ADale
Norbrygg-medlem
ja, takk, tror jeg starter med fosforsyre da, siden jeg stort sett lager lyst øl. Men skal først få løst hovedproblemet mitt. Tror det vil gå bra om jeg gjør det GF foreslo.Jeg trur Brunwater er en veldig fin problemløser. Mange her kjenner den vel, også - så det er alltids hjelp å få.
Jeg bruker både syremalt og laktol, men sida syremalt også har mjølkesyre som virkestoff, er det grenser for hvor mye du kan bruke av dem til sammen før mjølkesyra setter smak. Men når du har bløtt vann, er det mulig det ikke blir noe problem, sida du trenger mindre syre for å senke pH'en jo bløtere vannet er. (Bløtt norsk vann har liten bufferkapasitet, dvs. liten evne til å motstå effekten av alt som senker pH'en, som f.eks. malt.)
Fosforsyre kan være kjekt å ha. Bryggmann har: https://bryggmann.no/produkt/klarningsmiddel/fosforsyre-75-1l (Det står ikke om de sender, så vidt jeg kan se. Det gjorde Petit.)
Det er når du brygger lyst øl at du har behov for å senke pH'en, for det lyse maltet har mindre evne til å senke pH'en enn det mørke maltet - og særlig enn krystall-karamellmalt. Men at vannet har liten bufferkapasitet kan skape problemer når du brygger mørkt øl, fordi det mørke maltet da fort senker pH'en under den ønskede grensa - som attpåtil er litt høyere for mørke øl. Derfor vil du fort trenge noe som kan heve pH'en, også - men det får du på butikken: Natron, dvs. natriumklorid. (NB! Du kan ikke bruke bakepulver, sjøl om det også inneholder natriumklorid. Det har noe i tillegg som ødelegger effekten.) Noen vil si at du også kan bruke kalk, men det løser seg dårlig, og har liten effekt.
Noe å tenke på hvis du bruker natron, er at natrium'et har lignende effekt på smaken i ølet som kloridet i kalsiumklorid - og du vil ikke ha for mye av dem til sammen. Det vil fort kunne gi en ubehagelig mineralsk/metallisk smak. Så om du føler at du vil ha med kalsiumklorid av hensyn til smaken, men trenger natron for å heve pH'en, så bør du la natriumet i natronet erstatte (noe av) kloridet. Dermed minsker du også behovet for natron, sida kalsiumkloridet drar ph'en ned. (Dette kan fort bli komplisert, men kalkulatoren håndterer det for deg om du bare skrur litt på "saltknappene", dvs. mengdene. Setter du en mindre mengde kalsiumklorid, vil kalkulatoren vise at mengden natron også synker.)
Lyse øl har et idealområde fra 5,2 til 5,5, mens mørke øl har 5,4 til 5,6 - men om du bommer litt, har det ikke særlig merkbare virkninger, så heng deg ikke opp i dette. Det er heller ingen grunn til å få panikk om du bommer grovt i mesken, det er alltid tid nok til å justere. Jeg tar sjansen på å si at det er mot slutten av meskinga at det er viktigst at pH'en er "riktig", siden det da er snakk om å få konvertert de siste delene av stivelsen. Om enzymene ikke jobber optimalt fra starten av, kan de ta det igjen.