Tråden for dumme spørsmål.

Tror ikke du skal legge så mye i hvor stor åpning leverandøren bruker i forhold til det er på mølla du bestiller. Utforming og størrelse på valsene gjør at selv om du har lik avstand så kan kverningsgraden variere. Du må nesten bare kjøre litt korn gjennom kverna du har og så hvordan det ser ut, uavhengig om det står 1,1 eller 1,5 på innstillingen.
 
Hei, nå er jeg litt rådvill. Har bestilt ny kvern, men min leverandør, Ølbrygging, bruker jo allerede den størrelsen på kornet som GF anbefalte. Jeg får vel da likevel forsøke med 1 mm til tross for at GF ingeniørene ønsket jeg brukte så høy som mulig størrelse:

"
Jeg vet at GF bryggerne kan være noe sensitive på dette.
Vi har lagt noen 1000 sett med den størrelsen vi har nå (Tror det skal være 1,3-1,2) uten noen spesielle klager,"

GF:

"
Hi Atle,

Thank you for sharing the video. Upon review, it appears that the filter fits well.

We also examined your recipe and found everything in order. In fact, you're using a relatively small amount of hops for such a large batch size. Based on this information, we believe the issue may be due to the grain crush being too fine. So please can you try and increase the grain crush and see how that goes?

Additionally, here are a couple of tips that might help:
  1. When stirring the grains in the grain basket, be cautious as it's easy to dislodge the grains. This can lead to clogging or poor circulation.
  2. Allow the mash to settle for a few minutes before starting the recirculation. This ensures that everything settles properly at the base, promoting better flow and efficiency.

We hope these suggestions help improve your brewing experience. If you have any more questions or need further assistance, please don't hesitate to reach out.

Kindest Regards,
Jade - Technical Expert - Grainfather

Hi Atle,

For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm.

Kindest Regards,
Jade - Technical Expert - Grainfather

"
Har du dårlig utbytte med de settene som er malt rned 1,2-1.3 mm ?
 
Har du dårlig utbytte med de settene som er malt rned 1,2-1.3 mm ?
ja, hvis du mener produsert øl. Nei, hvis du mener Oppnådd OG i vørter. det som skjer er når jeg dobler settene, så blir det bare n tykk suppe på bunnen av G40en, og jeg får bare ut 27 liter av 40 liter fra denne oppskriften. Har tidligere lest at man må skalere ned oppskriften for den klarer visst ikke 46 liter. https://community.grainfather.com/recipes/1115592
 
Tror ikke du skal legge så mye i hvor stor åpning leverandøren bruker i forhold til det er på mølla du bestiller. Utforming og størrelse på valsene gjør at selv om du har lik avstand så kan kverningsgraden variere. Du må nesten bare kjøre litt korn gjennom kverna du har og så hvordan det ser ut, uavhengig om det står 1,1 eller 1,5 på innstillingen.
ja, har ikke fått kverna jeg kjøpte ennå, men GF mener som sagt at kornene skal være større og ikek mindre, så jeg må jo nå heller kaste oppi risskall. Kan dette kjøpes rimeligere andre steder enn Ølbrygging?
 
ja, har ikke fått kverna jeg kjøpte ennå, men GF mener som sagt at kornene skal være større og ikek mindre, så jeg må jo nå heller kaste oppi risskall. Kan dette kjøpes rimeligere andre steder enn Ølbrygging?
Kondisjoner malten før du kverner så blir skallene til malten like effektiv som risskal, med det sagt, prisen for risskal hos ølbrygging utgjør ører per brygg, ingen grunn til å spare kronene der.
 
Kondisjoner malten før du kverner så blir skallene til malten like effektiv som risskal, med det sagt, prisen for risskal hos ølbrygging utgjør ører per brygg, ingen grunn til å spare kronene der.
ok, men hva mener du med kondisjoner? Separere? Men er fortsatt i tenkeboken om jeg skal male noe mer på det kornet, siden Ølbrygging sa at de har malt over 1000 sekker og ikke fått en klage og GF sa dette i dag etter jeg sat at Ølbrygging har kverne nivå på 1.2-1.3 mm:

"Thanks for your response. Ahh I see, seems like we can rule the crush size out then,

By "stirring can dislodge the grains," they mean that if you stir too vigorously or push down hard on the grains with a paddle, it can cause the grains to move out of place. This can lead to clogging or poor circulation, as the grains might block the flow of liquid through the mash. If you’re pressing down hard after sparging, this could be contributing to the issue.

As for waiting before starting the pump, it's a good idea to allow the mash to settle for a few minutes. This helps ensure that everything is evenly distributed at the base, which can improve the flow and overall efficiency."

Så, neste gang jeg brygger dobbelt (det blir neste gang), så følger jeg disse rådene + kondisjonere malten eller kaste inn risskall.
 
ja, hvis du mener produsert øl. Nei, hvis du mener Oppnådd OG i vørter. det som skjer er når jeg dobler settene, så blir det bare n tykk suppe på bunnen av G40en, og jeg får bare ut 27 liter av 40 liter fra denne oppskriften. Har tidligere lest at man må skalere ned oppskriften for den klarer visst ikke 46 liter. https://community.grainfather.com/recipes/1115592
Ok, jeg har ikke G40 selv, så jeg har ingen erfaring med den maskinen, men har en G30 og har ingen problem med å få tappet ut vørter selv med 200 g humle, får greit ut 23 liter når jeg brygger, og jeg hiver all humle rett I dunken. Jeg bruker en falsk/silbunn som filter, og det blir jo ganske likt som G 40 maskinen, men G40 maskinen din har jo nesten fire ganger større sil-areal en min lille G30, så litt rart at du ikke får tappet ut vørteren. G40 maskinen er jo lik i diameter som G70 som er beregnet på større batcher, men forholdet for tapping er vel det samme på disse to. To sett på 20+ liter på gjæringsdunken krever jo +- 60 liter til kok, så da sliter du med forholdene meskevann/skyllevann, da G40 har kapasitet på 46 liter, så da blir det nok noe rart. Det blir nok bedre med egen Kværn, da kan du kjøpe inn malt i den mengden maskinen din er laget for, og justere deg inn på fks. 45-46 liter til kok, og da med riktige mengder meskevann / skyllevann forhold.
 
Ok, jeg har ikke G40 selv, så jeg har ingen erfaring med den maskinen, men har en G30 og har ingen problem med å få tappet ut vørter selv med 200 g humle, får greit ut 23 liter når jeg brygger, og jeg hiver all humle rett I dunken. Jeg bruker en falsk/silbunn som filter, og det blir jo ganske likt som G 40 maskinen, men G40 maskinen din har jo nesten fire ganger større sil-areal en min lille G30, så litt rart at du ikke får tappet ut vørteren. G40 maskinen er jo lik i diameter som G70 som er beregnet på større batcher, men forholdet for tapping er vel det samme på disse to. To sett på 20+ liter på gjæringsdunken krever jo +- 60 liter til kok, så da sliter du med forholdene meskevann/skyllevann, da G40 har kapasitet på 46 liter, så da blir det nok noe rart. Det blir nok bedre med egen Kværn, da kan du kjøpe inn malt i den mengden maskinen din er laget for, og justere deg inn på fks. 45-46 liter til kok, og da med riktige mengder meskevann / skyllevann forhold.
Ja, hadde heller ikke problemer med G30. Som du ser av oppskriften min, hadde jeg satt batch size 40 liter. GF definerer dette som det som kommer i gjæringsbøtta. Så da stemmer vel oppskriften min i linken over? Jeg fikk 57,3 liter til kok (i følge kalulatoren), så må anta at differansen mellom 57 og 46 er absorbert i mesken? Her er G40: https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/4408049220241-Technical-Specifications-G40

Vil helst ikke kjøpe inn malt og male selv, fordi det tar lengre tid. Kanskje når jeg blir pensjkonist om 20 år?
 

Vedlegg

  • pasjon_mangoipa.pdf
    467 KB · Sett: 2
ok, men hva mener du med kondisjoner? Separere? Men er fortsatt i tenkeboken om jeg skal male noe mer på det kornet, siden Ølbrygging sa at de har malt over 1000 sekker og ikke fått en klage og GF sa dette i dag etter jeg sat at Ølbrygging har kverne nivå på 1.2-1.3 mm:

"Thanks for your response. Ahh I see, seems like we can rule the crush size out then,

By "stirring can dislodge the grains," they mean that if you stir too vigorously or push down hard on the grains with a paddle, it can cause the grains to move out of place. This can lead to clogging or poor circulation, as the grains might block the flow of liquid through the mash. If you’re pressing down hard after sparging, this could be contributing to the issue.

As for waiting before starting the pump, it's a good idea to allow the mash to settle for a few minutes. This helps ensure that everything is evenly distributed at the base, which can improve the flow and overall efficiency."

Så, neste gang jeg brygger dobbelt (det blir neste gang), så følger jeg disse rådene + kondisjonere malten eller kaste inn risskall.
Å kondisjonere maltet vil si å fukte det før kverning. Vannmengden skal være 2% av maltvekta. Bruk ei sprayflaske og spray på i noen omganger. Rør godt i mellom hver gang. Når du er ferdig, venter du 10-15 minutter før du kverner.

Med denne behandlinga blir skallene litt mer elastiske, og tåler kverninga bedre. En stor fordel er dessuten at det støver veldig mye mindre.
 
Joda, men kommer vel an på hvilket vann man har i krana også det. Er man på måleutstyr så rangerer jeg termometer og hydrometer over pH-meter. Men skulle ha klart å lage godt øl likavel. ;)

Jeg er ikke uenig, men samtidig er jeg jo helt avhengig av ph-meteret mitt. Hadde jeg måttet klare meg uten, hadde jeg fått kraftige abstinenser:). Når du først veit at ph underveis i prosessen påvirker sluttresultatet på ulike måter, og har vent deg til å følge med på den og justere om nødvendig, da er du solgt.

Det kan alltids diskuteres hvor stor eller merkbar effekten av å holde styr på pH'en er, men effekten er der.
 
ja, jeg har ennå ikke landet i prosessen med GF, for det kan også hende at utstyrsprofilen min var litt feil, kombinert med de rådene jeg nevnte over.
Men er interessert i pH justering nå. Siden vannet mitt er bløtt, tenkte jeg å justere pH med syremalt/lactol. Hvor og hvor mye bør jeg kjøpe og hvordan går jeg frem? Har lest i tråder at en pH på 5.2 under kok. Hvor mange ml tilsetter jeg per gang pr liter? Hvilken buffer løsning må jeg kjøpe for å sjekke/kalibrere mitt pH-meter? Har GF en kalkulator for pH tilsetning, kanskje?
 
Vet ikke og Grainfatherappen har pH justeringer. Brewfather har. Den er veldig god.
Etter at Petit gikk konk er det vanskelig å få tak i fosforsyre. Derfor er lactol enklere å få tak i. Det er fint å bruke.
PH metere er litt ulike. Kjøper du pH 4.01 og pH 7.01 bør det dekke kalibrering og kontroll. De fleste bryggesjapper har det på lager.
Hvor mye du skal bruke er avhengig av hvilken malt du har.
 
ja, jeg har ennå ikke landet i prosessen med GF, for det kan også hende at utstyrsprofilen min var litt feil, kombinert med de rådene jeg nevnte over.
Men er interessert i pH justering nå. Siden vannet mitt er bløtt, tenkte jeg å justere pH med syremalt/lactol. Hvor og hvor mye bør jeg kjøpe og hvordan går jeg frem? Har lest i tråder at en pH på 5.2 under kok. Hvor mange ml tilsetter jeg per gang pr liter? Hvilken buffer løsning må jeg kjøpe for å sjekke/kalibrere mitt pH-meter? Har GF en kalkulator for pH tilsetning, kanskje?
Du får litt info om vannjustering generelt, inkludert justering av pH, her: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/

Om ph justering: Du kan enten skaffe et pH-meter - hvilket du tydeligvis har gjort - og satse på å bygge opp erfaring nok med vannet ditt og de oppskriftene du bruker, til å treffe sånn noenlunde, og så justere underveis i brygginga om nødvendig. Det er min metode, og jeg lever godt med den. Eller du kan skaffe deg en vannrapport med nødvendig informasjon om saltinnholdet i vannet ditt, og så legger du inn tallene i en kalkulator. Brewfather gir deg den mulighetene, ellers har vel Brunwater vært den vanligste. Folk sier at de treffer godt med disse. Det finnes vel flere, også.

Vannrapport er det forøvrig uansett lurt å ha. Og vær oppmerksom på at saltinnholdet i vannet kan variere gjennom året. Men stort sett har norsk bløtt overflatevann så lavt saltinnhold at du kan sette det til null i kalkulatoren, og komme nær nok, både når det gjelder smaksjustering og pH. (Innholdet av salter i vannet vårt er stort sett forsvinnende lite i forhold til hva maltet tilfører.)

Det er pH i mesken som kan beregnes med en kalkulator. (Kanskje til kok?) Men jeg mener det er vel så interessant å vite pH videre i prosessen, i det du setter til kok, og i den vørteren du får til slutt, som du tilsetter gjæren til. Og i det ferdige ølet, også, før du tapper. Jeg opplever at jeg ofte må justere underveis, og jeg er blitt helt avhengig av pH-meteret mitt:). (Skal innrømme at jeg ikke justerer før tapping, hvilket er dumt. Prosedyren med å få ut kullsyra av ølet før måling er litt omstendelig, og jeg er litt lat:(.)

Når det gjelder oppbevaringsvæske for pH-meteret ditt - som du må ha - kan du enten kjøpe den (dyrt), eller lage den sjøl (billig). Nå kan kravet til væske variere med pH-meteret. Måleenheten er mol. Det vanligste trur jeg er 3 mol. Det lager du med 22 gram kaliumklorid (IKKE kalsiumklorid!) til 1 dl destillert vann eller batterivann. Brewshop har kaliumklorid: https://brewshop.no/produkt/ravarer/tilsetning/annet/kaliumklorid-kcl-100g (Flere andre har, også. Google, så finner du.)

Du finner pulver til å lage bufferoppløsning med billig på nettet.

Ferdige bufferløninger er ellers dyre, og har kort holdbarhet. Tre måneder på den du vanligvis får. Jeg har gitt blaffen i det som står om det, og jeg bruker dem om igjen, også. Helt feil, altså, og jeg skal ikke gi råd om å gjøre som meg. Men det har tilsynelatende funka nå i noen år. (Skjønt hvordan kan jeg vite at det egentlig har det:)?)
 
Dette er et skikkelig dumt spørsmål, for jeg kan veldig enkelt finne svaret sjøl:). Men jeg har litt angst!

Jeg flaska belgisk golden for tre dager sida, og satte det til karbonering i stua. Tenkte jeg for en gangs skyld skulle ta i litt, og kalkulerte mengden sukker (druesukker) til 2,8 volumes. (Det blei vel nærmere 200 gram til 22 liter.) I går kveld satt vi og knekte noen rolige øl med en ølbryggende kamerat, og så fikk jeg det for meg at vi måtte smake på det nye ølet, også, om det var aldri så ferskt - og lunkent, for temperaturen har liggi på 24-25 grader her nå disse dagene.

Der var det futt! Det skumma over som bare det, og første innskytelse - ved sida av å få tak i en klut fortere enn svint - var at det var for j...... at dette ølet var infisert. Men ølet var helt nydelig, og det har nå ellers aldri hendt at en infeksjon har utvikla seg så fort, eller gitt seg så voldsomt utslag. (Jeg har hatt noen.)

Spørsmål: Er dette bare hva jeg kan forvente når jeg forer en hissig belgier - Imperial B48 (Westmalle) - massive mengder sukker og lar ham stå og hisse seg opp i god stuevarme?

Heldigvis hadde jeg nok belgiske steinie-flasker til alt ølet, så jeg er ikke så redd for flaskebomber, men jeg har angst for å åpne den flaska som jeg kjølte ned i går kveld, og som har stått i kjøleskap over natta. Det er for det første litt trist om dette ølet, som tegna så bra, skulle være infisert. Og for det andre: Om det er infisert, har jeg ikke den fjerneste ide om hva som kan ha vært galt. Og det er ganske ubehagelig. Jeg kan leve med at jeg var dum som ikke tenkte på å kjøle ned ølet, men jeg vil ha trøbbel med å godta at jeg har fått en infeksjon nå.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp