Tråden for dumme spørsmål.

Jeg bruker de tynne 3/16’’ og JG for både øl og gass med overganger til MFL
Jeg har samme opplegg som deg på ølslangene bortsett fra at det ikke er MFL på ball lock'ene. Holder på å sette det sammen igjen nå etter en høstrengjøring i går der alt ble tatt ut og skyllet gjennom. Skal sette det på igjen nå og kjøre gjennom pipeline. Fikk vasket 4 fat også, så nå må det brygges her.

20240918_090601.jpg

Sett på denne eller en med vinkel
Ja det var en mulighet jeg så på i sin tid.
Nå har jo kranene vært på plass noen år og alt fungerer som det skal. Jeg har gode erfaringer med både Duotight og JG koblinger, faktisk har jeg bare opplevd at en kobling sprakk og lakk i sømmen og det var en JG kobling.

Jeg gikk, som sagt lengre oppe, for samme gamle oppsett med nippel, armerte slanger og slangeklemmer. For en gang skyld(i hobbysammenheng) tok jeg det økonomisk smarte valget :p

man vet jo at temperatursvingninger ikke er så bra for ølet. Spessielt tidlig i gjæringsforløpet, men hvordan er det med trykksvingninger?
Hvordan påvirker det ølet?

man vet jo at temperatursvingninger ikke er så bra for ølet. Spessielt tidlig i gjæringsforløpet, men hvordan er det med trykksvingninger?
Hvordan påvirker det ølet?
Uten at jeg har inngående kunnskap om dette, ser jeg det som logisk å ta utgangspunkt i at (høyere) trykk "undertrykker" gjæren på samme måte som (lavere) temperatur.

Derfor ville jeg forsøkt å unngå store svingninger, og sørget for synkende trykk utover i gjæringsforløpet - tilsvarende at vi som regel begynner med lav temperatur og øker etter hvert - heller enn det motsatte.

(Når jeg gjør det motsatte av dette når jeg spunder på tampen av stormgjæringen, er det med et minimalt trykk og heller ikke i løpet av de viktige, første dagene av gjæringsforløpet.)

Hei!

Lurte på om noen hadde gode tips til å bli kvitt guggen som ligger oppsamlet i humlefilter mellom mesh og ramme? Se bilder under.

Edit; leif

20240919_153258(3).jpg20240919_153307(3).jpg

Er det også en god ide for grovrengjøring av fat?
Som grovrengjøring er det nok bra, men tror man må ha vaskemiddel i tillegg som Steinar skriver. Jeg bruker bare å spyle dem raskt med hageslangen når de åpnes etter bruk, så hiver jeg dem en 10-15min hver på bucket blasteren m/PBW. Det gir i hvertfall helt rene fat hos meg.

Skal og nevnes at mitt humlefilter hadde soaket i PBW i 24 timer forut, sammen med dyppkjøler, for å ta vekk belegget som setter seg på dem etter kok. Belegget som var i selve meshen, og på dyppkjøler, var helt oppløst og forsvant da med kun lett spyl fra vannkranen, men det var vanskelig å få ut det som var fanget i mellomrommet mellom mesh og stålramme.

Som grovrengjøring er det nok bra, men tror man må ha vaskemiddel i tillegg som Steinar skriver. Jeg bruker bare å spyle dem raskt med hageslangen når de åpnes etter bruk, så hiver jeg dem en 10-15min hver på bucket blasteren m/PBW. Det gir i hvertfall helt rene fat hos meg.

Skal og nevnes at mitt humlefilter hadde soaket i PBW i 24 timer forut, sammen med dyppkjøler, for å ta vekk belegget som setter seg på dem etter kok. Belegget som var i selve meshen, og på dyppkjøler, var helt oppløst og forsvant da med kun lett spyl fra vannkranen, men det var vanskelig å få ut det som var fanget i mellomrommet mellom mesh og stålramme.
Har du prøvd i oppvaskmaskinen ?

Jeg skal lage et konsentrat av ½ kg ingefær som jeg skal tilsette i et fat hveteøl. Er litt usikker på om jeg må pasteurisere konsentratet før jeg tilsetter, eller om jeg bare skal ta sjansen på å tømme det oppi?

Tenker å kjøre ingefæren i en blender og sile av restene så jeg får en flytende væske.

Jeg skal lage et konsentrat av ½ kg ingefær som jeg skal tilsette i et fat hveteøl. Er litt usikker på om jeg må pasteurisere konsentratet før jeg tilsetter, eller om jeg bare skal ta sjansen på å tømme det oppi?

Tenker å kjøre ingefæren i en blender og sile av restene så jeg får en flytende væske.
Jeg ville ha varmet opp væsken og deretter kjølt ned før tilsetting. Da er du helt sikker.

Tilbake
Topp