes trykket til det som er på fatet?
 
Dersom jeg regulerer ned trykket til 1 bar og slipper ut litt CO2,vil jeg miste det som er absorbert i ølet?
Nei, hvis ølet har stått på 1 bar i tre uker og 1,5 bar i noen timer vil det ikke merkes noe forskjell på ølet om du senker til 1 bar igjen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp