Tråden for dumme spørsmål.

Jeg bruker de tynne 3/16’’ og JG for både øl og gass med overganger til MFL
Får ikke standardisert enklere enn det.
Disse er også tilstrekkelig bøyelige til å snike dem rundt fata.
I serveringsskapet bruker jeg nå utelukkende Sodastream flasker. Lekkasje og tom flaske er derfor av liten bekymring. 3L og 5L co2 brukes til karbonering med kun 1 tilkobling.
Enkelt med JG overganger mellom 3/16’’ til 3/8’’. Har vurdert individuellt trykk, men har foreløpig ikke helt sett nytten.
Det gamle oppsette ditt er enkelt å rengjøre / gjenbruke. Spar det til hytta eller lag et portabelt oppsett med dem
Ja det gamle oppsettet har fungert flott i lang tid, men nå ser det ut til at det blir en oppgradering med individuelt trykk. Når jeg satt opp det første øleskapet med tappekraner var 3/16" slanger det jeg egentlig ønsket, men såvidt jeg husker var det ikke mulig å finne en 10M til 3/16" JG/DT kobling og sette på gjennomføringen til kranene, og når jeg så hvor mange overganger jeg måtte hatt ble den planen endret til 10M til 5/16". Da kunne slangene gå rett i gjennomføringen og til ballock. Så langt har det fungert lekkasjefritt.

Jeg har 2 kjøleskap med plass til totalt 8 fat. Jeg bruker nå en 2kg CO2 flaske med T stykke inn til hvert skap. En Sodastream løsning der ser jeg for meg hadde vært unødvendig tungvindt, men absolutt en god løsning og gjør liten skade ved lekkasje :)

Har forhørt meg på fjæsboka(kegland community gruppa) og de mener(om noe biased) at så lenge systemet settes opp riktig og sjekkes for lekkasjer i hvert ledd, skal være problemfritt. Jeg kommer til å ha låseklips på alle koblinger.

Nå er den eneste bevegelige delen i dette oppsettet fra tilbakeslagsventilen og til ballock som skal på fatet, så jeg håpet med det at så lenge jeg får alt tett frem til det punktet bør være rimelig trygg på at det ikke oppstår lekkasje der i ettertid med mindre jeg skulle dunke borti det.

Jeg er ikke 100% sikker enda, men skal ta turen til ølbrygging å se på hvordan de har koblet opp sine skap og høre hva de mener, før en endelig avgjørelse.. Uansett er jeg rimelig sikker på at den gamle manifolden skal få gå av med pensjon. Den er 7 år gammel og mer brun/grønn enn messing på dette punktet, vel utsiden i alle fall..
 
Jeg bruker de tynne 3/16’’ og JG for både øl og gass med overganger til MFL
Jeg har samme opplegg som deg på ølslangene bortsett fra at det ikke er MFL på ball lock'ene. Holder på å sette det sammen igjen nå etter en høstrengjøring i går der alt ble tatt ut og skyllet gjennom. Skal sette det på igjen nå og kjøre gjennom pipeline. Fikk vasket 4 fat også, så nå må det brygges her.

20240918_090601.jpg
 
Ja det var en mulighet jeg så på i sin tid.
Nå har jo kranene vært på plass noen år og alt fungerer som det skal. Jeg har gode erfaringer med både Duotight og JG koblinger, faktisk har jeg bare opplevd at en kobling sprakk og lakk i sømmen og det var en JG kobling.

Jeg gikk, som sagt lengre oppe, for samme gamle oppsett med nippel, armerte slanger og slangeklemmer. For en gang skyld(i hobbysammenheng) tok jeg det økonomisk smarte valget :p
 
man vet jo at temperatursvingninger ikke er så bra for ølet. Spessielt tidlig i gjæringsforløpet, men hvordan er det med trykksvingninger?
Hvordan påvirker det ølet?
 
man vet jo at temperatursvingninger ikke er så bra for ølet. Spessielt tidlig i gjæringsforløpet, men hvordan er det med trykksvingninger?
Hvordan påvirker det ølet?
Uten at jeg har inngående kunnskap om dette, ser jeg det som logisk å ta utgangspunkt i at (høyere) trykk "undertrykker" gjæren på samme måte som (lavere) temperatur.

Derfor ville jeg forsøkt å unngå store svingninger, og sørget for synkende trykk utover i gjæringsforløpet - tilsvarende at vi som regel begynner med lav temperatur og øker etter hvert - heller enn det motsatte.

(Når jeg gjør det motsatte av dette når jeg spunder på tampen av stormgjæringen, er det med et minimalt trykk og heller ikke i løpet av de viktige, første dagene av gjæringsforløpet.)
 
Hei!

Lurte på om noen hadde gode tips til å bli kvitt guggen som ligger oppsamlet i humlefilter mellom mesh og ramme? Se bilder under.

Edit; leif

20240919_153258(3).jpg20240919_153307(3).jpg
 
Er det også en god ide for grovrengjøring av fat?
Som grovrengjøring er det nok bra, men tror man må ha vaskemiddel i tillegg som Steinar skriver. Jeg bruker bare å spyle dem raskt med hageslangen når de åpnes etter bruk, så hiver jeg dem en 10-15min hver på bucket blasteren m/PBW. Det gir i hvertfall helt rene fat hos meg.

Skal og nevnes at mitt humlefilter hadde soaket i PBW i 24 timer forut, sammen med dyppkjøler, for å ta vekk belegget som setter seg på dem etter kok. Belegget som var i selve meshen, og på dyppkjøler, var helt oppløst og forsvant da med kun lett spyl fra vannkranen, men det var vanskelig å få ut det som var fanget i mellomrommet mellom mesh og stålramme.
 
Som grovrengjøring er det nok bra, men tror man må ha vaskemiddel i tillegg som Steinar skriver. Jeg bruker bare å spyle dem raskt med hageslangen når de åpnes etter bruk, så hiver jeg dem en 10-15min hver på bucket blasteren m/PBW. Det gir i hvertfall helt rene fat hos meg.

Skal og nevnes at mitt humlefilter hadde soaket i PBW i 24 timer forut, sammen med dyppkjøler, for å ta vekk belegget som setter seg på dem etter kok. Belegget som var i selve meshen, og på dyppkjøler, var helt oppløst og forsvant da med kun lett spyl fra vannkranen, men det var vanskelig å få ut det som var fanget i mellomrommet mellom mesh og stålramme.
Har du prøvd i oppvaskmaskinen ?
 
Tilbake
Topp