Amarillo
Norbrygg-medlem
Det er vel ikke et svar på det du spør om, men jeg har begynt å gå tilbake til armerte slanger og slangeklemmer. Foreløpig kun på gass. Er lei av de stive slangene og duotight/jg koblinger.Etter 7 år med fat klarte jeg å gjøre det k*kstykke å sette gass på ut-koblingen på fatet (fatet var trykksatt og utgangen på manifolden stengt) og dermed få øl inn i gasslangen...
Jeg er nå nødt å tømme hele fatskapet. Manifolden i fatskapet er også 7 år og av den gamle typen i messing. Det var en gang en 6-veis manifold, men 1 utgang sprakk for et par år siden, så jeg reduserte det til en 4-veis manifold.
Nå som deler av den har fått øl i seg må jeg uansett koble alt fra hverandre og da tror jeg rett å slett ikke at jeg gidder å koble opp igjen denne gamle manifolden i messing...
I det andre fatskapet har jeg en 4-veis manifold av ny type. Den har fungert ypperlig og har tilbakeslag i hver stengeventil. Denne er med 7mm nippel, fordi jeg har kjørt slangeklemmer. Det har fungert lekkasjefritt i alle år.
Men nå står jeg ovenfor noen valg.
Den enkle og rimeligste løsningen er å kjøpe en ny 4-veis manifold med 7mm nippel og bytte alle slangene i fatskapet som fikk tilbakeslag. Det løser fremtidig problem med både øl i gasslangene(om jeg skulle snuble i de 5 hjernecellene jeg har og gjenta dagens tabbe) og at den gamle manifolden i messing sprekker andre plasser. Ulempene med denne løsningen er at;
- Skal slanger byttes må alt ut pga slangeklemmer.
-Velger jeg å engang gå over til MFL og/eller John Guest/Duotight koblinger og evt inline regulatorer blir det mye ubrukelig utstyr og doble kostnader.
En enkel, men ikke fullt så billig løsning er å kjøpe samme 4-veis manifold men med MFL gjenger, John Guest/Duotight koblinger og nye slanger og ball locks. Det vil løse samme problemene som valget over, men også gjøre det enkelt å bytte slanger og koblinger uten å måtte ta alt ut av fatskapet. Ulempen er lik løsningen over.
-Ubrukelig utstyr og ekstra kostnader ved å bytte til inline regulatorer.
Siste løsning er selvsagt dyrest og mest komplisert og det er å gå rett på individuelle inline regulatorer og John Guest/Duotight koblinger med nye slanger og ball locks. Ulempen her er åpenlyst pris. Jeg har 2 fatskap med mulighet for 4 fat i hver.. Jeg ønsker heller ikke å koble alt dette uten noen form for å kunne stenge individuelle uttak og dermed må jeg enten fortsette å bruke manifold eller kjøpe nye John Guest/Duotight stengeventiler til 8 utganger...
Nå ble det litt lang tekst her, men tenkte å høre hva dere ville gjort
Har "investert" i en Perma-Quick tang og klemmer, jeg liker at slangene tåler å bøyes og strekkes uten at det er noen fare for lekkasje. Med dt/jg må man passe på at slangene står i rett vinkel i forhold til koblinger og diverse. Kanskje ikke noe problem i et fast system, men jeg liker enkelheten og at man kan stole 100% på myke slanger og slangeklemmer. Jeg har aldri stolt 100% på dt/jg.