Tråden for dumme spørsmål.

Gjærprodusentene estimerer gjerne utgjæring på de ulike gjærstammene sine. Min erfaring er at jeg får langt høyere utgjæring. Nå sist på en OST mesket på 66 grader og gjæret med Verdant. Lallemand estimerer 77%, jeg endte på 86%. Ølet blir da mye sterkere enn jeg ønsker. Slik er det oftest. Resultatet er at jeg må meske på langt høyere temperaturer eller redusere basemaltet for å komme ned i en fornuftig alkoholprosent.

Er det forskjell på fersk og tørrgjær? De gangene jeg har brukt ferskgjær synes jeg å oppleve det samme der.

Finnes det andre måter enn mesketemp eller basemaltmengde å regulere utgjæring på?
Til det siste: Nja - pH påvirker jo enzymaktiviteten, og hvis du legger deg relativt høyt - f.eks. 5,6 - vil du favorisere alfsaamylasen over betaamylasen, og i alle fall teoretisk få en noe lavere gjærbarhet. Du bør vel også unngå lange mesketider. Men jeg trur ikke noe av dette er noe i nærheten så effektivt som å bruke mesketemperaturen, som er det jeg ville satsa på.

Jeg opplever også at anslagene til produsentene ofte er litt forsiktige, men hvis det er dramatiske forskjeller, er det som regel noe galt i bryggeriet mitt. 86% med Verdant høres feil ut for meg. Jeg har brukt den en god del, og utgjæringsprosenten ligger oftest omkring midten av 70-tallet. Den har vært oppe på 83%, men da trur jeg årsaken har vært hop creep.

Det er litt brutalt å si det, men det kan se ut som om du har et infeksjonsproblem:(.
 
Sist redigert:
Godt mulig, det ja.
En vanlig ale-gjær skal ikke klare noe særlig over 80% så lenge du ikke har gjort noe spesielt for å gjøre vørteren spesielt gjærbar. Gjør den det, er det grunn til å bli litt mistenksom.

Belgiere kan være litt hissigere. Jeg har fått B48 opp i 83% i øl uten sukker, og den jeg har stående nå, ser ut til å ende der. Det regner jeg som normalt, sjøl om Imperial har 78% som øvre grense.
 
En vanlig ale-gjær skal ikke klare noe særlig over 80% så lenge du ikke har gjort noe spesielt for å gjøre vørteren spesielt gjærbar. Gjør den det, er det grunn til å bli litt mistenksom.

Belgiere kan være litt hissigere. Jeg har fått B48 opp i 83% i øl uten sukker, og den jeg har stående nå, ser ut til å ende der. Det regner jeg som normalt, sjøl om Imperial har 78% som øvre grense.
I går tenkte jeg dette var rett. I dag så jeg i en annen tråd om skumfasthet et Brulosophy show der det ble brygger en IPA med OG 1.066 og FG på 1.006 mesket på 67 grader og gjæret med Flagship gjær. Det gir vel en utgjæring på solide 90%.

Da fikk jeg tvilen over meg, som Wesenlund ville sagt.
 
I går tenkte jeg dette var rett. I dag så jeg i en annen tråd om skumfasthet et Brulosophy show der det ble brygger en IPA med OG 1.066 og FG på 1.006 mesket på 67 grader og gjæret med Flagship gjær. Det gir vel en utgjæring på solide 90%.

Da fikk jeg tvilen over meg, som Wesenlund ville sagt.
Hop Creep? Den skal ha maks 77% etter hva Imperial sier, og da får du ikke 90% uten at noe forklarer det.
 
Da jeg skulle bytte (stor) sodastream-flaske på kegeratoren i dag, opplevde jeg at jeg ikke får det tett - det siver ut masse gadd mellom overgangen mellom Kegland-regulatoren og flaska. Flaskene ser for det blotte øye helt like ut,og det er en tynn, svart pakning mellom flaske og overgang. Noen andre som har opplevd dette?

Edit: Jeg prøvde med en annen flaske nå også, med samme resultat.
 
Sist redigert:
Da jeg skulle bytte (stor) sodastream-flaske på kegeratoren i dag, opplevde jeg at jeg ikke får det tett - det siver ut masse gadd mellom overgangen mellom Kegland-regulatoren og flaska. Flaskene ser for det blotte øye helt like ut,og det er en tynn, svart pakning mellom flaske og overgang. Noen andre som har opplevd dette?

Edit: Jeg prøvde med en annen flaske nå også, med samme resultat.
Jeg hadde det tidligere, måtte stramme hardere. Problemet løst.
 
US-05 kan i noen tilfeller få mye høyere utgjæring enn estimert. Stor andel ris eller mais i gristen f.eks. Men også uten noen helt logisk forklaring.
Jeg bruker ikke den der, så jeg har ingen erfaring. Råfrukt/sukker kan jo forklare høy utgjæring. Men at du kan komme opp på 90% på normalt vis med en 100% malt-grist har jeg lita tru på.
 
Klarte 87% utgjæring med AEB Fermolager nå nylig. En real overpitch, mesket på 62 grader i 2 timer, helt fersk 500g pakke :)
80%-formuleringa gjaldt cerevisiae, om jeg husker rett. De pastorianusene jeg bruker, kommer fort opp på 82/83%, og jeg har vært oppe på 85 - til tross for at jeg alltid bruker et langt steg på 72, som stort sett bare gir dekstriner.

Når du mesker på 62, kan du, hvis du samtidig har rimelig lav pH, få god effekt av limit dekstrinase'n. Det vil gjøre gjærbart sukker av greinkløft-dekstrinene, og det bør bli veldig merkbart.
 
80%-formuleringa gjaldt cerevisiae, om jeg husker rett. De pastorianusene jeg bruker, kommer fort opp på 82/83%, og jeg har vært oppe på 85 - til tross for at jeg alltid bruker et langt steg på 72, som stort sett bare gir dekstriner.

Når du mesker på 62, kan du, hvis du samtidig har rimelig lav pH, få god effekt av limit dekstrinase'n. Det vil gjøre gjærbart sukker av greinkløft-dekstrinene, og det bør bli veldig merkbart.
Kjører stort sett 5,2(kalkulert av app) og jeg liker å tyne lagerølene mine ned, vel stort sett, Brooklyn klonen gikk jeg andre veien, og de det er snakk om er lettøl og de pleier å komme seg godt ned på 1.004-1.006 plan :)
 
@ADale

Kvern må man ha - da har du kontrollen:).

Nå veit ikke jeg noe om hva som funker på en GF, men 1,5 mm er etter min mening håpløst grovt. Det kan til nød funke for vanlig byggmalt, men ikke for andre kornslag - og ikke for alle byggsorter, heller. Jeg ville ikke gått over 1,1 mm - med det forbeholdet at valser med større diameter enn vanlig på hjemmebryggermøller ikke trenger like trang innstilling. Jeg kverner på 0,8 mm.

Her er en tråd der maltmøllevalg diskuteres: https://forum.norbrygg.no/threads/hvilken-molle-skal-e-velge.43640/

De som har Rollers Crush - og jeg er en av dem - ser ut til å anbefale den. Jeg er i alle fall veldig fornøyd.
ja, men de har vel rett i at jeg skal velge en kverne størrelse i øvre range? for å unngå store partikler i mesken? Men må si jeg trodde dette skyldes humlen og ikke mesken. Husk også at G30 og G40 er bygget forskjellig. Skal høre med GF support igjen om størrelsen, siden det er bred uenighet her om den (antar da at folk tar høyde for G30/G40 forskjell).
 
Så det, jeg fant anbefalingen i GF appen. Har oftere utfordring med for rask skylling enn for treig. Grovere kvelning enn 1 mm gir veldig rask gjennomstrømning av en 5-6 kilos maltmengde hos meg i alle fall. Nå er jeg mest opptatt av forutsigbarhet, samtidig er jeg litt gjerrig, så jeg ønsker et relativt godt utbytte. Da funker 0,9mm for meg med fukta malt.
For å konkludere denne saken, jeg oppga ikke all info til dere (Se under). For nye lesere, så dreier saken seg om at vørteren blir tykk og jeg på den måten mister mye når jeg skal tappe dobbel oppskrift (46 liter). Så kanskje rådet til GF er riktig likevel da? Hadde jeg bare visst hva kverne størrelsen til Ølbrygging er (skal spørre de), så hadde jeg visst sikkert. Men jeg må ha større korn størrelse. Så da må jeg vel be om å få grovt korn når jeg bestiller ølsett, og så kverne selv til 1,5mm? Hva mener de med at jeg kan "dislodge the grains" når jeg rører. Dette har jeg aldri hørt før.

"
We also examined your recipe and found everything in order. In fact, you're using a relatively small amount of hops for such a large batch size. Based on this information, we believe the issue may be due to the grain crush being too fine. So please can you try and increase the grain crush and see how that goes?

Additionally, here are a couple of tips that might help:
  1. When stirring the grains in the grain basket, be cautious as it's easy to dislodge the grains. This can lead to clogging or poor circulation.
  2. Allow the mash to settle for a few minutes before starting the recirculation. This ensures that everything settles properly at the base, promoting better flow and efficiency.
 
Hei, nå er jeg litt rådvill. Har bestilt ny kvern, men min leverandør, Ølbrygging, bruker jo allerede den størrelsen på kornet som GF anbefalte. Jeg får vel da likevel forsøke med 1 mm til tross for at GF ingeniørene ønsket jeg brukte så høy som mulig størrelse:

"
Jeg vet at GF bryggerne kan være noe sensitive på dette.
Vi har lagt noen 1000 sett med den størrelsen vi har nå (Tror det skal være 1,3-1,2) uten noen spesielle klager,"

GF:

"
Hi Atle,

Thank you for sharing the video. Upon review, it appears that the filter fits well.

We also examined your recipe and found everything in order. In fact, you're using a relatively small amount of hops for such a large batch size. Based on this information, we believe the issue may be due to the grain crush being too fine. So please can you try and increase the grain crush and see how that goes?

Additionally, here are a couple of tips that might help:
  1. When stirring the grains in the grain basket, be cautious as it's easy to dislodge the grains. This can lead to clogging or poor circulation.
  2. Allow the mash to settle for a few minutes before starting the recirculation. This ensures that everything settles properly at the base, promoting better flow and efficiency.

We hope these suggestions help improve your brewing experience. If you have any more questions or need further assistance, please don't hesitate to reach out.

Kindest Regards,
Jade - Technical Expert - Grainfather

Hi Atle,

For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm.

Kindest Regards,
Jade - Technical Expert - Grainfather

"
 
Tilbake
Topp