Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse


Så gøy har det aldri vært å gjære ølet: "Komisk Gjeringsstang"
 
  • Haha
Reaksjoner: Mc.
Halvfullt. Se alltid lyst på livet.
Og så er det jo flere der bjørnungene har hiet sitt.
Det var ei stund her nå da det var så å si tomt. Men nå har jeg jobba med saken, så det siger sakte inn nye småttinger:).

Og i dag var jeg på Strømmen og kjøpte opp det meste av det de hadde av Barke pilsmalt - 3/5, for å være nøyaktig. Så pilsmaltlageret er nok minst halvfullt, i alle fall;). Og sida 5 kg malt er nok til ett pilsbrygg, og jeg har en sekk Muntons pilsmalt, også, kan jeg nå holde meg innadørs gjennom vinter'n, til jeg har fått brygga 20 pilsbrygg og kan krype ut av hiet utpå vårparten:).

Jeg har forresten en sekk Isaria, også:).

@Håkon Bugge Jeg og meldinga di kom inn av døra på Strømmen så å si samtidig, trur jeg :p.
 
Det var ei stund her nå da det var så å si tomt. Men nå har jeg jobba med saken, så det siger sakte inn nye småttinger:).

Og i dag var jeg på Strømmen og kjøpte opp det meste av det de hadde av Barke pilsmalt - 3/5, for å være nøyaktig. Så pilsmaltlageret er nok minst halvfullt, i alle fall;). Og sida 5 kg malt er nok til ett pilsbrygg, og jeg har en sekk Muntons pilsmalt, også, kan jeg nå holde meg innadørs gjennom vinter'n, til jeg har fått brygga 20 pilsbrygg og kan krype ut av hiet utpå vårparten:).

Jeg har forresten en sekk Isaria, også:).

@Håkon Bugge Jeg og meldinga di kom inn av døra på Strømmen så å si samtidig, trur jeg :p.
Hadde de fått forsyninger med gjær?
 
Trenger noe lagergjær. Og noe malt og greier, helst gølvmalta, bøhmisk.
Gølvmalta bøhmisk har de. Og jeg vil tru at de får lagergjær ganske kjapt.

Jeg kjører med tørrgjær for tida. Har 15 grader i kjeller'n, og både Fermolager og Fermentis w-34/70 funker helt utmerka. (En pose og en starter på et par liter holder fint.) Jeg veit du ikke liker 34/70, men jeg synes ikke den ga noe kjedelig resultat nå. Ikke Fermolager, heller, for den sakens skyld.

Nåja, jeg er nokså sikker på at de får Imperial inn døra ganske snart. Men ring. Mats er ikke lynkjapp til å oppdatere sidene. Han er jo aleine om drifta nå.
 
Det var ei stund her nå da det var så å si tomt. Men nå har jeg jobba med saken, så det siger sakte inn nye småttinger:).

Og i dag var jeg på Strømmen og kjøpte opp det meste av det de hadde av Barke pilsmalt - 3/5, for å være nøyaktig. Så pilsmaltlageret er nok minst halvfullt, i alle fall;). Og sida 5 kg malt er nok til ett pilsbrygg, og jeg har en sekk Muntons pilsmalt, også, kan jeg nå holde meg innadørs gjennom vinter'n, til jeg har fått brygga 20 pilsbrygg og kan krype ut av hiet utpå vårparten:).

Jeg har forresten en sekk Isaria, også:).

@Håkon Bugge Jeg og meldinga di kom inn av døra på Strømmen så å si samtidig, trur jeg :p.
Hvis du setter 20 batcher med pils i løpet av en vinter, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kjører større batcher enn 20L :rolleyes:
Gikk selv opp til 70-80L batcher med lager/pils pga. tørste venner... Skal sies det går litt i bryggeren også, men...
 
Hvis du setter 20 batcher med pils i løpet av en vinter, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kjører større batcher enn 20L :rolleyes:
Gikk selv opp til 70-80L batcher med lager/pils pga. tørste venner... Skal sies det går litt i bryggeren også, men...
Jeg har tenkt tanken, og jeg har jo store nok kjeler - og nok gjæringskar. Men det er vesentlig mer styr å brygge doble (eller mer) brygg, så det gjør jeg bare når jeg må. Alt er liksom skalert for batcher på 25-28 liter.

Jeg har jo ikke så dårlig tid, og jeg tar heller to trivelige bryggedager enn én stressende. Men jeg ser hvorfor du spør, ja:).

Jeg burde kanskje tenke litt mer på det. Det er noe med å ha rutine på det en gjør, også. hmmmm
 
Med ditt tempo, regner jeg med du har rutinen inne i løpet ev en god uke :cool:
hehe - jo, kanskje:).

Men jeg har tenkt litt på det. Det tar så forbasket lang tid å varme opp så mye væske , og få det i kok. Det er en del av grunnen til at jeg foretrekker mindre brygg. Og jeg får da en del ut av det, også. I dag blei det 29 liter i gjæringsdunken.
 
hehe - jo, kanskje:).

Men jeg har tenkt litt på det. Det tar så forbasket lang tid å varme opp så mye væske , og få det i kok. Det er en del av grunnen til at jeg foretrekker mindre brygg. Og jeg får da en del ut av det, også. I dag blei det 29 liter i gjæringsdunken.
I min G40 lager jeg oppskrifter for 22L eller 42L. 1 eller 2 Corny. Klart enklest med 22L. Laget også en 12L med ‘Asias Ale’ / Sorachi Ace, noe som var plenty av det ølet, og en enda enklere bryggedag, så jeg ser klart hvordan skalering påvirker bryggedagen.

For meg er brygg over 42L mer ‘maskinelt’ hvor jeg trenger utstyr til løfting ol., men så har ikke jeg behov for 100L av en øltype heller :)
 
Tilbake
Topp