Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Prøv ei pakke med disse, til øl med mye aroma. Du ser deg ikke tilbake.Derfor man kjøper glass fra bryggerier/serveringssteder - føler de glassene (er morsommere, og) holder lengre
Prøv ei pakke med disse, til øl med mye aroma. Du ser deg ikke tilbake.Derfor man kjøper glass fra bryggerier/serveringssteder - føler de glassene (er morsommere, og) holder lengre
Vi drikker en del av halvlitersglass, også. Marit holder på Mack, mens jeg kjører Ringnes. Ingen motsetning, men det er noe med tynne glass med god form.Derfor man kjøper glass fra bryggerier/serveringssteder - føler de glassene (er morsommere, og) holder lengre
Vi drikker en del av halvlitersglass, også.
Det er riktig, men er det da halvfult eller halvtomt?
Halvannen. Så om man er to med hvert sitt halvlitersglass, trenger man tre små brune. (Nå forutsetter jeg at du snakker om å fylle opp til halvlitersmerket. For du kan jo fylle på litt mer.)Quiz til lektor Berger: Hvor mange bjørnunger går det i et halvliters glass?
Nå snakker du som en som er så god i brøkregning at det halve kunne vært nokHalvannen. Så om man er to med hvert sitt halvlitersglass, trenger man tre små brune. (Nå forutsetter jeg at du snakker om å fylle opp til halvlitersmerket. For du kan jo fylle på litt mer.)
Halvveis til neste øl, hvis man ser enda lysere på livet!Halvfullt. Se alltid lyst på livet.
Og så er det jo flere der bjørnungene har hiet sitt.
Det var ei stund her nå da det var så å si tomt. Men nå har jeg jobba med saken, så det siger sakte inn nye småttinger.Halvfullt. Se alltid lyst på livet.
Og så er det jo flere der bjørnungene har hiet sitt.
Hadde de fått forsyninger med gjær?Det var ei stund her nå da det var så å si tomt. Men nå har jeg jobba med saken, så det siger sakte inn nye småttinger.
Og i dag var jeg på Strømmen og kjøpte opp det meste av det de hadde av Barke pilsmalt - 3/5, for å være nøyaktig. Så pilsmaltlageret er nok minst halvfullt, i alle fall. Og sida 5 kg malt er nok til ett pilsbrygg, og jeg har en sekk Muntons pilsmalt, også, kan jeg nå holde meg innadørs gjennom vinter'n, til jeg har fått brygga 20 pilsbrygg og kan krype ut av hiet utpå vårparten.
Jeg har forresten en sekk Isaria, også.
@Håkon Bugge Jeg og meldinga di kom inn av døra på Strømmen så å si samtidig, trur jeg .
Det var visst umiddelbart forestående. Måtte bare hentes i tollen, trur jeg.Hadde de fått forsyninger med gjær?
Trenger noe lagergjær. Og noe malt og greier, helst gølvmalta, bøhmisk.Det var visst umiddelbart forestående. Måtte bare hentes i tollen, trur jeg.
Hva er det du skal ha tak i, forresten?
Gølvmalta bøhmisk har de. Og jeg vil tru at de får lagergjær ganske kjapt.Trenger noe lagergjær. Og noe malt og greier, helst gølvmalta, bøhmisk.
Hvis du setter 20 batcher med pils i løpet av en vinter, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kjører større batcher enn 20LDet var ei stund her nå da det var så å si tomt. Men nå har jeg jobba med saken, så det siger sakte inn nye småttinger.
Og i dag var jeg på Strømmen og kjøpte opp det meste av det de hadde av Barke pilsmalt - 3/5, for å være nøyaktig. Så pilsmaltlageret er nok minst halvfullt, i alle fall. Og sida 5 kg malt er nok til ett pilsbrygg, og jeg har en sekk Muntons pilsmalt, også, kan jeg nå holde meg innadørs gjennom vinter'n, til jeg har fått brygga 20 pilsbrygg og kan krype ut av hiet utpå vårparten.
Jeg har forresten en sekk Isaria, også.
@Håkon Bugge Jeg og meldinga di kom inn av døra på Strømmen så å si samtidig, trur jeg .
Jeg har tenkt tanken, og jeg har jo store nok kjeler - og nok gjæringskar. Men det er vesentlig mer styr å brygge doble (eller mer) brygg, så det gjør jeg bare når jeg må. Alt er liksom skalert for batcher på 25-28 liter.Hvis du setter 20 batcher med pils i løpet av en vinter, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kjører større batcher enn 20L
Gikk selv opp til 70-80L batcher med lager/pils pga. tørste venner... Skal sies det går litt i bryggeren også, men...
Med ditt tempo, regner jeg med du har rutinen inne i løpet ev en god ukeDet er noe med å ha rutine på det en gjør, også. hmmmm
hehe - jo, kanskje.Med ditt tempo, regner jeg med du har rutinen inne i løpet ev en god uke
I min G40 lager jeg oppskrifter for 22L eller 42L. 1 eller 2 Corny. Klart enklest med 22L. Laget også en 12L med ‘Asias Ale’ / Sorachi Ace, noe som var plenty av det ølet, og en enda enklere bryggedag, så jeg ser klart hvordan skalering påvirker bryggedagen.hehe - jo, kanskje.
Men jeg har tenkt litt på det. Det tar så forbasket lang tid å varme opp så mye væske , og få det i kok. Det er en del av grunnen til at jeg foretrekker mindre brygg. Og jeg får da en del ut av det, også. I dag blei det 29 liter i gjæringsdunken.