ADale
Norbrygg-medlem
Ja, hadde heller ikke problemer med G30. Som du ser av oppskriften min, hadde jeg satt batch size 40 liter. GF definerer dette som det som kommer i gjæringsbøtta. Så da stemmer vel oppskriften min i linken over? Jeg fikk 57,3 liter til kok (i følge kalulatoren), så må anta at differansen mellom 57 og 46 er absorbert i mesken? Her er G40: https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/4408049220241-Technical-Specifications-G40Ok, jeg har ikke G40 selv, så jeg har ingen erfaring med den maskinen, men har en G30 og har ingen problem med å få tappet ut vørter selv med 200 g humle, får greit ut 23 liter når jeg brygger, og jeg hiver all humle rett I dunken. Jeg bruker en falsk/silbunn som filter, og det blir jo ganske likt som G 40 maskinen, men G40 maskinen din har jo nesten fire ganger større sil-areal en min lille G30, så litt rart at du ikke får tappet ut vørteren. G40 maskinen er jo lik i diameter som G70 som er beregnet på større batcher, men forholdet for tapping er vel det samme på disse to. To sett på 20+ liter på gjæringsdunken krever jo +- 60 liter til kok, så da sliter du med forholdene meskevann/skyllevann, da G40 har kapasitet på 46 liter, så da blir det nok noe rart. Det blir nok bedre med egen Kværn, da kan du kjøpe inn malt i den mengden maskinen din er laget for, og justere deg inn på fks. 45-46 liter til kok, og da med riktige mengder meskevann / skyllevann forhold.
Vil helst ikke kjøpe inn malt og male selv, fordi det tar lengre tid. Kanskje når jeg blir pensjkonist om 20 år?