Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

I min G40 lager jeg oppskrifter for 22L eller 42L. 1 eller 2 Corny. Klart enklest med 22L. Laget også en 12L med ‘Asias Ale’ / Sorachi Ace, noe som var plenty av det ølet, og en enda enklere bryggedag, så jeg ser klart hvordan skalering påvirker bryggedagen.

For meg er brygg over 42L mer ‘maskinelt’ hvor jeg trenger utstyr til løfting ol., men så har ikke jeg behov for 100L av en øltype heller :)
Det med løftinga er også et poeng, ja. Når jeg er ferdig med mitt standard pilsbrygg med litt over 5 kg malt, kan jeg, sjøl om jeg bare er en skygge av mitt tidligere atletiske jeg:), fremdeles enkelt løfte maltposen med masken ut av kjelen med ei hånd og over i ei bøtte med all nødvendig vrien manøvrering for å unngå søl. Men om jeg brygger en dobbel batch med Vestkyst, f.eks. - for ikke å snakke om en dobbel batch med RIS, som jeg aldri ville drømme om å brygge uansett - så går ikke det. Det er ikke noe uoverstigelig problem. for det er jo bare å spa det over i bøtta, som jeg hadde måttet gjøre uansett om jeg ikke hadde brukt meskepose - men det er jo mye mer klønete, da.

Nei, KISS er et greit prinsipp å basere det meste - inkludert brygging - på:).
 
Er den brukbar til mer enn prydplante? Klima er jo rimelig viktig, så jeg er generelt skeptisk til humledyrking i Norge.

Den jeg har har hatt et tøft liv og jeg har ikke fått noen avling så langt. Den ble satt ned for to år siden rett før en veldig fuktig høst som gjorde at den nesten druknet og fikk en dårlig start. I fjor måtte den flyttes, noe den ikke likte så godt. I år har vi tatt den to ganger med kantklipperen fordi den har vært så liten at den var skjult i gresset :)

Sist vi var på hytta vokste den fort, den har vokst seg ut av gresset rundt, så nå har jeg trua til neste år. Northern Brewer skal være en kurant humle å bruke i øl men har herdighet H4, så det er langs kysten fra østfold til midtnorge den trives best.
 
Den jeg har har hatt et tøft liv og jeg har ikke fått noen avling så langt. Den ble satt ned for to år siden rett før en veldig fuktig høst som gjorde at den nesten druknet og fikk en dårlig start. I fjor måtte den flyttes, noe den ikke likte så godt. I år har vi tatt den to ganger med kantklipperen fordi den har vært så liten at den var skjult i gresset :)

Sist vi var på hytta vokste den fort, den har vokst seg ut av gresset rundt, så nå har jeg trua til neste år. Northern Brewer skal være en kurant humle å bruke i øl men har herdighet H4, så det er langs kysten fra østfold til midtnorge den trives best.
Og herdighetskoden er antakelig ikke basert på i hvilken grad du får aromatisk og fin humle ut av planten:).
 
Tilbake
Topp