Tråden for dumme spørsmål.

man vet jo at temperatursvingninger ikke er så bra for ølet. Spessielt tidlig i gjæringsforløpet, men hvordan er det med trykksvingninger?
Hvordan påvirker det ølet?
Uten at jeg har inngående kunnskap om dette, ser jeg det som logisk å ta utgangspunkt i at (høyere) trykk "undertrykker" gjæren på samme måte som (lavere) temperatur.

Derfor ville jeg forsøkt å unngå store svingninger, og sørget for synkende trykk utover i gjæringsforløpet - tilsvarende at vi som regel begynner med lav temperatur og øker etter hvert - heller enn det motsatte.

(Når jeg gjør det motsatte av dette når jeg spunder på tampen av stormgjæringen, er det med et minimalt trykk og heller ikke i løpet av de viktige, første dagene av gjæringsforløpet.)

Hei!

Lurte på om noen hadde gode tips til å bli kvitt guggen som ligger oppsamlet i humlefilter mellom mesh og ramme? Se bilder under.

Edit; leif

20240919_153258(3).jpg20240919_153307(3).jpg

Er det også en god ide for grovrengjøring av fat?
Som grovrengjøring er det nok bra, men tror man må ha vaskemiddel i tillegg som Steinar skriver. Jeg bruker bare å spyle dem raskt med hageslangen når de åpnes etter bruk, så hiver jeg dem en 10-15min hver på bucket blasteren m/PBW. Det gir i hvertfall helt rene fat hos meg.

Skal og nevnes at mitt humlefilter hadde soaket i PBW i 24 timer forut, sammen med dyppkjøler, for å ta vekk belegget som setter seg på dem etter kok. Belegget som var i selve meshen, og på dyppkjøler, var helt oppløst og forsvant da med kun lett spyl fra vannkranen, men det var vanskelig å få ut det som var fanget i mellomrommet mellom mesh og stålramme.

Som grovrengjøring er det nok bra, men tror man må ha vaskemiddel i tillegg som Steinar skriver. Jeg bruker bare å spyle dem raskt med hageslangen når de åpnes etter bruk, så hiver jeg dem en 10-15min hver på bucket blasteren m/PBW. Det gir i hvertfall helt rene fat hos meg.

Skal og nevnes at mitt humlefilter hadde soaket i PBW i 24 timer forut, sammen med dyppkjøler, for å ta vekk belegget som setter seg på dem etter kok. Belegget som var i selve meshen, og på dyppkjøler, var helt oppløst og forsvant da med kun lett spyl fra vannkranen, men det var vanskelig å få ut det som var fanget i mellomrommet mellom mesh og stålramme.
Har du prøvd i oppvaskmaskinen ?

Jeg skal lage et konsentrat av ½ kg ingefær som jeg skal tilsette i et fat hveteøl. Er litt usikker på om jeg må pasteurisere konsentratet før jeg tilsetter, eller om jeg bare skal ta sjansen på å tømme det oppi?

Tenker å kjøre ingefæren i en blender og sile av restene så jeg får en flytende væske.

Jeg skal lage et konsentrat av ½ kg ingefær som jeg skal tilsette i et fat hveteøl. Er litt usikker på om jeg må pasteurisere konsentratet før jeg tilsetter, eller om jeg bare skal ta sjansen på å tømme det oppi?

Tenker å kjøre ingefæren i en blender og sile av restene så jeg får en flytende væske.
Jeg ville ha varmet opp væsken og deretter kjølt ned før tilsetting. Da er du helt sikker.

Hei! Når jeg har gjort dette har jeg laget te på ingefæren. La ingefæren trekke på ca 80c i en halv times tid, så siler jeg av og hiver kun væsken oppi karet.

Å kjøre ingefæren i blender tror jeg er en god ide. Min erfaring er at jo finere det er raspet/malt opp, jo bedre "utbytte" får jeg av ingeføren i form av smak.

Jeg ville ha varmet opp væsken og deretter kjølt ned før tilsetting. Da er du helt sikker.
Ja, har vel kommet fram til det jeg også. Tenke å fylle konsentratet på en glassflaske, varme denne i et vannbad til 80 grader og holde den der i 15 minutter. Det skulle holde, og i en lukket kontainer vil jeg ikke miste noe aroma. Skal tilsette saften av noen sitroner også, så får jeg pasteurisert den samtidig. Sitron inneholder litt sukker, men vil ikke tro at sukker fra 3 sitroner vil ikke lage noe trøbbel i et 19 liter fat.

Hei! Når jeg har gjort dette har jeg laget te på ingefæren. La ingefæren trekke på ca 80c i en halv times tid, så siler jeg av og hiver kun væsken oppi karet.

Å kjøre ingefæren i blender tror jeg er en god ide. Min erfaring er at jo finere det er raspet/malt opp, jo bedre "utbytte" får jeg av ingeføren i form av smak.
Jeg bruker blender når jeg lager ingefærshot og det gir et sterkt og friskt konsentrat, så jeg tror jeg bruker samme metode når jeg skal lage ingefærøl. Lar det renne av gjennom en sil og blander med vann, sitron eller lime og litt honning. Den holder seg over en uke i kjøleskap uten pasteurisering.

Ja, har vel kommet fram til det jeg også. Tenke å fylle konsentratet på en glassflaske, varme denne i et vannbad til 80 grader og holde den der i 15 minutter. Det skulle holde, og i en lukket kontainer vil jeg ikke miste noe aroma. Skal tilsette saften av noen sitroner også, så får jeg pasteurisert den samtidig. Sitron inneholder litt sukker, men vil ikke tro at sukker fra 3 sitroner vil ikke lage noe trøbbel i et 19 liter fat.

Jeg bruker blender når jeg lager ingefærshot og det gir et sterkt og friskt konsentrat, så jeg tror jeg bruker samme metode når jeg skal lage ingefærøl. Lar det renne av gjennom en sil og blander med vann, sitron eller lime og litt honning. Den holder seg over en uke i kjøleskap uten pasteurisering.
Det der hørtes godt ut:). Har du ei (sånn omtrentlig) oppskrift?

Det der hørtes godt ut:). Har du ei (sånn omtrentlig) oppskrift?
Ja, sånn omtrentlig tar jeg en bit ingefær på rundt 130 gram, skjærer den opp i biter, skjærer en sitron eller lime uten skall i biter og kjører dette sammen i en kjøkkenmaskin (med kniv) eller blender. Kanskje må det også tilsettes litt vann her hvis blandingen blir for tørr.

Setter en trakt med et lite dørslag i en flaske og tømmer blandingen i denne. Prøver å presse ut mest mulig væske før jeg skyller gjennom med vann til flasken er full. Tror flasken er en halv liter. Tilsetter litt honning eller sukker etter smak og rister til det blander seg.

Sist redigert:

Vedlegg

• IMG_2164.jpeg
    IMG_2164.jpeg
    159,3 KB · Sett: 19
  • IMG_2165.jpeg
    IMG_2165.jpeg
    191,6 KB · Sett: 20
  • IMG_2166.jpeg
    IMG_2166.jpeg
    155 KB · Sett: 20
  • IMG_2168.jpeg
    IMG_2168.jpeg
    280 KB · Sett: 20
Tror det er en typisk billig Aliexpress regulator.

Jeg har samme type. Der har jeg en helt annen pakning. Blank, silikon og tilsynelatende større flate. Kjøpte ny pakning på Petit. Men det hjelper lite nån lenger.

Tror det er denne

Det skulle ikke forundre meg om en 1/2" eller 3/4" fiberpakning passer, finnes hos alle som har litt VVS, f eks Biltema.

Tilbake
Topp